TEKNOLOGI
PENGAJARAN
Perkataan teknologi
berasal daripada bahasa Yunani, “techne” yang bermakna kemahiran menggunakan
pengetahuan secara sistematik sehingga terbit satu amalan yang praktikal bagi
melaksanakan sesuatu tugas. Teknologi bukan semata-mata alat dan mesin sahaja.
Ia merangkumi proses dan idea. Kekuatanteknologi terletak terutamanya pada
proses dan idea, manakala kejayaan untuk mencapai sesuatu maksud atau objektif
terletak pada alat.
Kata Heinich, Molenda
dan Rusell (1969)
“Teknologi bukan semata-mata
alat dan mesin sahaja. Ia merangkumi prosesdan idea. Kekuatannya terletak
terutamanya pada proses dan idea, manakala kejayaan untuk mencapai sesuatu
maksud atau objektif terletak pada alat. Ini bermakna, dalam merancang sesuatu
pengajaran, perancangan awal yang melibatkan penggunaan idea samada dalam
bentuk teori, pendekatan, kaedah dan sebagainya adalah merupakan proses yang
terpenting. Alat pula merupakan
“pemangkin” ke arah
mencapai kejayaan.”
PERANAN
TEORI PEMBELAJARAN
Teori pembelajaran menjelaskan bagaimana
perlakuan dalam proses pembelajaran dalam suatu persekitaran berlaku. Ini dapat
membantu guru merancang, menyedia dan melaksanakan strategi P&P berbantu
media yang berlandaskan teori pembelajaran yang sesuai. Mengikut perkembangan
pendidikan di Malaysia terdapat tiga (3) teori pembelajaran yang seringkali
menjadi rujukan dalam proses P&P iaitu teori tingkahlaku, teori sains
kognitif, dan teori konstruktivisme.
0 comments:
Post a Comment