PENGARUH PERSONALITI TERHADAP PEMBELAJARAN
Gaya pembelajaran ialah cara seseorang individu itu belajar dengan tujuan memperolehi ilmu pengetahuan, kemahiran dan sikap yang positif. Oleh itu, setiap pelajar mempunyai gaya yang tersendiri untuk belajar. Terdapat pelajar yang suka belajar secara berkumpulan dan ada juga yang yang gemar belajar secara bersendirian.
Daripada perbezaan ini,
dapat disimpulkan bahawa personaliti seseorang pelajar itu mempengaruhi gaya pembelajarannya. Menurut Dunn dan Dunn (1981), gaya pembelajaran merujuk kepada cara bagaimana elemen-elemen dari lima rangsangan asas mempengaruhi keupayaan seseorang untuk memahami dan berinteraksi serta bertindak balas kepada persekitaran pembelajaran.
Elemen-elemen tersebut ialah rangsangan persekitaran, rangsangan emosi, rangsangan sosiologi, rangsangan fisiologi dan rangsangan psikologi. 
Bermula daripada awal zaman kanak-kanak lagi, seorang murid mula membentuk gaya pembelajaran ini. Selepas itu, dia akan terus menggunakan gaya pembelajaran tersebut di dalam pelajarannya. Menurut Duna dan Duna (1981), elemen-elemen yang mempengaruhi gaya pembelajaran para pelajar adalah seperti berikut:
1)    Aspek persekitaran
2)    Aspek emosi
3)    Aspek sosiologi
4)    Aspek fisiologi
5)    Aspek psikologi

Aspek persekitaran
Aspek persekitaran merupakan aspek yang penting dalam mempengaruhi gaya pembelajaran seseorang. Oleh itu, bunyi merupakan salah satu aspek tersebut. Kajian menunjukkan terdapat sebahagian pelajar yang belajar dengan berkesan apabila mendengar muzik. Manakala ada pula pelajar yang hanya boleh belajar dengan berkesan tanpa mendengar muzik.
Perbezaan ini bergantung lepada individu tersebut.Cahaya juga salah satu aspek persekitaran. Pada peringkat awal, kanak-kanak memerlukan cahaya yang sikit sahaja untuk relajar. Tetapi apabila mereka membesar, mereka memerlukan cahaya yang lebih untuk belajar. Aspek yang lain adalah suhu. Kesan suhu terhadap keberkesanan pembelajaran adalah berbeza. Namun begitu, bilik yang berhawa dingin adalah lebih selesa dan mendorong pembelajaran

Aspek Emosi
            Emosi merupakan aspek yang mempengaruhi secara mendalam dalam gaya pembelajaran seseorang murid itu. Aspek perlu dipandang tinggi pengaruhnya kerana akan membawa kesan yang mendalam kapada pelajar. Apabila seseorang murid itu mempunyai motivasi yang tinggi, maka dia akan menunjukkan pembelajaran yang lebih berkesan. Motivasi diperlukan untuk menaikkan semangat dan keazaman dalam sesuatu pembelajaran.



Terdapat sebahagian pelajar yang akan menyempurnakan tugasan dengan sekaligus apabila mereka mempunyai keazaman dan semangat yang tinggi. Tetapi terdapat juga pelajar yang memerlukan rehat dan hentian sejenak sebelum tugasan itu diselesaikan. Sifat bertanggungjawab perlu ada dalam setiap pelajar kerana dengan sifat ini, mereka akan sentiasa menghasilkan kerja yang bermutu. Mereka juga akan melalui pembelajaran yang lebih berkesan apabila sifat ini sentiasa dipraktikkan.
Di dalam aspek emosi ini, faktor struktur akan menentukan kebolehan seseorang pelajar itu. Terdapat pelajar yang suka membuat tugasan apabila menerima atau mengikut arahan daripada gurunya. Bagi pelajar yang lebih kreatif, mereka lebih gemar menyempurnakan tugasan atas iniasitif mereka sendiri.
  
