PRINSIP PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Menurut Mok Soon
Sang(2009), pertumbuhan dikatakan berlaku dalam dua arah iaitu dari atas ke
bawah dan dari tengah ke tepi. Misalnya, perkembangan dari arah kepala ke kaki
(cephalocaudal), iaitu mengikut struktur dan fungsi (kepala dahulu sebelum
badan dan kaki) dan dari arah tengah ke tepi (proximodistal), iaitu dari tengah
menghala ke tepi anggota badan (tangan bergerak dahulu sebelum jari tangan
bergerak).
Seterusnya, Mok Soon
Sang menjelaskan bahawa perkembangan dan pertumbuhan boleh dibahagikan kepada
beberapa peringkat iaitu peringkat pralahir (prenatal) iaitu ketika dalam
kandungan selama 9 bulan, peringkat bayi iaitu ketika berumur 0 hingga 2 tahun,
peringkat awal kanak-kanak ketika berumur 2 hingga 3 tahun, peringkat
pertengahan iaitu ketika kanak-kanak berumur 6 hingga 9 tahun, peringkat akhir
kanak-kanak iaitu ketika berumur 9 hingga 11 tahun, peringkat awal remaja
ketika berumur 11 hingga15 tahun, peringkat pertengahan remaja iaitu ketika
berumur 16 hingga18 tahun, peringkat akhir remaja ketika berumur 18 hingga 21
tahun, peringkat dewasa ketika berumur 21 hingga 60 dan peringkat tua selepas
berumur 60 tahun keatas. Perubahan dari segi bentuk fizikal dan tingkah laku
saling berkait dengan proses perkembangan. Ini bermakna, perubahan ini
melibatkan perubahan jasmani, emosi, mental dan sosial dari segi kuantiti serta
kualiti.
Menurut Haliza Hamzah,
Joy N. Samuel dan Rafidah Kastawi (2008), terdapat lima prinsip perkembangan
kanak-kanak. Prinsip pertama, proses perkembangan berlaku mengikut
aturan.Misalnya seseorang bayi pada peringkat awal boleh duduk dengan bantuan,
kemudian merangkak diikuti dengan kebolehan berdiri dan seterusnya berjalan.
Proses perkembangan bayi adalah sama dalam semua peringkat melainkan bayi yang
lahir awal, mungkin akan lambat dalam beberapa aspek. Perkembangan juga bermula
daripada konkrit kepada abstrak terutamanya dalam perkembangan kognitif dan
bahasa.
Prinsip kedua,
perubahan dalam pertumbuhan dan perkembangan beransur daripada keadaan umum
kepada yang lebih spesifik.Contohnya, seorang bayi boleh menggenggam objek
dengan tangan sebelum belajar menggunakan jari tangan.Pertumbuhan berlaku
dengan otot-otot kasar terlebih dahulu sebelum beransur ke otot-otot halus.
Seterusnya, mereka
menyatakan bahawa pertumbuhan dan perkembangan adalah satu proses yang berlaku
secara berterusan. Dengan kata lain, pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak
berlaku secara berterusan daripada lahir sehingga mati. Dalam proses perkembangan,
seorang kanak-kanak akan menambah kemahiran sedia ada. Pada setiap peringkat,
kanak-kanak akan mendapat kemahiran yang tertentu. Kemahiran yang ada padanya
sekarang juga merupakan asas untuk mencapai kemahiran-kemahiran baru kelak.
Prinsip yang keempat pula
ialah corak dan aturan perkembangan adalah hampir sama tetapi kadar
perkembangan manusia berbeza untuk setiap individu. Sebagai contoh, sesetengah
kanak-kanak dapat berjalan pada umur 10 bulan manakala ada yang hanya boleh
berjalan pada 18 bulan. Ini akan menjejaskan perkembangan emosi dan sosial
kanak- kanak tersebut.Perkara ini adalah salah satu faktor yang membawa kepada
perbezaan antara manusia seperti yang kita dapat lihat di dalam sebuah bilik
darjah.
Prinsip perkembangan
yang seterusnya adalah perkembangan adalah hasil interaksi di antara kematangan
dan pembelajaran.Kematangan adalah kemunculan potensi yang sedia ada dalam
seseorang individu, misalnya merangkak, duduk, berjalan dan kemudian berlari.Ia
dipengaruhi oleh faktor-faktor genetik. Pembelajaran adalah hasil daripada
latihan, proses peniruan atau identifikasi dan memerlukan usaha.
Selain itu, mereka
menyatakan bahawa proses pembelajaran membantu seseorang individu
memperkembangan potensi yang sedia ada dalam dirinya. Misalnya perkembangan otot
dan saraf anggota badan yang sempurna memungkinkan seseorang itu berenang
tetapi dia hanya boleh berenang jika berlatih atau meniru cara-cara berenang.
0 comments:
Post a Comment