Faktor
Fizikal
Faktor fizikal meliputi persekitaran bilik darjah. Persekitaran
bilik darjah yang sesuai untuk pembelajaran akan menyebabkan masalah gangguan
tingkahlaku pelajar dapat diminimakan. Keadaan bilik darjah yang tersusun
membantu guru mengajar 20 hingga 30 pelajar dalam satu waktu untuk lima atau
lebih waktu dalam sehari (Emmer & et. al, 1994). Ini menunjukkan bahawa
persekitaran bilik darjah yang kondusif memberikan impak kepada pelajar mahupun
guru. Ahli psikologi menyatakan bahawa kebanyakan tingkahlaku dipengaruhi oleh
keadaan persekitaran sesuatu tempat (Levin & Nolan, 1996). Justeru itu,
persekitaran bilik darjah yang kondusif dapat menghasilkan pengurusan bilik
darjah yang berkesan.
Keadaan
persekitaran bilik darjah seperti kepanasan, pengcahayaan dan bunyi bising akan mempengaruhi tingkahlaku pelajar. Guru
seharusnya bijak mengatur keadaan bilik darjah sewaktu menjalankan proses
pengajaran dan pembelajaran (P&P). Ini disebabkan manusia mesti dalam
keadaan selesa sebelum perhatian mereka telah sedia secara sukarela untuk
pembelajaran (Levin & Nolan, 1996).
Susun
letak yang sesuai membantu melahirkan bilik darjah berkesan. Sebuah bilik darjah juga seharusnya bersih
dan kemas kerana bilik darjah yang tidak teratur mendorong pelajar untuk
berkelakuan buruk.
3.1.1 Penggunaan
ruang
Guru tidak mempunyai kawalan terhadap saiz sesuatu bilik
darjah, namun guru boleh menggunakan ruang yang ada dengan sebaik mungkin.
Penggunaan ruang fizikal yang cermat menjadikan perbezaan ketara dalam
tingkahlaku bilik darjah (Evans & Lovell,1979; Levin & Nolan,1996).
Terdapat
beberapa perkara membantu guru mendapatkan penggunaan ruang bilik darjah yang
baik iaitu:
(a) menggunakan
susunan bilik darjah yang konsisten dengan pengajaran dan aktiviti yang dijalankan. Guru
seharusnya memikirkan mengenai jenis aktiviti pengajaran yang digunakan dalam bilik darjah dan mengorganisasikan tempat
duduk, bahan-bahan dan peralatan yang sesuai
digunakan oleh pelajar.
(b) memastikan
laluan lintas bilik darjah tidak sesak. Laluan
lintas bilik darjah yang sesak meliputi
kawasan kerja berkumpulan, pintu bilik darjah,
rak buku, meja pelajar dan juga meja guru. Bilik darjah yang ideal seharusnya tidak sesak, mempunyai ruang dan mudah untuk mendapatkan pelajar.
(c) memastikan
semua pelajar mudah untuk dilihat dan dipantau. Susunan tempat duduk pelajar
seharusnya mudah untuk dipantau oleh guru khususnya semasa berlangsungan proses pengajaran. Guru boleh memastikan
pelajar tidak hilangfokus dan
melakukan kerja lain semasa proses P&P jika susunan tempat duduk mudah dilihat. Jika guru tidak boleh melihat
semua pelajarnya, adalah sukar untuk guru mengenalpasti
pelajar yang memerlukan perhatian dan pertolongan semasa proses P&P.
(d) memastikan
pelajar mudah untuk melihat penyampaian pengajaran guru. Kedudukan papan tulis dan posisi guru
penting semasa menjalankan proses P&P. Jika pelajar tidak dapat melihat penyampaian guru dengan
jelas, maka perhatian pelajar akan tergangu dan penerimaan ilmu juga terganggu.
(e) penggunaan
ruang perabot dan alatan tersusun dengan teratur. Susunan perabot dan alatan seperti meja
guru, meja pelajar, kabinet dan sudut bacaan NILAM
mampu mempengaruhi emosi pelajar. Kekemasan dan keceriaan kelas memberikan perasaan senang dan bersedia
pelajar untuk menerima pengajaran.
(f) mempunyai
papan buletin untuk mempamerkan hasil tugasan dan bahan P&P. Papan buletin menyediakan kawasan untuk
mempamerkan karya dan tugasan pelajar, bahan pengajaran,
item perhiasan, peraturan kelas ataupun sekolah, jadual waktu, jam dan pelbagai lagi.
3.1.1.1 Susunan Tempat Duduk
Penggunaan ruang paling banyak sekali dalam bilik darjah
ialah susunan tempat duduk pelajar. Apapun susunan tempat duduk yang digunakan,
susunan itu hendaklah cukup fleksibel untuk menjalankan dan memantau pelbagai jenis akitviti dalam bilik darjah.
Menurut Emmer & et.al (1994), guru seharusnya memastikan semua pelajar
boleh memandang kepada kawasan pengajaran keseluruhan kumpulan (whole-group instruction) tanpa
memerlukan pelajar bergerak daripada tempat duduk mereka. Tempat duduk disusun
agar semua pelajar boleh melihat pengajaran yang dipersembahkan oleh guru.
Sebenarnya susunan tempat duduk boleh berubah-rubah mengikut kesesuaian kaedah
pengajaran dan aktiviti yang digunakan oleh guru (Levin & Nolan, 1994).
Susunan
tempat duduk yang efektif membenarkan guru untuk berinteraksi dengan lebih
dekat kepada semua pelajarnya. Susunan
tempat duduk mestilah dirancang agar guru mudah untuk mendekati pelajarnya
tanpa menganggu pelajar lain. Selain itu, tempat duduk pelajar seharusnya
mengelak posisi muka pelajar daripada menghadap punca penumpuan pelajar
terganggu seperti tingkap dan pintu.
0 comments:
Post a Comment