Konsep
Pengurusan Bilik Darjah
PENGENALAN.
Di dalam bilik darjah, selain
mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai
pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid- murid supaya
menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal
bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan- bahan pengajaran
dan sebagainya.
Kecekapan guru dalam menjalankan
tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yanag
baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Pelbagai kekangan dan permasalahan
yang akan wujud dalam bilik darjah. Oleh itu keperluan dan kesedaran tentang
pentingnya pengurusan bilik darjah perlu ada dan ditanam di dalam dada semua
insan yang bergelar pendidik.
DEFINISI
PENGURUSAN.
Istilah pengurusan mempunyai berbagia-bagai takrif.
Seperti bidang-bidang pengajian dan pendidikan yang melibatkan manusia, istilah
pengurusan sukar untuk ditakrifkan bagi membolehkan ia diterima secara umum.
Mary Parker Follett, seorang pelopor pengurusan klasik
mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui sumbangan
orang lain.
Takrif
pengurusan yang diberi oleh Follett ini banyak didapati dalam buku pengurusan
moden. Harold Koontz pula mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan
kerja melalui dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja
diadakan. Takrif pengurusan seperti ini memberitahu kepada kita bahawa pengurusan
biasanya mencapai objektif dengan cara memberikan penugasan kerja kepada orang
lain supaya kerja- kerja dapat dilaksanakan bagi mencapai objektif tersebut.
Pengurusan secara fitrahnya melibatkan perhubungan
pengurus dengan pekerja bawahannya atau subordinat. Dalam hal ini, Stoner
mentakrifkan pengurusan ialah satu proses perancangan, pengelolaan, pengarahan
dan kawalan terhadap usaha- usaha ahli organisasi dan penggunaan sumber- sumber
organisasi yang lain dalam usaha untuk mendapatkan matlamat yang telah
ditetapkan.
Menurut perspektif Islam, pengurusan
ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja dan menyempurnakan kerja
melalui fungsi- fungsi pengurusan secara fitrah melalui dan bersama orang lain
dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan menggunakan sumber-
sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang dinamik dan sentiasa
berubah- ubah bagi mencapai objektif organisasi demi mencapai al- falah di
dunia dan di akhirat.
Pengurusan juga
boleh ditakrifkan sebagai satu proses mendapatkan penyertaan, kerjasama dan
campurtangan ahli untuk mencapai objektif- objektif organisasi atau kumpulan,
gerak kerjanya termasuk merancang mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal.
DEFINISI BILIK
DARJAH.
Bilik darjah sebagai tempat berlakunya proses pengajaran
dan pembelajaran merupakan tempat yang terpenting yang perlu ada pada sekolah.
Ia juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seseorang guru.
Secara amnya,
bilik darjah ialah bilik- bilik disekolah dimana sekumpulan murid atau pelajar
mengikuti pelajaran atau belajar sesuatu mata pelajaran yang diajar oleh guru.
Untuk konsep yang lebih luas, bilik darjah tidak semata- mata merupakan ruang
untuk proses pengajaran dan pembelajaran, tetapi mencakupi pelajar- pelajar dan
guru yang belajar dan mengajar dan berinteraksi antara satu sama lain
didalamnya.
DEFINISI PENGURUSAN BILIK DARJAH.
Pengurusan
bilik darjah merupakan satu proses yang memerlukan guru mengurus bilik darjah
agar aktiviti penagjaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Tugas mengurus
bilik darjah termasuk juga aktiviti mengatur reka letak fizikal dan mewujudkan
komunikasi dan interaksi dikalangan pelajar dan guru.
Pengurusan bilik darjah juga boleh
didefinisikan sebagai set tingkahlaku yang kompleks yang digunakan oleh guru
untuk menetapkan, dan memastikan keadaan- keadaan bilik darjah dapat membawa ke
pencapaian objektif pengajaran yang berkesan.
Menurut Lee Shok Mee(1995),
pengurusan bilik darjah boleh ditakrifkan sebagai semua tindakan guru
mengendalikan kelas supaya mewujudkan suasana persekitaran yang tersusun untuk
menggalakkan pembelajaran.
Konsep
Pengurusan Bilik Darjah
Pengurusan bermaksud satu proses
mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campur tangan ahli untuk mencapai
objektif-objektif organisasi atau kumpulan yang melibatkan proses merancang,
mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal (Pengurusan
Bilik Darjah dan Faktor Yang Mempengaruhi, n.d.). Bilik darjah pula
merupakan satu tempat untuk menimba ilmu yang menampung sejumlah individu iaitu
pelajar. Proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah berlaku di bilik darjah.
Bilik darjah merupakan medan perjuangan dan perkhidmatan bagi seorang guru.
Oleh itu, individu yang bertanggungjawab dalam menjalankan pengurusan bilik
darjah ialah guru.
Konsep pengurusan bilik darjah
melibatkan tindakan dan strategi guru untuk mengekalkan peraturan bilik darjah,
mewujudkan sebuah bilik darjah yang kondusif, menghadapi tingkah laku pelajar
dan menarik perhatian pelajar.
:-t
ReplyDelete