1.2 : Program PERMATA
Segalanya bermula pada suatu hari, hampir tiga tahun yang lalu, apabila
peningkatan kadar jenayah dan masalah sosial menjadi semakin ketara di Negara
ini. Datin Paduka Seri Rosmah cuba memikirkan jalan penyelesaian kepada
masalah-masalah itu.
Pada pandangan bekas pelajar jurusan sosiologi ini, semestinya masalah
berkenaan berakar daripada didikan semasa usia kanak-kanak.
Kerana begitu ‘terganggu’, beliau tidak boleh berhenti memikirkan bahawa ada
sesuatu yang tidak kena. Barangkali ada sesuatu yang hilang semasa dalam proses
membesar. Itulah yang membawa kepada tercetus idea untuk pelaksanaan Program
Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak PERMATA.
Sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kerja Dasar PERMATA Negara, apabila idea itu
datang, beliau tidak teragak-agak untuk melaksanakannya, satu kerana
matlamatnya ialah mahu melahirkan modal insan terbaik kepada negara dan satu
lagi kerana tidak mahu lagi ‘terganggu’ dengan laporan-laporan jenayah
disiarkan hampir saban hari.
Lantas, 25 individu profesional dalam pelbagai bidang, kepakaran dan latar
belakang dicari untuk sama-sama mengumpul, mencari idea selain membantu
merealisasikan hasrat murni berkenaan. Kumpulan profesional ini bukan
calang-calang orang dan mereka juga senada
bahawa pembentukan insan akan menjadi lebih berkesan sekiranya dimulakan lebih
awal lagi
Kumpulan ini terdiri daripada mereka yang mempunyai kepelbagaian kepakaran,
latar belakang, pendidikan dan pengalaman antaranya pakar kanak- kanak, ahli
akademik, aktivis wanita dan aktivis masyarakat memulakan usaha ini dengan
mengadakan kajian dan penyelidikan secara sukarela dan dapatannya lantas
dijadikan input bagi pembangunan konsep pendidikan sedemikian.
Dan bagi menjayakan konsep pendidikan sedemikian, ia memerlukan satu pendekatan
bersepadu yang melibatkan pelbagai pihak seperti ibu bapa, masyarakat setempat,
pihak berkuasa tempatan dan ahli-ahli politik dapat dimanfaatkan bagi
menjadikan kanak-kanak setempat yang agak mundur kepada yang lebih berjaya dan
membanggakan.
Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) pula diberi tanggungjawab untuk
menyediakan modul pembelajaran dan teknik pengajaran serta kursus penjagaan
kanak-kanak kepada pendidik-pendidik di Pusat Anak PERMATA Negara.
Kurikulum PERMATA
Kurikulum PERMATA berbeza kerana ianya member penekanan kepada pembangunan
kanak-kanak secara holistik dalam aspek kemahiran kognitif, sosio-emosi,
komunikasi dan fizikal. Antara ciri-ciri penting dalam kurikulum PERMATA:-
Home
»
»Unlabelled
» Program PERMATA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Labels
- EDU3101 Falsafah dan Pendidikan Di Malaysia
- EDU3102 Perkembangan Kanak-kanak
- EDU3103 Murid dan Alam Belajar
- EDU3104 Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku
- EDU3105 Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
- EDU3106 Budaya Dan Pembelajaran
- EDU3107 Bimbingan dan Kaunseling Kanak-Kanak
- EDU3108 Asas Kepemimpinan dan Perkembangan Profesional Guru
- EDU3109 Guru dan Cabaran Semasa
- FPK
- Frog VLE
- Isu semasa pendidikan
- Nota Temuduga SPP
- Penyelidikan Tindakan / AR
- Pro forma
0 comments:
Post a Comment