TEORI PERKEMBANGAN FIZIKAL KANAK-KANAK
Robert Havighurst
berpendapat perkembangan kanak-kanak amat dipengaruhi oleh
persekitarannya.Institusi keluarga amat mempengaruhi personaliti kanak-kanak.
Beliau menghuraikan
perkembangan utama manusia sebagai satu-satu tugas seperti berjalan, berlari
atau melompat, yang dilahirkan di dalam kehidupan individu pada sesuatu
peringkat yang tertentu akan membawa kepuasan serta mendorongkannya mengulangi
tugas tersebut.
Manakala kegagalan melaksanakan tugas kali pertama akan membawa
perasaan kecewa serta menghindarkannya meneruskan tugas itu. Beliau juga
menegaskan bahawa perkembangan personaliti seseorang dipengaruhi oleh
nilai-nilai, norma-norma dan budaya masyarakat. R. Havighurst menyenaraikan
tugas-tugas perkembangan kanak-kanak iaitu pada peringkat kanak-kanak (6-12
tahun).
Antara tugas-tugas
perkembangan kanak-kanak pada peringkat ini ialah membentuk fizikal untuk
permainan.Ketika ini, kanak-kanak lebih cenderung untuk bermain atau melakukan
sesuatu aktiviti yang lebih menggunakan tenaga kerana kanak-kanak pada ketika
ini amat aktif.Oleh sebab itu, kanak-kanak memerlukan fizikal yang lebih kuat
untuk melakukan aktiviti-aktiviti dan permainan yang lasak.
Selain itu,kanak-kanak
ini juga mula membentuk konsep diri yang sihat. Hal ini kerana badan yang aktif
akan menjadikan tubah badan kanak-kanak lebih sihat dan cergas. Pada peringkat
ini juga, kanak-kanak telah menguasai konsep-konsep moral, nilai dan kemahiran
hidup.Selain itu, kanak-kanak yang mula berkomunikasi bersama-sama rakan-rakan
baru sudah mula membentuk kemahiran sosial dan mula membentuk kebebasan
peribadinya.
Kanak-kanak mula
memperoleh kemahiran membaca, menulis dan mengira yang biasanya diasah dan
diajar oleh guru-guru ketika belajar di sekolah.Pelbagai kebolehan yang mula
dikuasai oleh kanak-kanak menjadikan mereka mula belajar berdikari seperti mahu
pergi ke sekolah tanpa dihantar ibu bapa, mahu membeli barang-barang mereka
sendiri dan sebagainya.Ketika ini jugalah kanak-kanak mula untuk belajar
membezakan peranan lelaki dan perempuan.Perasaan ingin tahu kanak-kanak pada
ketika ini biasanya mula berkembang dan perkembangan yang positif membantu
kanak-kanak lebih yakin dalam menhadapi dunia sebenar.
0 comments:
Post a Comment