PERKEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA:Sebelum Merdeka
Sebelum kedatangan kuasa penjajah pendidikan di Tanah Melayu
berbentuk bukan formal dan tidak memberatkan perkembangan kongnitif
pe1ajar-pelajar. Corak pendidikan yang ada pada ketika itu berjalan seperti
biasa dengan pengajaran al-quran, tingkah laku, dan akhlak yang baik,
pengetahuan kerohanian dan seni mempertahankan diri. Ini termasuklah pelajaran
awal dalam bidang kraftangan serta perintis dalam bidang pertanian, perikanan
dan perburuan.
Pada peringkat lebih teratur terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut 'sekolah pondok ' yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh ulama-ulama Islam yang terkenal. Pelajar-pelajar menuntut di madrasah agama dan tinggal di pondok yang di bina di sekelilingnya. Peringkat kedua dalam perkembangan sistem pendidikan di Tanah melayu berlaku semasa zaman penjajahan Inggeris (1824-1957). Pada peringkat ini pendidikan di Tanah melayu telah dikelola, dikendalikan, dikawal dan diletakkan di bawah kuasa penjajah Inggeris tanpa mempunyai satu falsafah yang konkrit atau Dasar pendidikan Kebangsaan. Pentadbiran pendidikan di Tanah melayu semasa ini adalah mengikut dasar penjajah iaitu "pecah dan perintah” serta dasar terbuka dan tiada campurtangan tentang pendidikan vernacular. Matlamat utama sistem pendidikan penjajah ialah semata-mata untuk memberi pendidikan kepada segolongan rakyat bagi membolehkan sebahagian mereka memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi. Dengan itu, Inggeris mula memberi tumpuan besar kepada pelajaran Inggeris 1816. Walau bagaimanapun perhatian kepada pelajar melayu hanya sekadar melepas ditangga sahaja, iaitu menunaikan kewajipan kepada anak watan sesuai dengan perjanjian Inggeris dengan pembesar - pembesar tempatan. Pendidikan pada peringkat ini telah berjalan secara ad hoc tanpa dibendung oleh satu garis panduan atau batasan-batasan yang konkrit. Ini adalah kerana pemerintah Inggeris tidak menggangap pendidikan sebagai satu pelaburan di 'periphery'nya untuk meningkatkan kemahiran dan kebolehan rakyatnya bagi mencapai kemajuan. Sebaliknya mereka mengendalikan pendidikan di bawah dasar kebajikan benevolen (benovelent welfare policy). Oleh itu objektif pemerintahan Inggeris adalah bukan hendak mengubah atau memajukan struktur sosial tetapi sekadar menjadikan keadaan struktur sosial yang sedia ada itu sedikit efisien sahaja.Tegasnya, pendidikan pada zaman ini berkembang secara sewenang-wenangnya tanpa satu dasar yang jelas dapat membina dan memupuk unsur- unsur kebangsaan di kalangan rakyat. Akibat dasar Inggeris tersebut maka wujudlah sistem pendidikan plural (plural educatin al system) sesuai dengan keadaan struktur masyarakat majmuk Terdapat lima aliran bahasa iaitu bahasa Cina, Melayu, Arab dan Tamil. Sistem pendidikan plural ini tidak dapat menyemai serta memupuk semangat Kebangsaan dikalangan penduduk yang berbilang kaum. Orientasi pendidikan yang Sumbang ini telah menekan dan mengekalkan tumpuan taat setia rakyat pendatang kepada negara asal mereka.