Aspek Sosiologi
            Didalam aspek sosiologi ini, kita dapat melihat kecenderungan pelajar itu bersosiologi dengan erti kata yang lain, terdapat pelajar yang sukakan pelajar secara bersendirian manakala terdapat pelajar yang sukakan belajar secara berkumpulan. Maka dari sini kita telah mendapati bahawa pelajar telah mengaplikasikan aspek sosiologi dalam pembelajaran mereka secara tidak sengaja.
Aspek Fisiologi
            Fisiologi bermaksud secara umum adalah  *anggota fizikal*. Aspek ini penting kerana melibatkan pergerakkan dan tubuh badan seseorang pelajar. Dalam aspek ini, gaya pembelajaran seseorang pelajar berlainan antara satu dengan yang lain kerana mereka mempunyai kekuatan persepsi yang berbeza seperti pelajar visual(pandang), pelajar auditor dan pelajar kinesthetic-tactile. Melalui kekuatan inilah mereka dapat membentuk gaya mereka sendiri dalam pembelajaran dan akan berkekalan selagi ianya tidak diubah.
Pelajar visual(pandang) ialah jenis pelajar yang belajar dengan melihat carta, graf dan gambar rajah. Dengan cara pembelajaran begini, mereka akan lebih mendalami sesuatu konsep tersebut dan mudah mengingatinya. Selain itu, pelajar dari kategori ini gemar membaca kepada diri sendiri, menyelesaikan silang kata dan berupaya mencari objek-objek dengan cepat.
Kategori pelajar auditor pula adalah pelajar yang gemar belajar dengan cara membaca dan menyebut perkataan-perkataan .pelajar kategori ini akan melakukan perkara demikian bertujuan sebagi kaedah untuk mereka mengingati sesuatu konsep
Ketegori yang seterusnya adalah  pelajar kinesthetic-tictile. Jenis pelajar kinesthetic-tactile adalah pelajar yang gemar belajar dengan menyentuh dan merasa. Mereka suka bergerak ke sana dan ke mari dan ingin memanipulasikan objek-objek yang berada di sisi mereka supaya dapat memahaminya dengan lebih mendalam. Pergerakkan-pergerakan yang dilakukan ini akan memudahkan seseorang pelajar itu memahami dan mengingati sesuatu perkara itu dengan cepat.
Makanan dan minuman juga merupakan salah satu gaya pembelajaran bagi sesetengah pelajar. Mengikut kajian yang dijalankan, terdapat murid yang belajar dengan lebih baik apabila mereka dibenarkan makan dan minum.Sebaliknya apabila mereka tidak dibenarkan untuk makan atau minum, mereka gagal untuk menyiapkan sesuatu tugasan dalam masa yang tertentu. Kebanyakan pelajar jenis ini adalah terdiri daripada kelompok pelajar perempuan.
Waktu juga merupakan peranan yang penting dalam mempengaruhi pembelajaran seseorang pelajar itu. Secara amnya, murid-murid adalah segar dan lebih aktif di sebelah pagi dan kurang aktif di sebelah petang. Pengalaman mendapati bahawa semasa kita di zaman persekolahan dahulu telah mengalami situasi sebegini dimana pada waktu setelah rehat sahaja, kita akan berasa cepat mengantuk atau dengan erti kata lain tidak aktif. Oleh itu,  untuk menyeimbangkan jasmani dan emosi pelajar, pelajar akan belajar pagi waktu pagi manakala bermain pada waktu petang.
Selain daripada perkara yang telah disebutkan diatas, terdapat juga sebahagian pelajar yang belajar dengan lebih berkesan apabila dibenarkan bergerak bebas berbanding belajar di satu tempat sahaja.Pelajar jenis ini secara amnya lebih kearah teknikal dan amali. Jadi satu-satunya kaedah yang dapat digunakan untuk mengatasi kebosanan pelajar ini adalah dengan menjadikan proses pembelajaran tidak hanya di kelas sahaja. Proses pembelajaran boleh dilakukan di bengkel, taman,kawasan peranginan dan ditempat-tempat yang difikirkan sesuai.

