PERANAN
GURU DALAM PERKEMBANGAN KENDIRI MURID
Guru mestilah mengambil perhatian tentang perbezaan yang terdapat pada murid
kerana setiap kanak-kanak adalah berbeza antara satu sama lain. Kesilapan guru
ialah selalu mengandaikan murid-muridnya dalam sebuah kelas adalah sama. Hal
ini akan membawa kepada pembentukan konsep kendiri yang salah. Oleh yang demikian,
guru perlu memperbetulkan tanggapan yang salah ini serta guru mestilah
memainkan peranan penting untuk membantu kanak-kanak dalam membentuk konsep
kendiri yang positif.
Dalam hal ini, guru perlu peka dengan kebolehan dan minat setiap murid. Komunikasi
dan interaksi yang baik dengan murid dapat membantu guru mengetahui kebolehan
dan minat mereka. Dengan cara ini, guru boleh menggunakan kebolehan yang
terdapat dalam diri murid untuk meningkatkan konsep kendiri yang positif dalam
diri kanak-kanak tersebut.
Apabila kanak-kanak sedar akan keupayaan diri mereka, keyakinan diri mereka
akan meningkat. Hal ini membolehkan kanak-kanak tersebut menjalinkan hubungan
sosial yang baik dengan individu yang berada dekat denga persekitaran mereka.
Oleh yang demikian, ia akan membawa kepada kemahiran interaksi yang baik, gaya
percakapn yang berhemah dan dapat mengawal emosi dengan bijak. Ini adalah
konsep kendiri positif yang terbentuk di dalam diri murid tersebut. Oleh itu,
guru perlu menunjukkan tauladan yang baik serta menjadi model dalam pembentukan
kendiri yang positif kepada murid-murid.
Selain itu, guru perlu merancang aktiviti pelajar yang berpusatkan murid.
Apabila murid diberi peluang untuk menunjukkan kebolehannya di dalam bilik
darjah, ia dapat monolong kanak-kanak membina konsep kendiri yang baik.
Kanak-kanak juga perlu diberi peluang untuk meneroka kebolehan dan menggunakan
bakat yang unik yang ada dalam setiap kanak-kanak.
Aktiviti luar bilik darjah seperti aktiviti kokurikulim juga dapat menanamkan
sikap yang positif dalam diri murid-murid. Aktiviti-aktiti yang memerlukan
murid-murid bekerja dalam kumpulan, menyelesaikan masalah, berdikari,
berdisiplin, tolong-menolong dan menonjolkan sifat kepimpinan akan membantu
murid membina konsep kendiri yang positif.
Oleh itu, guru perlu memberi sokongan dan dorongan kepada kanak-kanak serta
membimbing dan menasihati mereka supaya kanak-kanak merasakan diri mereka
berkebolehan dan berkeyakinan. Justeru, hal ini akan membantu membina watak
kanak-kanak yang sihat dalam semua perkembangan.
:p
ReplyDelete