Pada peringkat lebih teratur terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut 'sekolah pondok ' yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh ulama-ulama Islam yang terkenal. Pelajar-pelajar menuntut di madrasah agama dan tinggal di pondok yang di bina di sekelilingnya. Peringkat kedua dalam perkembangan sistem pendidikan di Tanah melayu berlaku semasa zaman penjajahan Inggeris (1824-1957). Pada peringkat ini pendidikan di Tanah melayu telah dikelola, dikendalikan, dikawal dan diletakkan di bawah kuasa penjajah Inggeris tanpa mempunyai satu falsafah yang konkrit atau Dasar pendidikan Kebangsaan. Pentadbiran pendidikan di Tanah melayu semasa ini adalah mengikut dasar penjajah iaitu "pecah dan perintah” serta dasar terbuka dan tiada campurtangan tentang pendidikan vernacular. Matlamat utama sistem pendidikan penjajah ialah semata-mata untuk memberi pendidikan kepada segolongan rakyat bagi membolehkan sebahagian mereka memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi. Dengan itu, Inggeris mula memberi tumpuan besar kepada pelajaran Inggeris 1816. Walau bagaimanapun perhatian kepada pelajar melayu hanya sekadar melepas ditangga sahaja, iaitu menunaikan kewajipan kepada anak watan sesuai dengan perjanjian Inggeris dengan pembesar - pembesar tempatan. Pendidikan pada peringkat ini telah berjalan secara ad hoc tanpa dibendung oleh satu garis panduan atau batasan-batasan yang konkrit. Ini adalah kerana pemerintah Inggeris tidak menggangap pendidikan sebagai satu pelaburan di 'periphery'nya untuk meningkatkan kemahiran dan kebolehan rakyatnya bagi mencapai kemajuan. Sebaliknya mereka mengendalikan pendidikan di bawah dasar kebajikan benevolen (benovelent welfare policy). Oleh itu objektif pemerintahan Inggeris adalah bukan hendak mengubah atau memajukan struktur sosial tetapi sekadar menjadikan keadaan struktur sosial yang sedia ada itu sedikit efisien sahaja.Tegasnya, pendidikan pada zaman ini berkembang secara sewenang-wenangnya tanpa satu dasar yang jelas dapat membina dan memupuk unsur- unsur kebangsaan di kalangan rakyat. Akibat dasar Inggeris tersebut maka wujudlah sistem pendidikan plural (plural educatin al system) sesuai dengan keadaan struktur masyarakat majmuk Terdapat lima aliran bahasa iaitu bahasa Cina, Melayu, Arab dan Tamil. Sistem pendidikan plural ini tidak dapat menyemai serta memupuk semangat Kebangsaan dikalangan penduduk yang berbilang kaum. Orientasi pendidikan yang Sumbang ini telah menekan dan mengekalkan tumpuan taat setia rakyat pendatang kepada negara asal mereka.
2. PENDIDIKAN AWAL
Pendidikan Melayu
Pendidikan Melayu yang awal menekankan pengajaran Quran dan
pengetahuan asas membaca, menulis dan mengira (3M). Pendidikan Melayu diadakan
hanya diperingkat rendah sahaja. Anak-anak Melayu yang bercita-cita tinggi dan
ingin melanjutkan pelajaran terpaksa memasuki sekolah menengah Inggeris di
bandar. Tujuan utama sekolah-sekolah Melayu diasaskan pada abad ke 19 dan awal
abad ke 20 ialah untuk membolehkan anak-anak Melayu terus kekal di desa,
mewarisi kemiskinan keluarga. Oleh itu pendidikan yang berbentuk sekular dalam
bahasa melayu dihadkan kepada empat tahun sahaja dengan skop dan kokurikulum
yang terhad. Pendidikan Melayu tidak dapat mengubah cara hidup orang Melayu
atau menyumbangkan kepada mobiliti menegak di kalangan masyarakat melayu. Pada
awal abad ke 20), bagi menampung permintaan yang bertambah terhadap Pendidikan
menengah, Maktab Melayu Kuala Kangsar diasaskan mengikut model English Grammar
School pada tahun 1905. Akan tetapi, sekolah ini adalah khas untuk golongan
bangsawan sahaja. Latihan guru-guru melayu dimulakan pada tahun 1984 di Teluk
Belanga, Singapura. Pada tahun 1922, bagi memenuhi permintaan yang bertambah
terhadap guru-guru sekolah melayu yang berkelayakan, Maktab Perguruan Sultan
Idris telah ditubuhkan. Kemudian penubuhan terhadap Maktab Perguruan Perempuan
Melayu di Melaka pad a tahun 1935. Jelaslah di sini, dasar pentadbiran Inggeris
ialah untuk menjaga kepentingan mereka sendiri. Orang-orang Melayu tidak
digalakkan ke Bandar, cuba memisahkan orang melayu daripada kemajuan
perbandaran dan perindustrian.
Pendidikan Arab Dan Agama
Satu lagi jurusan persekolahan untuk menampung persekolahan
anak-anak melayu ialah sekolah Arab dan Agama. Sekolah ini dikendalikan secara
tidak formal dan kurikulumnya menekankan pengajaran Quran serta pendidikan
moral dan kerohanian. Selepas perang Dunia Pertama, sekolah-sekolah Arab dan
Agama telah muncul di merata-rata tempat di semenanjung Tanah Melayu terutama
di negeri Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang.
Pendidikan Cina
Dasar terbuka dan tidak campurtangan Inggeris dalam hal ehwal
social kaum pendatang menyebabkan wujudnya sekolah-sekolah cina dan tamil.
