Dinamika Bilik Darjah
Konsep Dinamika Bilik
Darjah
•
Dinamika – Kuasa yang
menyebabkan pergerakan (Kamus Dwibahasa Oxford)
•
Kumpulan – kelompok
individu dalam sesuatu unit sosial yang mempunyai ciri dan nilai yang sama
•
Dinamika kumpulan –
Kuasa yang terdapat dalam kumpulan yang telah mendorong ahli-ahli kumpulannya
untuk melakukan sesuatu perubahan.
•
Dinamika bilik darjah
ialah apabila sesuatu kumpulan rakan sebaya berupaya mengerakkan ahli-ahlinya
bertindak mengikut matlamat yang sama.
•
Dalam konteks bilik
darjah, dinamika kumpulan biasanya terbentuk melibatkan kumpulan-kumpulan kecil
yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku atau minat yang sama.
•
Dinamika kumpulan
boleh dikenal pasti melalui kajian sosiometri.
•
Kajian sosiometri
membantu guru melihat pola persahabatan kumpulan dalam bilik darjah.
•
Penularan adalah
ciri-ciri atau tingkah laku ahli kumpulan dinamka yang diikuti dan mempunyai
pengarh kepada ahli kumpulan yang lain.
Pola dalam kumpulan
•
Bintang
•
Dyad
•
Klik
•
Rantai
•
Pencilan
•
Singkiran
Faktor-faktor yang
Membentuk Dinamika Kumpulan
•
Jantina
•
Agama/bangsa
•
Status sosioekonomi
•
Pencapaian akademik
•
Personaliti
•
Gaya pembelajaran
Peranan Guru Dalam
Dinamika Kumpulan
•
Kenal pasti bentuk
dinamika
•
Perhatian kepada
murid yang tersingkir
•
Gunakan kuasa
penularan
•
Bimbing kumpulan
membentuk ciri-ciri yang diingini
•
Guru sebagai ketua
dinamika bilik darjah.
Kelompok harus bisa produktif, harus bisa menghasilkan sesuatu, bermanfaat bagi anggotanya. Agar kelompok produktif, kelompok harus dinamis. Untuk bisa dinamis, unsur-unsur dinamika sebagai kekuatan kelompok tersebut harus terpenuhi. Unsur-unsur dinamika kelompok tersebut adalah ketahui dinamika poker
ReplyDelete