FUNGSI
MEDIA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Sesuatu media pengajaran dipilih berasaskan
potensinya melaksanakan objektif pembelajaran dengan berkesan. Pengalaman
pembelajaran seharusnya dimulakan daripada situasi/media sebenar yang lebih
konkrik dan mudah difahami sebelum kepada situasi/media yang abstrak.
Antara
fungsi media pengajaran ialah:
(a)
Memperjelaskan Penyampaian Mesej
Anggapan, perkataan
sudah memadai untuk menyatakan sesuatu mesej seringkali menyebabkan kita
menghadapi pelbagai masalah komunikasi. Adalah lebih berkesan jika perkataan
disertakan dengan gambar atau simbol yang lebih konkrit maknanya. Dalam era
teknologi komputer dan maklumat ini, penjelasan akan lebih berkesan dan menarik
seperti melalui penggunaan animasi, bunyi dan muzik dapat dilakukan.
(b)
Mengatasi Batasan Ruang, Waktu dan Pancaindera
Antara contoh berkaitan dengan mengatasi
batasan ruang, waktu dan pancaindera:
(i)
Objek yang terlalu besar atau kecil boleh digantikan dengan model, gambar, transparensi,
filem atau video.
(ii)
Gerak yang terlalu lambat atau terlalu cepat dapat dibantu dengan timelapse atau
high-speed photography.
(iii)
Kejadian yang berlaku pada masa lalu dapat ditampilkan dalam bentuk filem, gambar
foto mahupun secara lisan.
(iv)
Objek yang terlalu kompleks (misalnya mesin) dapat ditunjukkan dalam bentuk
model, gambar rajah, dll.
(v)
Konsep yang terlalu luas atau abstrak dapat divisualkan.
(c)
Penggunaan Media Pengajaran Secara Betul dan Bervariasi
Penggunaan media pengajaran secara betul dan
bervariasi dapat mengatasi sikap pasif pelajar kerana ia menimbulkan minat,
meningkatkan interaksi dan kefahaman pelajar tentang realiti. Pelajar juga
boleh belajar sendirian, menurut kemampuan dan keselesaan masing-masing.
(d)
Pengalaman dan Persepsi yang Sama
Walaupun kurikulum dan bahan pengajaran
ditentukan sama bagi setiap pelajar, sifat unik yang ada pada setiap pelajar,
ditambah dengan persekitaran yang berbeza membuatkan guru mengalami kesulitan.
Keadaan ini dapat diatasi dengan media pengajaran kerana kemampuannya dalam
memberikan rangsangan pengalaman dan persepsi yang sama. Misalnya, sebuah
perisian kursus boleh digunakan berulang kali oleh pelajar tanpa merosakkan
kandungan asal. Belajar secara berulang kali ini membantu pelajar membentuk
persepsi yang sama dan tepat tentang sesuatu konsep atau prinsip.
0 comments:
Post a Comment