Sekolah-sekolah ini dikendalikan oleh masyarakat masing.masing tanpa bantuan
daripada lnggeris hinggalah tahun 1920-an se1aras dengan tradisi mengutamakan
pelajaran dan mengekalkan kebudayaan serta identiti bangsa masyarakat Cina mula
bergiat menubuhkan sekolah Cina sejak awal abad ke 19. Keadaan ini serupa di
Sabah dan Serawak. Dasar tidak campur tangan lnggeris dalam pendidikan
vernakular menyebabkan perkembangan politik dan ekonomi negeri Cina
mempengaruhi sistem pendidikan masyarakat Cina di Semenanjung Tanah Melayu,
Sabah Dan Sarawak. Kurikulumnya berorientasikan negeri Cina, dan buku-buku teks
serta guru-guru juga dibawa masuk dari sana. Isi kurikulumnya menegaskan
pengetahuan dalam bidanrg 3M iaitu membaca, mengira dan menulis serta lukisan,
Bahasa Inggeris, Ilmu Alam, Sejarah, Kraftangan dan pengetahuan am. Pada tahun
1920-an pengaruh kuat sekolah Cina telah menyedarkan Kerajaan Inggeris tentang
bahaya pertumbuhan sekolah Cina tanpa kawalan. Oleh itu pentadbiran lnggeris
mula memperkenalkan satu undang- undang pada tahun 1920 iaitu Enakmen
Pendaftaran Sekolah diwujudkan. Tujuannya untuk mengelakkan sekolah ini
daripada terasing serta mengawal aktiviti sekolah ini. Bermula tahun 1924,
sebahagian sekolah-sekolah cina ini menerima bantuan kewangan daripada
kerajaan. Pada amnya, guru-ruru di sekolah ini tidak ada latihan formal
sehinggalah selepas perang Dunia Kedua apabila program latihan kelas formal
telah diadakan. Dasar pentadbiran Inggeris ini secara langsung atau tidak
langsung mewujudkan jurang pendidikan di antara anak-anak Melayu dan Cina.
Pendidikan Tamil
Sekolah-sekolah Tamil didirikan di lading-ladang getah yang
sebahagian besar kaum keturunan India ditempatkan, seperti sekolah- sekolah
Cina, sekolah Tamil juga didirikan dan dikelolakan oleh masyarakat India
sendiri. Pihak Kerajaan atau majikan ladang getah tidak memberi bantuan sama
ada dari segi fizikal, kewangan dan pedagogi. Oleh itu sekolah - sekolah Tamil
yang didirikan di ladang - ladang getah menghadapi beberapa kekurangan dari
segi isi kandungan kurikulum, tenaga pengajar dan pedagogi. Sekolah ini adalah
tidak berfungsi dan bersifat cul- de- suc iaitu sebahagian besar pelajarnya
akan kekal di ladang getah menjadi buruh kasar. Pada tahun 1923, negeri-negeri
Melayu Bersekutu telah meluluskan satu rang undang-undang. Satu peruntukan
telah dimasukkan ke dalam ordinan ini iaitu majikan ladang getah diwajibkan
membina sekolah bagi anak-anak pekerja mereka. Mubaligh kristian juga banyak
memberi sumbangan kepada perkembangan pendidikan Tamil. Kurikulum di
sekolah-sekolah Tamil ini disesuaikan mengikut negeri India, begitu juga
kebanyakan guru serta buku -buku teks telah dibawa masuk dari India.
Kurikulumnya nya menegaskan pengetahuan dalam kemahiran asas 3 M membaca,
mengira,dan menulis karangan,ilmu alam dan kebersihan diri (personal
hygiene)sebelum perang dunia kedua, program latihan guru kelas normal, selama 3
tahun telah dimulakan untuk guru-guru sekolah Tamil. Pendidikan di sekolah
Tamil juga terhad di peringkat rendah sahaja.. Dasar pemerintahan Inggeris
terhadap perkembangan pembangunan sekolah Tamil terus menambahkan lagi jurang
pendidikan di antara tiga kaum utama di negara kita iaitu Melayu, Cina,dan
India.
Pendidikan Inggeris
Pendidikan Inggeris mula diperkenalkan di tanah Melayu apabila Penang
Free School ditubuhkan pada tahun 1816. Pada pertengahan abad ke 19, mubaligh
kristian membantu menubuhkan beberapa buah sekolah Inggeris. Kebanyakan sekolah
ini ditubuhkan di kawasan - kawasan bandar dengan bantuan kerajaan Inggeris.
