Falsafah Pendidikan Guru (FPG)
Pengenalan
Pertama-tamanya eloklah jika kita memahami apa yang
dimaksudkan dengan falsafah pendidikan guru itu sendiri. Menurut laman web
ensaiklopedia bebas, wikipedia, falsafah ialah satu disiplin ilmiah yang
mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Manakala perkataan pendidikan
bermaksud usaha sistematik yang disengajakan,yang dibuat oleh sesuatu
masyarakat untuk menyampaikan pengetahuan, nilai, sikap dan kemahiran kepada
ahlinya, usaha memperkembangkan potensi individu dan perubahan yang berlaku
dalam diri manusia.
Seterusnya,
menurut Noor Jamaluddin (1978: 1) guru adalah pendidik, yaitu orang dewasa yang
bertanggungjawab memberi bimbingan atau bantuan kepada anak didik dalam
perkembangan jasmani dan rohaninya agar mencapai kedewasaannya, mampu berdiri
sendiri dapat melaksanakan tugasnya sebagai makhluk Allah khalifah di muka
bumi, sebagai makhluk sosial dan individu yang sanggup berdiri sendiri. Berdasarkan
kepada dasar yang telah digubal oleh kerajaan, Falsafah Pendidikan Guru adalah
seperti berikut:
“Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan
saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan
kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu
masyarakat yang bersatu-padu, demokratik, progresif dan berdisiplin”
Matlamat
Falsafah Pendidikan Guru
Matlamat falsafah pendidikan guru adalah untuk melahirkan
guru yang berkualiti dari segi peribadi, professional, sosial, menguasai ilmu
dan kemahiran serta amalan keguruan. Seseorang guru cemerlang perlu mempunyai ciri-ciri
dalaman iaitu peribadi yang seimbang terlebih dahulu. Ianya sangat penting
kerana seseorang guru perlulah mempunyai emosi yang stabil untuk membolehkan
mereka membentuk generasi yang positif pula. Guru juga akan menjadi contoh
teladan kepada murid-murid. Justeru, guru harus menjadi ikon yang terbaik
kepada murid-murid.
Seterusnya,
guru perlulah professional tentang karier mereka. Seseorang bakal guru perlulah
berusaha sehabis mungkin untuk mendalami ilmu berkaitan keguruan ketika masih
dalam tempoh latihan agar mereka tidak kekok ketika bertugas di kemudian hari.
Disamping
itu, falsafah pendidikan guru juga adalah untuk melahirkan guru yang berkualiti
dari segi sosial. Guru perlulah mempunyai bijak bergaul dengan semua masyarakat
sekeliling tidak kira dalam kawasan sekolah mahupun dengan masyarakat luar. Ini
kerana, ke mana sahaja seseorang guru itu pergi dia akan membawa imej seorang
guru. Guru juga perlu mempunyai
penguasaan terhadap ilmu dan kemahiran keguruan. Seseorang guru itu bukan hanya
perlu memberikan didikan akademik, tetapi dia juga perlu menyelitkan
nilai-nilai murni dalam proses pengajaran dan pembelajaran seharian.
Konsep Falsafah Pendidikan Guru
Bagi memahami sesuatu perkara kita terlebih dahulu perlu
memahami konsep perkara atau tajuk itu. Justeru sama seperti falsafah
pendidikan guru ini, kita perlu memahami konsep yang ingin disampaikan menerusi
falsafah ini terlebih dahulu. Di Malaysia, falsafah pendidikan guru ini digubal
berasaskan model konseptual pendidikan guru .
Berdasarkan
model tersebut, karakter seorang guru berkait rapat dengan tiga dimensi utama
iaitu ketuhanan, kemasyarakatan dan kendiri. Bagi elemen ketuhanan, ia
berkaitan peningkatan ilmu, penghayatan dan amalan individu berteraskan
kepercayaan dan kepatuhan kepada ajaran agama. Seterusnya menerusi
kemasyarakatan, model ini memberi penekanan mengenai peranan guru sebagai
pendidik, pemimpin dan agen perubahan. Manakala aspek kendiri memberi penekanan
pembinaan daya kefahaman dan patriotisme, pemupukan budaya ilmu serta
pembentukan sahsiah murni dan berpekerti mulia.
Dalam
hal ini, seorang guru itu harus terlebih dahulu melengkapkan tiga elemen asas
mengikut model konseptual guru ini iaitu pengetahuan, nilai serta kemahiran
tentang keguruan. Pengetahuan yang dimaksudkan ialah yang berhubung dengan
perkembangan dan kepentingan pendidikan dalam kehidupan. Manakala kemahiran
menekankan tentang kemahiran menggunakan bahan-bahan pelajaran dengan tujuan
meningkatkan lagi kualiti pengajaran dan pembelajaran.
Nilai
pula merujuk kepada amalan nilai-nilai murni, perlakuan seorang guru, berdaya
tahan, patriotik dan patuh terhadap profession keguruan. Guru pada peringkat
rendah harus memberi contoh yang sesuai yang melambangkan ciri-ciri kesempurnaan
dari segi jasmani dan rohani. Selain itu, guru perlu mengamalkan dan menghayati
nilai-nilai yang diajar. Ini kerana, nilai-nilai yang dihayati oleh guru akan
tercermin dalam amalan-amalan sehariannya.
Berhubung
model konseptual pendidikan guru ini juga, ia turut menekankan matlamat
mengembangkan potensi guru secara seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani
dan intelek. Keempat-empat aspek ini juga adalah selaras dengan matlamat
falsafah pendidikan kebangsaan. Aspek yang dititikberatkan ini adalah penting
kerana seorang pendidik itu haruslah terlebih dahulu mempunyai unsur dalaman
yang stabil agar berupaya pula
melahirkan generasi seimbang jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras
dengan falsafah pendidikan negara kita.
Justeru,
dapatlah disimpulkan disini mengikut model konseptual guru ini bahawa seseorang
guru itu perlulah mengukuhkan terlebih dahulu aspek dasar iaitu ketuhanan,
kemasyarakatan dan kendiri. Langkah seterusnya ialah memantapkan unsur rohani,
jasmani, intelek dan nilai. Selepas itu, memupuk serta mengekalkan aspek
kemahiran, pengetahuan serta nilai seorang guru. Bersatunya kesemua unsur-unsur
dalam model konseptual ini dapat memantapkan lagi unsur akauntabiliti seorang
guru.
mantap penjelasannya
ReplyDeleteBoleh senaraikan rujukannya sekali ke?
ReplyDelete