Peraturan dan rutin bilik darjah
Pada umumnya, murid sekolah rendah mula berdikari
namun mereka masih memerlukan pemantauan. Pada peringkat ini, mereka suka
diberi perhatian dan menunjukkan respon yang positif apabila diberi insentif
atau hadiah. Menurut Erik Erison, kanak-kanak pada peringkat ini mula mendapat
pengalaman baharu dan berfokus kepada pembelajaran pengetahuan dan kemahiran
baharu.
Namun, murid pada peringkat ini memerlukan struktur dan
prosedur-prosedur kerja yang jelas agar mereka boleh berfungsi dengan baik di
dalam bilik darjah. Oleh itu, guru perlulah membina peraturan dan prosedur
untuk mentadbir aktiviti dalam bilik darjah. Peraturan merupakan pernyataan
yang menentukan perkara-perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan oleh
murid. Contoh peraturan yang biasa ditemui ialah setiap murid perlulah
mempunyai rasa hormat, mesra dan bersifat membantu rakan-rakan mereka, murid
perlu menyiapkan tugasan mereka dan murid perlu mengangkat tangan mereka jika
mahu menjawab sebarang pertanyaan. Mengikut Model Pengurusan Kounin, asas
kepada keberkesanan pengurusan disiplin bilik darjah bergantung kepada
pengawasan dan penyeliaan yang teliti guru terhadap bilik darjah. Faktor utama
dalam menguruskan tingkah laku di dalam bilim darjah menurut Kounin adalah
berkaitan dengan kebolehan guru untuk mengawasi semua perkara yang berlaku di
dalam bilik darjah. Contohnya, dalam gerak kerja kumpulan, seorang guru berjaya
mengawasi dan berinteraksi dengan semua kumpulan kecil walaupun pada ketika itu
dia sedang mengajar kumpulan yang tertentu. Dengan kepekaan ini, seorang guru
berupaya menjangka masalah yang akan timbul dan selalunya dapat menghalang
masalah daripada menjadi semakin serius.
Selain itu, guru juga akan membentuk rutin di dalam
bilik darjah untuk aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan. Rutin ialah prosedur
atau langkah-langkah yang mesti diikuti oleh murid dalam aktiviti spesifik
mereka. Rutin bertujuan melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran. Contoh
amalan rutin ialah guru mengambil kehadiran setiap hari, cara mengedar dan
menyimpan bahan pengajaran, membentuk kumpulan dalam kelas, menghantar buku
latihan atau kerja rumah dan lain-lain. Setiap rutin yang dibentuk hendaklah
sentiasa dipantau dan diberi peneguhan sehingga prosedur-prosedur ini menjadi
satu budaya dalam kalangan murid dan seterusnya menjadi suatu budaya di sekolah
tersebut. Untuk mendapatkan hasil yang efektif lagi, guru bolehlah
mengaplikasikan Model Akibat Logikal Dreikurs di mana menekankan kepentingan
guru memberikan kepercayaan dan tanggungjawab kepada murid-murid untuk
bersama-sama menjaga disiplin di dalam bilik darjah.
0 comments:
Post a Comment