Aspek Psikologi
            Setiap pelajar mempunyai gaya pembelajaran tersendiri dan kekuatan gaya pembelajaran yang dimiliki digunakan dengan sebaik mungkin dalam mendapatkan ilmu dan maklumat yang diberikan oleh guru. Secara saintifiknya kita ketahui bahawa otak manusia terbahagi kepada dua bahagian iaitu otak sebelah kanan dan otak sebelah kiri.
Didalam pemprosesan data dan maklumat yang baru, para pelajar mungkin merupakan pengguna otak kiri atau pengguna otak kanan. Otak kanan menjalankan fungsi sebagai mengenal wajah, corak, lukisan, kreatif san síntesis. Bagi otak kiri pula, ianya bekerja  dengan memproses maklumat berkaitan dengan nombor, logik, bahasa (membaca dan menulis) formal dan analisis.
Bagi pelajar yang menggunakan otak kanan lebih daripada otak kiri, mereka lebih gemar belajar dalam senyap, suka cahaya yang lebih terang, suka tempat duduk tersusun dan sebagainya. Dan  bagi pelajar yang menggunakan otak kiri lebih daripada otak kanan, mereka lebih gemar belajar dengan muzik, keadaan sederhana terang, tempat duduk yang informal dan sebagainya. Bagi menjelaskan perbezaan pengguna otak kanan dan kiri, jadual disediakan seperti dibawah :
PEMPROSES OTAK KIRI
PEMPROSES OTAK KANAN
1. Suka belajar di tempat senyap
1. Suka belajar dengan muzik
2. Suka kepada cahaya yang lebih terang
2. Suka pada keadaan yang sederhana terang
3. Suka pada tempat duduk yang tersusun
3. Suka pada tempat duduk yang informal
4. Gigih ketika menyempurnakan tugasan
4. Memerlukan rehat sebelum dapat menyempurnakan tugasan
5. Tidak suka makan atau minum ketika membuat verja
5. Suka makan atau minum ketika membuat kerja
6. Gemar menyempurnakan satu tugasan pada satu masa
6. Gemar menyempurnakan beberapa tugasan dalam satu masa
7. Lebih suka bekerja di hadapan pihak berkuasa
7. Berusaha dengan lebih baik tanpa pihak berkuasa
8. Gemarkan tugasan berstruktur (iaitu ada arahan yang jelas)
8. Lebih suka tugasan yang tidak berstruktur

            Menurut Honey dan Murnford (1986) pula, terdapat empat gaya pembelajaran yang  utama bagi pelajar-pelajar untuk belajar dengan berkesan. Gaya yang pertama ialah aktivis. Pelajar-pelajar yang tergolong dalam kumpulan ini lebih gemar kepada sesuatu yang baru. Mereka suka mencari pengalaman yang baru dan berfikiran terbuka. Mereka juga mengambil tahu tentang perkara-perkara yang baru disekeliling mereka. Selain itu, mereka lebih meminati dan suka terlibat dalam bidang perbincangan seperti debat.
Gaya yang kedua adalah gaya reflaktif. Gaya reflektif merupakan gaya pelajar yang lebih menggemari mengumpul dan menganalisis data serta mengambil masa membuat kesimpulan. Apabila berlaku sesuatu perkara, kesimpulan yang di buat akan berdasarkan  pada pandangan dan pemerhatian sendiri dan juga mengambil kira pemerhatian orang lain. Tidak terkecuali perkara yang sedang berlaku dan yang telah berlaku.
Bagi gaya ketiga pula adalah gaya teoris, gaya teoris adalah gaya para pelajar yang bersifat objektif. Rumusan yang mereka lakukan adalah berdasarkan teori iaitu bukti, analisis data dan logik. Pelajar – pelajar jenis gaya teoris ini tidak akan mempercayai sesuatu konsep melainkan sehingga mereka menemui bukti yang bernas mengenai konsep tersebut.
Gaya yang terakhir adalah gaya pragmatis . Gaya pragmatis ini  merupakan gaya pelajar  yang lebih kepada praktikal. Ini bermaksud, mereka menggunakan idea, teori, dan teknik untuk memastikan ianya berguna dalam situasi sebenar.Bagi pelajar-pelajar daripada gaya pragmatis ini akan sentiasa menyifatkan bahawa jika sesuatu objek itu berfungsi, maka ianya adalah dalam berkeadaan baik.

0 comments:

Post a Comment