BAB 3
1.1 :
Perkembangan Dasar dan Kemajuan Sistem Pelajaran Kebangsaan
1.2 :
Perkembangan Pelajaran Masa Kini
Perkembangan Dasar dan Kemajuan Sistem Pelajaran Kebangsaan
Sistem Pendidikan Negara telah
mengalami evolusi penting sejajar dengan pembangunan dan kemampuan negara.
Evolusi pendidikan ini telah melalui lima fasa berikut:
Zaman Pramerdeka (sebelum 1957);
Zaman Pasca Merdeka (1957-1970);
Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990);
Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000); dan
Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang).
Zaman
pramerdeka (sebelum 1957)
Semasa pentadbiran British,
sekolah-sekolah di Tanah Melayu dipecahkan kepada empat aliran , iaitu Sekolah
Inggeris, Sekolah Melayu, Sekolah Cina dan sekolah Tamil. Setiap sekolah
mempunyai bahasa penghantarnya sendiri dan kurikulum yang berbeza di antara satu
sama lain. Namun menjelang kemerdekaan, timbul kesedaran untuk mewujudkan satu
sistem persekolahan. B eberapa jawatankuasa telah ditubuhkan untuk mengkaji
sistem persekolahan pada masa itu dan menghasilkan laporan-laporan berikut:
1.
Laporan Barnes (1951) –
menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan kaum Melayu;
2.
Laporan Fenn-Wu (1951) –
menyemak pendidikan kaum Cina;
3.
Ordinan Pelajaran (1952) –
mengesyorkan sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan kebangsaan;
dan
4.
Laporan Razak (1956) – meletakkan
asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk memupuk perpaduan melalui Sistem
Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama
serta kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama
bagi semua sekolah.
Zaman
Pasca Merdeka (1957-1970)
Sebaik mencapai kemerdekaan,
usaha ditumpukan untuk mewujudkan satu sistem pelajaran kebangsaan. Sehubungan
itu, Ordinan Pelajaran 1957 digubal berdasarkan perakuan Laporan Razak (1956)
yang mengutamakan perpaduan dan menjadi teras Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Perakuan Laporan Razak dikaji semula oleh Jawatankuasa Rahman Talib pada tahun
1960. Laporan jawatankuasa ini menjadi asas kepada penggubalan Akta Pelajaran
1961 yang menggariskan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada semua
peringkat pendidikan serta penggunaan kurikulum dan peperiksaan yang sama untuk
semua pelajar.
Dasar pendemokrasian pendidikan
bermula pada tahun 1962 dengan memberi penekanan kepada pendidikan percuma
untuk semua pelajar. Dasar ini diperluas dengan mengadakan pendidikan universal
selama sembilan tahun apabila peperiksaan pemilihan masuk ke sekolah menengah
dihapuskan pada tahun 1964. Penghapusan peperiksaan pemilihan ini menyebabkan
peningkatan kadar penyertaan ke sekolah menengah. Kadar ini terus meningkat
apabila terdapat perubahan dasar yang melanjutkan pendidikan universal kepada
11 tahun secara berperingkat mulai tahun 1992.
Zaman
Dasar Ekonomi Baru (1971-1990)
Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan keseimbangan antara pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti Terbuka Malaysia, 2008). Dalam tempoh ini, pendidikan diberikan keutamaan untuk menangani masalah ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang pendidikan yang sama untuk semua kaum.
Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan keseimbangan antara pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti Terbuka Malaysia, 2008). Dalam tempoh ini, pendidikan diberikan keutamaan untuk menangani masalah ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang pendidikan yang sama untuk semua kaum.
Pada masa ini juga Sistem
Pendidikan Kebangsaan mengalami banyak perubahan, antaranya Bahasa Melayu
dijadikan sebagai bahasa pengantar utama yang dilaksanakan sepenuhnya pada
peringkat menengah di Semenanjung Malaysia dan Sabah pada tahun 1982, manakala
di Sarawak pada tahun 1990. Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
juga turut diberi tumpuan. Walau bagaimanapun, selaras dengan Akta Pelajaran
1961, sekolah rendah kerajaan dan bantuan kerajaan yang menggunakan bahasa Cina
atau bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar terus dikekalkan. Mata pelajaran
Sivik diperkenalkan bagi menyemai semangat jati diri di kalangan pelajar.
Pendidikan Sains dan Teknikal diberi lebih penekanan pada peringkat menengah
bagi menghasilkan tenaga kerja mahir.
Pada tahun 1979, semakan semula
pelaksanaan dasar pendidikan oleh Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan
Dasar Pelajaran (1979) telah menggariskan cadangan pendekatan dan strategi baru
untuk memantapkan sistem pendidikan. Pada tahun 1980-an, peluang pendidikan
untuk warganegara turut ditingkatkan dengan menambahkan kemudahan fizikal dan
infrastruktur terutama di luar bandar. Seterusnya Falsafah Pendidikan
Kebangsaan telah digubal pada tahun 1988 bagi memperteguh hala tuju dan
matlamat pendidikan negara. Falsafah ini menekankan pendidikan yang menyeluruh
dan bersepadu bagi membentuk pelajar yang seimbang daripada segi jasmani,
emosi, rohani dan intelek.
Zaman
Dasar Pembangunan Negara (1991-2000)
Dekad terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan negara. Asas perundangan bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan melalui penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan pendidikan, misalnya Akta Pendidikan 1996; Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996; Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan lain-lain.
Dekad terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan negara. Asas perundangan bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan melalui penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan pendidikan, misalnya Akta Pendidikan 1996; Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996; Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan lain-lain.
Selain itu, banyak lagi
perubahan berlaku dalam bidang pendidikan termasuk:
1.
Peningkatan akses dalam
pendidikan khususnya peringkat tertiari;
2.
Perkembangan ICT dalam
pendidikan termasuk penubuhan Sekolah Bestari pada tahun 1999;
3.
Menaiktarafkan kelayakan
guru-guru daripada sijil kepada diploma;
4.
Menaiktarafkan Maktab Perguruan
Sultan Idris kepada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI); dan
5.
Menaiktarafkan Sekolah Menengah
Vokasional kepada Sekolah Menengah Teknik.
Zaman
Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang)
Pada zaman ini Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan perkembangan dunia teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama, antaranya: Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002); Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri, 2002); Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan pada tahun 2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) diperkenalkan pada tahun 2003; Program j-QAF diperkenalkan pada tahun 2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat sekolah rendah (Keputusan Jemaah Menteri, 2003); dan banyak lagi program-program pendidikan diperluas.
Pada zaman ini Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan perkembangan dunia teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama, antaranya: Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002); Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri, 2002); Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan pada tahun 2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) diperkenalkan pada tahun 2003; Program j-QAF diperkenalkan pada tahun 2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat sekolah rendah (Keputusan Jemaah Menteri, 2003); dan banyak lagi program-program pendidikan diperluas.
Perubahan paling signifikan
dalam sejarah perkembangan pendidikan negara ialah penubuhan Kementerian
Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) pada tahun 2004. Dengan pembahagian ini KPM
dipertanggungjawabkan kepada pembangunan pendidikan prasekolah, sekolah rendah,
sekolah menengah, matrikulasi dan pendidikan guru.
0 comments:
Post a Comment