RASIONAL Emotif Bahavioural Terapi (REBT) juga dikenali sebagai Kaunseling Rasional Emotif. Behavioural Teori (REBT) ini diperkenalkan oleh Dr. Albert Ellis, seorang ahli Klinik Psikologi setelah menimba pengalaman dari praktik yang dilakukannya dalam bidang Kaunseling Keluarga, Perkahwinan dan Seks.
Pada mulanya dia menggunakan prosedur psikoanalisis dalam praktiknya, tetapi dia menemukan ketidakpuasan dengan prosedur tersebut. Akhirnya dia mengembangkan teori ini yang lebih popular Rasional Emotif BehaviouralTerapi dengan singkatan REBT. REBT melihat masalah yang dihadapi klien berpunca dari ketidaklogikan klien dalam berfikir. Ketidaklogikan berfikir ini menjadi pengganggu dalam melihat dan menafsir objek atau fakta yang dihadapinya sehingga menjadi satu masalah yang menghantui dirinya. Sehubungan dengan itu, REBT bertujuan untuk mengatasi fikiran yang tidak logic tentang diri sendiri dan lingkungan seseorang itu. Kaunselor berusaha menunjukkan dan menyedarkan klien bahawa cara berfikir yang tidak logik itulah merupakan penyebab gangguan emosinya. Atau dengan kata lain REBT bertujuan membantu klien membebaskan dirinya dari cara berfikir atau idea-idea yang tidak logik yang menyelubungi fikiran mereka dan menggantinya dengan cara yang logik. Kemudian klien dilatih untuk berfikir dan berbuat yang lebih rasional berdasarkan kepada tuntutan realiti.


TEKNIK-TEKNIK TEORI REBT:

Teknik-Teknik Kaunseling Rational Behaviuoral Emotif

Klien (manusia) berfikir, berperasaan dan bertindak secara serentak. Kaitan yang begitu erat menyebabkan jika salah satu sahaja menerima gangguan maka yang lain akan terlibat sama. Jika salah satu diubati sehingga sembuh, dengan sendirinya yang dua lagi akan turut terubat. (Amir Awang, 1997 : 78) Atas pandangan itu, walaupun REBT lebih menitikberatkan aspek kognitif dalam perawatan, tetapi aspek tingkah laku dan emosi turut diberi perhatian. Oleh sebab itulah dalam REBT, terdapat tiga teknik yang besar: Teknik-teknik Kognitif; Teknik-teknik Emotif dan Teknik-teknik Behavioristik. (H. Mohamad Surya, 1988 :182).

Teknik-Teknik Kognitif
Teknik-teknik kognitif adalah teknik yang digunakan untuk mengubah cara berfikir klien. Dewa Ketut (1985 : 91 - 92) menerangkan ada empat teknik besar dalam teknik-teknik kognitif.

Teknik Pengajaran -
Dalam RET, kaunselor mengambil peranan lebih aktif dari klien Teknik ini memberikan keluasan kepada kaunselor untuk berbicara serta menunjukkan sesuatu kepada klien terutama menunjukkan bagaimana ketidaklogikan berfikir itu secara langsung menimbulkan gangguan emosi kepada klien tersebut. Kaunseloar juga mengajak klien untuk menyedari sikap berdiam diri dan menyepinya tidak mendatangkan apa kebaikan kepada dirinya dan keluarga. Seterusnya segala masalah harus diuraikan dengan bijaksana.

Teknik Persuasif -
Meyakinkan klien untuk mengubah pandangannya kerana pandangan yang ia kemukakan itu tidak benar. Kaunselor langsung mencuba meyakinkan,mengemukakan pelbagai argumentasi untuk menunjukkan apa yang dianggap oleh klien itu adalah tidak benar.

Teknik Konfrontasi -
Kaunselor menyerang ketidaklogikan berfikir kliendan membawa klien ke arah berfikir yang lebih logik.

Teknik Pemberian Tugas -
Kaunselor memberi tugas kepada klien untuk mencuba melakukan tindakan tertentu dalam situasi nyata. Misalnya, menugaskan klien agar berbincang dengan suami klien mengengai ketidakpuasan hatinya. Setelah itu klien juga di cadangkan agar mencari ruang untuk bersama suaminya contoh ketika di dalam kereta untuk balik kampong dan menghadiri percutian bersama. Di samping itu klien di galakkan bergaul dengan anggota masyarakat kalau mereka merasa dipencilkan dari pergaulan atau membaca buku untuk memperbaiki kekeliruan caranya berfikir.


KEBAIKAN  DAN KELEMAHAN TEORI REBT

KEBAIKAN

* Pendekatan ini cepat sampai kepada masalah yang dihadapi oleh klien. Dengan itu perawatan juga dapat dilakukan dengan cepat.
* Kaedah pemikiran logik yang diajarkan kepada klien dapat digunakan dalam menghadapi gejala yang lain.
* Klien merasakan diri mereka mempunyai keupayaan intelektual dan kemajuan
dari cara berfikir.

KELEMAHAN
* Ada klien yang boleh ditolong melalui analisa logik dan falsafah, tetapi ada pula yang tidak begitu geliga otaknya untuk dibantu dengan cara yang sedemikian yang berasaskan kepada logik.
* Ada sesetengah klien yang begitu terpisah dari realiti sehingga usaha untuk membawanya ke alam nyata sukar sekali dicapai.
* Ada juga klien yang terlalu berprasangka terhadap logik, sehingga sukar untuk mereka menerima analisa logik.
* Ada juga sesetengah klien yang memang suka mengalami gangguan emosi dan bergantung kepadanya di dalam hidupnya, dan tidak mahu membuat apa-apa perubahan lagi dalam hidup mereka.

0 comments:

Post a Comment