Perjuangan
Tokoh-Tokoh Pendidik
Tokoh Pendidikan Barat
Maria Montessori
Sumbangan:
a) Kaedah Montessori. Mula diperkenalkan di Casa dei
Bambini, atau ‘’Rumah Kanak-Kanak’’. Kaedah ini berpegang kepada dua prinsip :
I.
Kanak-kanak
lebih muda belajar jika mereka diberi peluang untuk berinteraksi dengan
persekitaran di mana mereka berada serta dengan bahan-bahan manipulatif yang
dibekalkan. Kanak-kanak digalakkan untuk berbuat demikian tanpa bantuan orang
dewasa.
II.
Kanak-kanak
berupaya untuk mengajar diri mereka sendiri. Kedua-dua prinsip di atas telah
mengilhamkan usaha Montessori dari segi reformasi pendidikan, metologi,
psikologi, pengajaran dan latihan perguruan.
b) Pameran bilik darjah digelar (glass house) di Pameran
Antarabangsa Panama-Pasifik di San Francisco pada tahun 1915
c) Pusat Latihan Montessori di Laren, Netherlands (1938)
d) Siri kursus latihan perguruan di India(1939)
e) Pusat Montessori di London (1947
§ petunjuk keatas kanak-kanak dalam kumpulan umur
3-tahun, mengikut tempoh-tempoh sensetif perkembangan (contoh: lahir-3, 3-6,
6-9, dan 9-12 tahun kepada program 'Erdkinder' (daam bahasa German untuk
"kanak-kanak tanah") untuk remaja awal
§ kanak-kanak sebagai insan cekap, digalakkan untuk
membuat keputusan maksimum
§ pemerhatian keatas kanak-kanak di dalam
persekitaran sebagai asas kepada kurikulum pendidikan yang berterusan
(persembahan atas latihan-latihan untuk perkembangan skil dan pengumpulan
maklumat)
§ kecil, perabot saiz kanak-kanak dan pembuatan yang
kecil, persekitaran kecil kanak-kanak (microcosm) yang mana
setiap satu akan membina kecekapan untuk menghasilkan dunia kecil kanak-kanak
yang boleh berdikari
§ penyertaan ibu bapa untuk memberi perhatian asas
dan betul kepada penilaian kesihatan dan kebersihan sebagai syarat persekolahan
§ gambaran kepada skala tempoh sensetif keatas pembangunan, yang mana menyediakan fokus keatas kerja kelas
yang bersesuaian dan secara uniknya memberi simulasi dan motivasi kepada
kanak-kanak (termasuk tempoh-tempoh sensetif untuk pembangunan bahasa, experimentasi sensorial dan penghalusan, dan
pelbagai aras interaski sosial)
§
kepentingan
terhadap "penyerapan minda," motivasi kanak-kanak yang tiada had untuk
mencapai kecekapan terhadap persekitarannya dan untuk memperincikan skillnya
dan memahami sebaik sahaja ia ditemui di sekitar tempoh sensetif. Fenomena ini
di gambarkan oleh kapasiti kanak-kanak mengulang aktiviti didalam kategori
tempoh sensetif categories (Contoh: babbling menyeluruh sebagai
latihan bahasa mengarah kepada kecekapan berbahasa).
§
bahan-bahan pembetulan sendiri
"auto-didaktik" (berasaskan hasil kerja Jean Marc Gaspard Itard dan Edouard Seguin)
Carl Rogers
Sumbangan:
a)
Carl Rogers telah menghasilkan
buku pertama beliau yang berjudul, The Clinical Treatment of The Problem Child
(1939) ketika bertugas di Persatuan Mencegah Keganasan Terhadap Kanak-Kanak.
b)
Kandungannya adalah berkaitan
dengan masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak
c)
Buku kedua beliau pula
berjudul, Counceling and Psychotherapy: Newer Concepts in Practise yang
menekankan kepentingan bagi klien mewujudkan hubungan atau rapo dengan seorang
terapis yang prihatin dan bersifat terbuka. Menurutnya, hubungan sedemikian
dapat membantu klien untuk mengatasi masalah yang dihadapi serta memperoleh
celik akal agar berupaya menstruktur semula hidupnya.
d)
Rogers telah mendirikan sebuah
pusat kaunseling di Universiti Chicago (1945). Berdasarkan pengalaman beliau di
pusat tersebut, hasil karya utama beliau
berjudul Client Centre Therapy berjaya diterbitkan pada tahun 1951.
