2.2 : Pendidikan Swasta
Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) telah menyediakan segala kemudahan untuk proses
pengajaran dan pembelajaran kepada semua kanak-kanak di Malaysia khususnya di
sekolah-sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan. Antara kemudahan-kemudahan yang
dimaksudkan termasuklah keselesaan bangunan, kerusi meja, buku teks, makmal
komputer dan guru bertauliah serta bilangan guru yang mencukupi.
Seiring
dengan hasrat kerajaan untuk menyediakan peluang pendidikan untuk semua, sektor
swasta turut sama menyumbang kepada usaha tersebut. Banyak institusi pendidikan
swasta atau ringkasnya IPS, beroperasi di seluruh negara bagi menyediakan
peluang pendidikan kepada warganegara Malaysia dan juga warganegara
antarabangsa.
Pendidikan
swasta adalah pendidikan yang disediakan kepada pelajar oleh institusi
pendidikan swasta. Institusi pendidikan swasta adalah institusi bukan bantuan
Kerajaan dan ia dibiayai sepenuhnya oleh sektor swasta. Penubuhan, pengurusan
dan pengoperasian institusi pendidikan swasta adalah tertakluk di bawah Akta
Pendidikan 1996 dan peraturan-peraturan yang dibuat di bawahnya.
SEJARAH PERKEMBANGAN :-
Pendidikan
swasta telah wujud di Malaysia semenjak tahun 1950an. Pada ketika itu banyak
sekolah pondok didirikan untuk mengajar pelajar-pelajar sebagai persediaan
untuk menyambung pelajaran di luar negeri khususnya dalam bidang agama. Pada
awal 1970an, perkembangan semasa peranan dan fungsi sistem pendidikan telah
mewujudkan sekolah swasta bagi menampung pelajar-pelajar untuk meneruskan
pelajaran di peringkat menengah.
Tahun
1980an telah menyaksikan suatu perubahan yang penting di mana pendidikan swasta
turut sama menyediakan peluang pendidikan di peringkat pendidikan tinggi
sebagai alternatif kepada mereka yang tidak terpilih memasuki
institusi-institusi pendidikan tinggi awam (IPTA). Pada hari ini pendidikan
swasta di Malaysia telah berkembang dengan begitu pesat dengan penubuhan lebih
banyak institusi pendidikan tinggi swasta (IPTS) dan IPS.
KATEGORI INSTITUSI :-
Sistem
pendidikan kebangsaan merangkumi daripada peringkat prasekolah hinggalah kepada
peringkat pendidikan tinggi. Institusi pendidikan swasta secara amnya terdiri
dari dua kategori utama yang dibahagikan mengikut peringkat pendidikan yang
ditawarkan.
Institusi
Pendidikan Swasta seperti sekolah swasta, sekolah antarabangsa, tadika,
pusat-pusat kemahiran termasuk pusat bahasa, pusat tuisyen, pusat latihan
komputer, pusat kemahiran teknikal dan pusat perdagangan adalah di bawah
seliaan dan tanggungjawab Kementerian Pelajaran Malaysia.
Operasi
institusi pendidikan swasta dibiayai sepenuhnya oleh sektor swasta. Walau
bagaimanapun proses penubuhan dan pendaftaran, pengurusan dan operasi sesebuah
IPS adalah tertakluk di bawah Akta Pendidikan 1996.
Kategori
kedua merupakan institusi pendidikan tinggi swasta yang terdiri dari institusi
pendidikan bertaraf kolej, kolej universiti dan universiti yang terletak di
bawah kawalan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
Ringkasnya
dua kategori utama institusi tersebut adalah terdiri daripada Institusi Pendidikan
Swasta yang di bawah seliaan KPM, dan Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS)
yang di bawah seliaan KPTM. Kesemua institusi pendidikan berkenaan perlu
berdaftar dengan Kementerian berkaitan terlebih dahulu sebelum dibenar
beroperasi.
Institusi
pendidikan yang tergolong dalam kategori ini menawarkan pendidikan dari
peringkat pra sekolah, sekolah rendah hinggalah ke peringkat menengah.
Jenis-jenis institusi pendidikan swasta dalam kategori yang perlu didaftarkan
dengan Kementerian Pelajaran termasuklah:
1.
Tadika swasta yang mengikuti Kurikulum Kebangsaan Prasekolah
Kementerian Pelajaran Malaysia
2.
Sekolah rendah dan menengah swasta yang mengikuti Kurikulum
Kebangsaan dan penilaian yang dicadangkan
3.
Sekolah rendah dan menengah agama swasta yang mengikuti Kurikulum
Kebangsaan
4.
Sekolah persendirian Cina yang mengikuti garis panduan Kementerian
Pelajaran
5.
Sekolah Ekspatriat
6.
Sekolah Antarabangsa
7.
Pusat tuisyen yang menyediakan bantuan pelajaran kepada para
pelajar mengikut Kurikulum Kebangsaan
8.
Pusat bahasa, pusat latihan komputer, pusat kemahiran/
perdagangan, sekolah gaya pos dan lain-lain
hai.. boleh ka share tentang rasional penubuhan dan pelaksanaan pendidikan swasta ?
ReplyDelete