FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Mengikut kajian ahli psikologi, perkembangan kanak-kanak
dipecahkan kepada 5 aspek iaitu aspek jasmani, kognitif, emosi, sosial dan
rohani. Kelima-lima aspek ini pula adalah berasakan kepada 2 faktor yang utama
iaitu dipengaruhi oleh faktor baka dan
faktor persekitaran.
BAKA (NATURE)
Baka ialah pewarisan keturunan. Ianya juga dianggap
sebagai perhubungan genetik di antara generasi manusia.
Pengaruh genetik atau baka ke atas pertumbuhan dan perkembangan manusia ini sebenarnya dipelopori oleh Johann Gregor Mendel(1822-1889). Menurut Ee Ah Meng (2005) baka merupakan ciri-ciri yang diturunkan melalui ibu bapa kepada anak-anaknya melalui gen. Amran Schienfed mengatakan bahawa baka menentukan persamaan antara ibu bapa dengan anak-anaknya, di kalangan ahli dalam satu kumpulan keluarga .
Pengaruh genetik atau baka ke atas pertumbuhan dan perkembangan manusia ini sebenarnya dipelopori oleh Johann Gregor Mendel(1822-1889). Menurut Ee Ah Meng (2005) baka merupakan ciri-ciri yang diturunkan melalui ibu bapa kepada anak-anaknya melalui gen. Amran Schienfed mengatakan bahawa baka menentukan persamaan antara ibu bapa dengan anak-anaknya, di kalangan ahli dalam satu kumpulan keluarga .
Faktor baka (nature)
lebih dikenali sebagai gen yang terdiri daripada nukleoprotein yang menentukan
baka atau ciri keturunan. Kedudukan nukleoprotein terletak di atas lokus
kromosom, yang berupa benang halus yang terdapat dalam nukleus sel sperma
(jantan) juga sel ovum (betina). Mengikut kajian, kromosom mengadungi bahan DNA
dan RNA dan masing-masing membawa gen-gen yang mengandungi sifat-sifat baka.
Gen akan memberi sifat unik kepada setiap manusia. Tidak dinafikan bahawa
pertumbuhan dan perkembangan individu dipengaruhi oleh faktor genetik individu
tersebut. Sebagai contoh ialah saiz badan, ketinggian dan rambut.
3.2 PERSEKITARAN (NURTURE)
Menurut
Kamaruddin Hj Husin (1998), Normal L Munn telah mengatakan persekitaran ialah
segala benda yang ada di sekeliling unit-unit kebakaan. Sementara itu W. Edgar
Vinacke mengatakan persekitaran adalah segala kuasa yang kompleks yang boleh
mempengaruhi tingkah laku individu. Menurut Amram Schienfield, persekitaran
merujuk kepada luaran individu dan faktor bakanya yang bermula daripada
peringkat persenyawaan. Faktor ini merujuk kepada
keadaan semasa proses perkembangan kanak-kanak. Secara umumnya, faktor
persekitaran ini terbahagi kepada dua kategori iaitu:
a) Kategori
Pralahir
Antaranya faktor yang mempengaruhi bayi
ketika berasa dalam kandungan ialah faktor usia.
Usia ibu yang lanjut boleh mengakibatkan kecacatan mental bayi atau
tahap kecedasannnya kurang. Faktor kedua
ialah faktor pemakanan. Semasa mengandung ibu perlulah menjaga pemakanan kerana
makanan yang seimbang akan menjamin kesihatan dan pertumbuhan yang normal setelah
bayi dilahirkan. Begitu juga dengan emosi ibu ketika mengandung. Ibu yang berada dalam keadaan tertekan, takut
dan sebagainya berkemungkinan melahirkan bayi yang kurang sihat. Antara lain, penggunaan dahah turut
mengakibatkan bayi terjejas dan kemungkinan juga akan mengalami kecacatan.
Pendedahan kepada x-ray yang berlebihan juga boleh mengakibatkan bayi cacat
jasmani dan mental.
b) Kategori
Selepas Lahir
Kategori di mana bayi sudah
dilahirkan. Keluarga, rakan sebaya,
status sosio-ekonomi, kebudayaan, guru dan sekolah dan banyak lagi merupakan
faktor perkembangan kanak- kanak selepas lahir. Perbezaaan gaya hidup sesebuah
institusi keluarga seperti suasana rumah, makanan, asuhan dan status
sosio-ekonomi keluarga akan melahirkan individu yang mengikut perbezaan kadar
perkembangannya. Keluarga yang mempunyai status sosio-ekonomi yang baik akan
membantu perkembangan intelek dan fizikal kanak-kanak ke tahap optimum kerana
keluarga ini berupaya memberi makanan yang berzat dan seimbang serta kemudahan
pendidikan yang sempurna kepada anak-anak. Ibu
bapa perlu memastikan keperluan kasih sayang anak- anak dipenuhi dengan baik.
Gaya hidup yang sihat yang diamalkan oleh setiap ahli keluarga seperti sentiasa
menjaga kesihatan, bersenam, tidak merokok akan membentuk sebuah keluarga yang
proaktif dan sempurna.Selain itu, faktor pemakanan juga turut mempengaruhi
perkembangan kanak-kanak. Perkembangan ini meliputi fizikal, mental dan
kerohanian kanak- kanak. Teori Ekologi Bronfenbrenner menjelaskan perkembangan
kanak-kanak sebagai hasil interaksi antara alam persekitaran dengan kanak-kanak
tersebut.
0 comments:
Post a Comment