Lebih ramai guru akan menceburi diri dalam penyelidikan tindakan sekiranya mereka memahami sifat-sifat dan proses penyelidikan tindakan yang biasanya mudah dijalankan. Salah satu sebab guru kurang berminat dan menghadapi kerajuan akan penyelidikan tindakan ialah sebab mereka menyamakan penyelidikan tindakan dengan penyelidikan formal. Berikut merupakan perbezaan ringkas di antara penyelidikan tindakan dan penyelidikan formal:
Topik |
Penyelidikan Formal |
Penyelidikan Tindakan |
Latihan yang
diperlukan oleh penyelidik |
Ekstensif,
meluas |
Cara sendiri
atau dengan rundingan |
Matlamat
penyelidikan |
Pengetahuan
yang boleh digeneralisasikan |
Pengetahuan
yang diaplikasikan kepada keadaan spesifik |
Kaedah untuk
mengenalpasti permasalahan |
Kajian
penyelidikan yang lalu |
Permasalah atau
matlamat yang sedang dihadapi |
Prosedur
untuk kajian literatur |
Ekstensif,
menggunakan sumber primer |
Sepintas lalu,
menggunakan sumber sekunder |
Pendekatan
persampelan |
Rambang atau
persampelan perwakilan |
Pelajar atau
klien yang ada kaitan dengan kerja pengkaji |
Desain
penyelidikan |
Kawalan ketat,
jangka masa panjang |
Prosedur
longgar, boleh ubah semasa kajian, jangka masa semasa, kawalan melalui
triangulasi |
Prosedur
Pengkukuan |
Penilaian dan
ukuran praujian |
Ukuran yang
mudah atau ujian piawai |
Analisis
Data |
Ujian
statistiks; teknik kualitatif & kuantitatif |
Fokus pada
kesignifikanan praktikal, bukan statistiks; menyembahkan data mentah |
Aplikasi
hasil dapatan |
Penekanan
kepada signifikan teori |
Penekanan
kepada signifikan praktikal |
0 comments:
Post a Comment