Aliran pemikiran Carl Rogers dalam dunia pendidikan.
a) Hasrat untuk belajar:
Menurut Rogers, manusia
mempunyai hasrat alami untuk belajar. Hal ini terbukti dengan tingginya rasa
ingin tahu anak apabila diberi kesempatan untuk mengeksplorasi lingkungan.
Dorongan ingin tahu untuk belajar ini merupakan asumsi dasar pendidikan
humanistik. Di dalam kelas yang humanistik anak-anak diberi kesempatan dan
kebebasan untuk memuaskan dorongan ingin tahunya, untuk memenuhi minatnya dan untuk menemukan apa yang penting dan
bererti tentang dunia di sekitarnya.
b) Belajar yang bererti:
Belajar akan mempunyai
erti atau makna apabila apa yang dipelajari relevan. Ertinya, anak akan belajar
dengan cepat apabila yang dipelajari mempunyai
erti baginya.
c) Belajar tanpa ancaman:
Belajar mudah dilakukan
dan hasilnya dapat disimpan dengan baik apabila berlangsung dalam lingkungan
yang bebas ancaman. Proses belajar akan berjalan lancar manakala murid dapat
menguji kemampuannya, dapat mencuba pengalaman-pengalaman baru atau membuat
kesalahan-kesalahan tanpa mendapat kecaman yang bisaanya menyinggung perasaan.
d) Belajar atas inisiatif sendiri:
Belajar akan paling
bermakna apabila hal itu dilakukan atas inisiatif sendiri dan melibatkan
perasaan dan pikiran si pelajar. Mampu memilih arah belajarnya sendiri
sangatlah memberikan motivasi dan mengulurkan kesempatan kepada murid untuk
“belajar bagaimana caranya belajar” (to learn how to learn ). Tidaklah perlu
diragukan bahwa menguasai bahan pelajaran itu penting, akan tetapi tidak lebih
penting daripada memperoleh
kecakapan untuk mencari
sumber, merumuskan masalah,menguji hipotesis atau asumsi, dan menilai hasil.
Belajar atas inisiatif sendiri memusatkan perhatian murid baik pada proses
mahupun hasil belajar. Belajar atas inisiatif sendiri juga mengajar murid
menjadi bebas, tidak bergantung, dan percaya pada diri sendiri. Apabila murid
belajar atas inisiatif sendiri, ia memiliki kesempatan untuk menimbang-nimbang
dan membuat keputusan, menentukan pilihan dan melakukan penilaian. Dia menjadi
lebih bergantung
pada dirinya sendiri dan
kurang bersandar pada penilaian pihak
lain.
e) Belajar dan perubahan:
Prinsip terakhir yang
dikemukakan oleh Rogers ialah bahwa belajar yang paling bermanfaat ialah
belajar tentang proses belajar. Menurut Rogers, di waktu-waktu yang lampau
murid belajar mengenai fakta-fakta dan gagasan-gagasan yang statis. Waktu itu
dunia lambat berubah, dan apa yang diperoleh di sekolah sudah dipandang cukup
untuk memenuhi tuntutan zaman.
Kesan aliran pemikiran kepada pengajaran dan pembelajaran
di sekolah.
a) Adanya kelas tambahan atau kelas intensif yang
dikelolakan oleh pihak sekolah
b) Mengadakan kelas pemulihan bagi mengatasi dan mengelakkan
para pelajar daripada tercicir
c) Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAMP) diwujudkan
bagi membantu para pelajar yang miskin
d) Skim Baucer Tuisyen diadakan untuk meningkatkan lagi
prestasi murid-murid
0 comments:
Post a Comment