PENGURUSAN PENTAKSIRAN DI DALAM BILIK DARJAH
·
DUA PROSES
a. PENGUKURAN
- penggunaan alat untuk mengumpulkan nilai kuantitatif atau maklumat pencapaian
pembelajaran individu.
b. PENILAIAN
- proses membuat keputusan berdasarkan hasil daripada pengukuran.
·
Pentaksiran yang berkesan ada dua ciri:-
a. kesahan
- sejauh mana alat yang digunakan untuk mengukur menepati tujuannya atau
mengukur perkara yang sepatutnya diukur
b. kebolehpercayaan
- merujuk kepada ketekalan ujian atau sejauh mana ujian yang sama dapat
memberikan keputusan yang sama jika ditadbir beberapa kali dalam masa yang
berbeza.
·
Dua bentuk pentaksiran
a. formatif
- sebelum dan semasa pengajaran. bertujuan mengesan kemajuan murid dan sejauh
mana objektif pengajaran tercapai
b. sumatif
- dilaksanakan hujung semester atau penggal untuk memperoleh pencapaian murid
dan bertujuan untuk pemberian gred dan sijil
·
Pentaksiran yang efisien dapat meningkatkan
motivasi serta pembelajaran murid. murid terdorong untuk mmberikan perhatian
dan berusaha lebih jika mereka tahu akan dinilai.
·
Pentaksiran yang tidak efisien boleh melemahkan
semangat murid untuk belajar, menimbulkan rasa tidak puas hati, kurang
bermotivasi dan mungkin masalah tingkah laku.
Proses penyediaan ujian dan peperiksaan
·
kekerapan ujian dalam satu penggal atau semester
·
tarikh ujian dan peperiksaan
·
menggubal soalan ujian
·
tempoh masa setiap ujian
·
ujian atau peperiksaan mesti adil dan seharusnya
dibentuk berdasarkan pengetahuan atau kemahiran yang telah diajar
·
soalan-soalan ujian harus merangkumi tahap
pemikiran selain daripada peringkat pengetahuan
·
bincang dengan guru mata pelajaran lain
·
murid dimaklumkan tentang ujian (membuat
persediaan awal)
·
biasakan murid dengan format ujian atau
peperiksaan
Pentadbiran ujian atau peperiksaan (langkah-langkah)
1. sediakan
persekitaran selesa
2. benarkan
murid masuk awal ke kelas dan mengambil tempat duduk masing-masing
3. murid
seharusnya sudah bersedia 10 minit lebih awal. masa 10 minit digunakan untuk
memberikan arahan atau peraturan
4. mencatat
kehadiran murid semasa ujian/peperiksaan
5. pen
tadbiran ujian dan peperiksaan mempunyai kesan ke atas sikap murid
0 comments:
Post a Comment