Faktor
Emosi
Faktor emosi amat penting dalam pengurusan bilik darjah.
Faktor emosi melibatkan perasaan pelajar terhadap gurunya. Persepsi dan
pandangan pelajar terhadap guru disebabkan oleh gaya kepimpinan guru.
Tingkah laku pelajar dalam bilik darjah akan mencerminkan gaya kepimpinan guru semasa bilik darjah. Terdapat tiga jenis gaya kepimpinan iaitu demokratik, autokratik dan laissez-faire. Selain daripada gaya kepimpinan guru, motivasi yang diberikan guru juga menyumbangkan emosi pelajar terhadap guru.
Tingkah laku pelajar dalam bilik darjah akan mencerminkan gaya kepimpinan guru semasa bilik darjah. Terdapat tiga jenis gaya kepimpinan iaitu demokratik, autokratik dan laissez-faire. Selain daripada gaya kepimpinan guru, motivasi yang diberikan guru juga menyumbangkan emosi pelajar terhadap guru.
Gaya kepimpinan demokratik menekankan
penglibatan bersama antara guru dan pelajar dalam setiap aktiviti bilik
darjah. Ini melibatkan perkongsiaan
tanggungjawab antara guru dan pelajar. Contohnya,guru akan menggalakkan pembabitan
pelajar dalam aktiviti P&P tanpa memerlukan desakan. Pelajar akan berasa
seronok dan tidak tertekan dengan guru. Pencapaian pelajar juga dapat
ditingkatkan dengan lebih tinggi. Oleh itu, iklim bilik darjah yang kondusif dapat
diwujudkan.
Guru yang menggunakan kepimpinan
autokratik merupakan guru yang tegas dan mengawal murid melalui hukuman dan
ganjaran. Menurut Hook & Vass (2000), guru yang autokratik akan melahirkan
pelajar yang pasif dan tidak berkuasa (disempowered).
Interaksi antara guru dan pelajar juga adalah kurang kerana pelajar takut untuk
menyuarakan pendapat. Kawalan kelas mungkin dapat dicapai namun iklim
pembelajaran yang kondusif tidak dapat dicapai. Guru mengawal kelas menggunakan
sistem hukuman dan ganjaran dan ini memberikan tekanan kepada pelajar kerana
takut salah dan akan didenda oleh guru. Suasana bilik darjah akan menjadi
tegang.
Guru yang menggunakan kepimpinan laisser-faire memberikan dan membiarkan
pelajar menjalankan aktviti bilik darjah secara bebas. Ini menimbulkan masalah
seperti bilik darjah yang tidak terurus, kucar kacir dan hubungan antara guru
dan pelajar tidak mesra. Kawalan kelas adalah lemah dan sekaligus iklim belajar
darjah adalah tidak kondusif.
Guru seharusnya bijak memilih gaya
kepimpinan yang sesuai semasa memimpin bilik darjah. Perwatakan guru seharusnya
mesra dan menyenangkan seperti penyayang, bertimbang rasa, lucu dan peramah.
Pelajar akan lebih menghormati guru berperwatakan seperti ini dan hubungan
mesra dapat dipupuk. Pelajar tidak akan tertekan dari segi emosi dan iklim
bilik darjah yang kondusif akan diwujudkan. Guru juga boleh memberikan motivasi
melalui peneguhan positif, memberi galakan, melibatkan pelajar secara aktif
dalam P&P seta mewujudkan komunikasi dua hala.
Faktor
Sosial
Faktor sosial merujuk kepada pembinaan peraturan,
prosedur semasa menjalankan aktiviti, interaksi sosial dan rutin bilik darjah. Bilik
darjah melibatkan interaksi antara guru, pelajar dan bahan. Interaksi yang baik
antara pelajar dengan pelajar dan guru dengan pelajar akan menghasilkan suasana
bilik darjah yang harmoni. Oleh itu, prosedur dan peraturan harus ditetapkan
dalam memastikan iklim bilik darjah yang ideal. Pembinaan peraturan amat penting dalam
memberikan gambaran jelas mengenai tingkahlaku yang diharapkan semasa di bilik
darjah. Contohnya, “dilarang berbuat bising semasa di dalam bilik darjah”,
“hormati orang lain” dan sebagainya dapat memberikan mesej yang melatih
tanggungjawab sosial pelajar. Jika pelajar mengikuti peraturan yang telah
ditetapkan, maka iklim bilik darjah akan menjadi kondusif untuk proses P&P
kerana mempunyai kawalan kelas yang baik. Peraturan bilik darjah juga dapat
membantu mengalakkan interaksi antara pelajar dan persekitaran yang kondusif
untuk belajar (Levin & Nolan, 1994). Hubungan antara dua atau lebih orang
boleh dipengaruhi oleh peraturan dalam satu operasi (Wragg, 1994). Interaksi
antara pelajar boleh dipupuk melalui pembinaan peraturan bilik darjah. Menurut
Jones & Jones (1995), langkah pertama dalam merangka peraturan bilik darjah
ialah untuk mengalakkan para pelajar berbincang untuk merangka peraturan bilik
darjah yang boleh dipatuhi oleh semua pelajar.
Selain itu, prosedur aktivti yang
dijalankan dalam bilik darjah boleh meransang interaksi sosial pelajar. Contohnya,
aktiviti perbincangan, kaedah Jigsaw, menjalankan eksperimen dan kerja
berkumpulan boleh membantu perkembangan sosial pelajar dan kawalan kelas.
Semasa menjalankan aktiviti dalam bilik darjah, guru perlu menetapkan rutin
atau perkara yang boleh dilakukan oleh pelajar. Contohnya, semasa menjalankan
aktiviti berkumpulan, guru menetapkan bahawa pelajar hendaklah melibatkan diri
secara aktif dan memberikan kerjasama, tidak boleh merayau-merayau semasa
berjalan aktiviti serta cara untuk mendapatkan bahan pembelajaran.
0 comments:
Post a Comment