APLIKASI TEORI PSIKOANALISIS DALAM BILIK DARJAH
Teori psikoanalisis ini sangat
mempengaruhi keadaan bilik darjah secara tidak langsung. Daripada keseluruhan
perbincangan mengenai teori psikoanalisis peringkat umur yang lebih
diketengahkan adalah umur dalam lingkungan persekolahan. Oleh itu para pendidik
harus memahami teori psikoanalisis untuk mengatahui perwatakan anak murid.
Beberapa
cadangan yang harus dipertimbangkan oleh setiap pendidik berdasarkan hujah dan
teori psikoanalisis ini. Anataranya
para pendidik harus mengubah suai keadaan
pengajaran dan pembelajaran supaya ianya dapat mengambil kira sikap, persepsi,
dan tingkah laku pelajar secara keseluruhannya. Maksudnya pengajaran dan
pembelajaran hendaklah mampu mengimbangi sikap,persepsi dan tingkah laku
pelajar.
Selain itu, para pendidik harus peka
kepada keadaan pelajar-pelajar yang bermasalah. Ini kerana pelajar-pelajar yang
bermasalah ini selalunya mengalami kecaleruan dalam memotivasikan diri mereka
sendiri. Oleh itu, para
pendidik hendaklah mendekati pelajar-pelajar ini secara diplomasi dan berikan
mereka motivasi yang sepatutnya mereka terima.
Keupayaan
atau kemampuan seseorang pelajar itu dipengaruhi umur. Semakin meningkat
umurnya maka pengetahuannya juga bertambah. Oleh itu, para pendidik harus peka
dan tahu akan potensi atau setakat mana keupayaan pelajarnya. Ini adalah
penting untuk mentukan tugasan atau latihan yang sesuai yang sesuai kepada
mereka. Jika tugasan dan latihan yang diberikan oleh para pendidik itu sesuai
untuk mereka, kepuasan boleh dicapai dalam diri mereka.
Selain
itu, pelajar-pelajar pada umumnya belajar daripada nilai yang mereka pelajari.
Penerapan nilai yang baik dalam pengajaran dan pembelajaran ini adalah amat
penting. Ini kerana penerapan nilai agama dan moral yang baik ini yang
mepengaruhi keseluruhan sahsiah dan perwatakan pelajar seterusnya.
Keseluruhannya teori psikoanalisis ini banyak mempengaruhi keadaan manusia baik
dalam pengajaran dan pembelajaran mahupun dalam kehidupan seharian.
0 comments:
Post a Comment