TEORI
PERKEMBANGAN FIZIKAL KANAK-KANAK UMUR
6-12 TAHUN
Perkembangan
fizikal merujuk kepada perubahan saiz fizikal, kadar pertumbuhan bahagian-bahagian
badan, fungsi anggota-anggota badan dan perawakan
manusia. Semasa pembesaran kanak-kanak akan mengalami perubahan dalam ketinggian,
berat badan, menjadi lebih kuat dan dapat melibatkan diri dalam kegiatan
fizikal yang lebih kompleks. Perubahan-perubahan ini mempengaruhi tingkah laku
kanak-kanak secara langsung dan tidak langsung.
TEORI JEAN PIAGET
Selain mengemukakan teori
perkembangan kognitif kanak-kanak, Piaget juga turut mengemukakan teori
perkembangan fizikal kanak-kanak. Bagi perkembangan fizikal peringkat akhir
kanak-kanak yang berusia 7-12 tahun, beliau berpendapat kanak-kanak lebih
berupaya mengawal otot-otot yang kecil dengan baik.
Seperti yang terkandung di
dalam prinsip perkembangan kanak-kanak iaitu perkembangan berlaku secara menyeluruh. Ini terjadi di mana
otot-otot besar akan berkembang terlebih dahulu berbanding dengan otot-otot
kecil. Jadi, pengawalan otot pada peringkat ini menjadi lebih baik setelah
otot-otot kecil mula berkembang.
Teori yang dikemukakan Piaget ini dapat
dibuktikan melalui tulisan kanak-kanak yang menjadi lebih kemas dan teratur. Seorang kanak-kanak kecil bermula dengan
menggenggam sebatang pensel sebelum dia dapat memegangnya, dan kemudian diikuti
dengan menulis. Di sini, kita dapat lihat bagaimana berkembangan otot-otot
kecil menjadi lebih baik serta mereka berupaya mengawalnya. Ketika bermain alat
muzik juga memperlihatkan kawalan otot yang baik. Mereka sudah boleh bermain
alat muzik dengan baik .Begitu juga semasa menggunakan pelbagai jenis alat
pertukangan seperti penukul, paku dan sebagainya. Jika di Malaysia, penerapan
penggunaan alat-alat pertukangan ini diterapkan ke dalam matapelajaran
Kemahiran Hidup bagi kanak-kanak berumur 11-12 tahun. Antara lain, ketika
peringkat ini pertumbuhan mata menjadi lebih baik berbanding dengan pertumbuhan
jantung. Penglihatan yang lebih baik membolehkan kanak-kanak menjalankan kerja
yang halus.
Selain itu,peringkat ini juga kanak-kanak
lelaki lebih suka melibatkan diri dalam aktiviti yang kasar dan lasak seperti
bertumbuk dan bermain kasar. Ini kerana mereka mempunyai kekuatan fizikal yang
jauh lebih baik berbanding kanak-kanak perempuan. Mereka gemar bermain gasing, pistol
mainan ataupun kapal terbang. Berbeza bagi kanak-kanak perempuan, mereka lebih
pasif dan lebih gemar memerhati aktiviti kanak-kanak lain di sekeliling mereka.
Mereka juga lebih suka kepada aktiviti menjahit , memasak, mengemas rumah dan
sebagainya. Ini merupakan satu tempoh
yang tenang sebelum berlaku lonjakan pertumbuhan bagi remaja.
TEORI ROBERT HAVIGHURST
Havighurst dalam bukunya Human Development and Education (1953)
menyenaraikan tugas-tugas perkembangan kanak-kanak dari peringkat bayi hingga
ke peringkat remaja., Antara tugas-tugas perkembangan kanak-kanak pada
peringkat (6-12 tahun) ialah membentuk fizikal untuk permainan.
Mengikut
Havighurst, kanak-kanak perlu belajar kemahiran fizikal untuk permainan biasa.
Pada peringkat ini, pertumbuhan tulang dan otot kanak-kanak telah bersedia
untuk seseorang individu mempelajari kemahiran yang lebih lasak menangkap,
menendang, berguling dan juga berenang. Ketika
ini, kanak-kanak lebih cenderung untuk bermain atau melakukan sesuatu aktiviti
yang lebih menggunakan tenaga kerana kanak-kanak pada ketika ini amat aktif.
Oleh sebab itu, kanak-kanak memerlukan fizikal yang lebih kuat untuk melakukan
aktiviti-aktiviti dan permainan yang lasak. Antara contoh permainan yang lasak
adalah seperti bola sepak, berenang, menunggang kuda dan sebagainya. Melalui
aktiviti-aktiviti seumpama ini, ianya dapat menguatkan otot, daya tahan serta
membina pergerakan yang lebih cekap bagi perkembangan kanak-kanak pada
peringkat umur ini.
Sebenarnya, jika mengikut ajaran Islam sendiri, aktiviti
seperti berenang, memanah dan menunggang kuda memang amat digalakkan. Sebelum Havighurst
memperkenalkan teori ini, Rasullullah SAW terlebih dahulu telah bersabda
berkenaan galakan melakukan aktiviti dan permainan seumpama ini. Diriwayatkan
oleh Thabrani dengan jayid bahawa Rasullullah SAW bersabda :
“Segala
sesuatu yang tidak berkaitan dengan zikir, maka itu adalah senda gurau belaka,
kecuali empat perkara : berjalannya seorang antara dua tujuan (memanah) latihan
menunggang kuda, bersenda gurau dengan isterinya dan belajar berenang.”
Diriwayatkan dari Umar bin Khatab Radhiyallahu Anhu
nahawa dia berkata :
“Ajarilah anak kamu berenang,
memanah dan berkuda secara lincah”
Dari
riwayat ini, jelaslah bahawa perkembangan fizikal ini telah disebut oleh
Rasulullah SAW secara khusus. Bersesuaian dengan teori yang dikemukakan oleh
Havighurst, pendidikan jasmani dan fizikal ini mempunyai peranan tersendiri
dalam kehidupan kanak-kanak. Selain itu Havighurst berpendapat bahawa kanak-kanak
pada peringkat umur ini juga mula
membentuk konsep diri yang sihat. Hal ini kerana badan yang aktif akan
menjadikan tubuh badan kanak-kanak lebih sihat dan cergas. Kemahiran-kemahiran
fizikal yang sudah tersemai dalam diri kanak-kanak memberi dorongan yang kuat
kepada mereka bagi membentuk konsep diri
yang sihat.
0 comments:
Post a Comment