Kurikulumnya bercorak Kurikulum School of Great Britain dengan tujuan
mengeluarkan pegawai - pegawai tadbir rendah bagi memenuhi keperluan kuasa,
metropolitan British. Pendidikan di sekolah-sekolah Inggeris diadakan pada
peringkat rendah dan menengah. Bagi memenuhi keperluan guru pelatih, program
latihan guru kelas normal dimulakan di Kuala Lumpur pada tahun 1905 dan di
Pulau Pinang pada tahun I907. Kursus-kursus pendidikan peringkat diploma
kemudiannya ditawarkan di Raffles College, Singapura. Manakala pembelajaran
tinggi bermula dengan penubuhan Medical School di Singapura pada tahun 1905,
dan pada tahun 1912, namanya telah ditukar menjadi King Edward VII Medical
College. Raffles College yang ditubuhkan pada tahun 1928, menawarkan
kursus-kursus dalam bidang Sastera dan Sains.
Pendidikan Zaman Jepun.
Semasa perang Dunia Kedua (l941-1945), negeri-negeri yang
menganggotai Malaysia telah diduduki oleh tentera Jepun. Perkembangan ini
memberi perubahan kepada sistem pendidikan di Semenanjung Malaysia. Dasar
pelajaran di bawah pemerintahan tentera Jepun, ialah sekolah-sekolah venakular
Melayu dan Tamil diteruskan seperti sebelumnya tetapi menambahkan bahasa Jepun
dalam kokurikulum serta berorientasikan negeri Jepun. Pemerintahan Jepun juga
menubuhkan Sekolah Nippon-Go bagi mengantikan sekolah-sekolah Cina dan
Inggeris. Pengajaran Nippon-Go, lagu rakyat Jepun dan cara hidup mereka
ditekankan di dalam kurikulum sekolah rendah. Pendidikan menengah telah
diberhentikan dan sebagai gantinya telah ditubuhkan beberapa sekolah teknik dan
maktab teknik untuk pengajian telekomunikasi, "maritim", perikanan,
pertanian dan pembinaan. Beberapa bangunan sekolah di Bandar-bandar digunakan
sebagai berek, setor, pusat perniagaan dan ibu pejabat pentadbiran tentera
Jepun. Guru-guru tempatan diberi latihan tambahan untuk mengajar bahasa
Jepun.Kelas-kelas bahasa Jepun juga diadakan untuk orang dewasa di beberapa
tempat seperti di kelab dan persatuan. Surat khabar juga mempunyai ruangan khas
bagi pengajaran Bahasa Jepun. Pendidikan pactazaman pemerintahan Jepun tidak
mempunyai satu falsafah untuk tujuan perpaduan rakyat dan membentuk identiti
Kebangsaan.
Perkembangan pembangunan pendidikan awal merdeka
Selepas perang dunia kedua perkembangan politik negeri China, India
, dan negara jiran banyak berubah , Masyarakat pendatang menganggap Tanah
Melayu sebagai tempat kediaman mereka dan kebangkitan nasionalisme Melayu
melihatkan tentang masalah kerumitan kaum tentang pendidikan.
Orang Melayu mula mendesak ,supaya Kerajaan membaiki mutu pendidikan
di sekolah - sekolah Melayu serta menambahkan peluang bagi melanjutkan
pelajaran, Sebuah jawatan kuasa ditubuhkan iaitu sebuahjawatankuasa Barnes,
Laporan Barnes ini diterbitkan pada awal tahun 1951,dan mencadangkan supaya
ditubuhkan sekolah-sekolah kebangsaan dari bahasa berbilang kaum sama ada
menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa Melayu sebagai pengantar utamanya.
Sekolah cina dan Tamil akan ditukar secara beransur- ansur kepada sekolah
Kebangsaan dengan memperkenalkan aliran Kebangsaan. Cadangan tersebut ditentang
hebat oleh orang Cina.
Laporan Fen Wu, memperakukan untuk mengekalkan serta pembaikan
Sekolah Cina telah memburukkan lagi pertikaian yang hangat tentang pendidikan
di Tanah Melayu, Laporan Jawatankuasa Fen Wu telah mengemukakan cadangan-cadangan
yang pada asasnya menyokong konsep penggunaan tiga bahasa iaitu bahasa melayu,
bahasa Inggeris, dan bahasa Cina dijadikan bahasa pengantar.
0 comments:
Post a Comment