BAB 2
: KEMENTERIAN
Kementerian Pelajaran Malaysia
|
Kementerian Pelajaran Malaysia ialah sebuah kementerian yang bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi negara Malaysia. Matlamatnya ialah untuk: melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan, dan sejahtera menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia.
Kementerian Pelajaran Malaysia
|
Kementerian Pelajaran Malaysia ialah sebuah kementerian yang bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi negara Malaysia. Matlamatnya ialah untuk: melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan, dan sejahtera menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia.
Pendidikan wajib
Pendidikan wajib adalah satu undang-undang yang memerlukan setiap ibu bapa warganegara Malaysia (yang menetap di Malaysia) yang mempunyai anak mencapai umur enam tahun mendaftarkannya di sekolah rendah. Tempoh pendidikan wajib adalah selama selama enam tahun, iaitu tempoh pendidikan rendah.
Pendidikan wajib dilaksanakan mulai tahun persekolahan 2003. Kegagalan ibu bapa memastikan anaknya mengikut pendidikan wajib merupakan satu kesalahan dari segi undang-undang, dan jika disabitkan, ibu bapa berkenaan boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan tidak lebih 6 bulan atau kedua-duanya sekali.
#
|
Nama
|
Tempoh
perkhidmatan |
1
|
||
2
|
||
3
|
||
4
|
||
5
|
||
6
|
||
7
|
||
8
|
||
9
|
||
10
|
1969-1970
|
|
11
|
||
12
|
||
13
|
||
14
|
||
15
|
||
16
|
2009 -
Kini
|
Menteri:
Y.A.B. Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin Bin Haji Mohd. Yassin
Timbalan Menteri: 1
Y.B. Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong
Timbalan Menteri: 2
Y.B. Dr. Haji Mohd Puad Bin Zarkashi
Ketua Setiausaha
Y.Bhg. Dato' Dr. Rosli bin Mohamed
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
Y.Bhg. Dato' Sri Abd. Ghafar bin Mahmud
Pengkhususan Negeri Terengganu
Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu,
En.Razali bin Daud
Pegawai Pelajaran Daerah Marang
Encik Md. Yasin bin Mohd Salleh
Pengkhususan Bahagian Teknik & Vokasional
Pengarah
Tuan Haji Ahmad Tajudin Bin Jab
Timbalan Pengarah Pengoperasian Sekolah
En. Zainuren Bin Mohd Nor
Timbalan Pengarah Pengurusan Akademik
Tuan Haji Wan Mohd Noor bin Wan Endut
Timbalan Pengarah Pembangunan
Puan Hajah Zalihar Bt. Abd. Ghani
Timbalan Pengarah Pembangunan Kejurulatihan PTV
Tuan Haji Zakaria Bin Md Noor
Kementerian Pengajian Tinggi
Kementerian
Pengajian Tinggi Malaysia mula ditubuhkan pada 27 Mac 2004. Ia adalah hasil rombakan kabinet
yang dilakukan oleh Perdana Menteri dengan membahagikan Kementerian Pendidikan
Malaysia kepada 2 kementerian iaitu Kementerian Pelajaran Malaysia dan
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Menteri yang pertama memikul tugas
Jawatan adalah Datuk Dr. Mohd Shafie Salleh dan kini disandang oleh Dato' Seri
Mohamed Khaled Nordin. Pada 15 Julai 2004, Kementerian Pengajian Tinggi telah
mula beroperasi di Blok E3, Parcel E, Pusat Perbadanan Kerajaan Persekutuan
Putrajaya.
Kementerian Pengajian Tinggi
Malaysia terdiri daripada dua jabatan dan agensi. Jabatan-jabatan di bawah
Kementerian Pengajian Tinggi ialah Jabatan Pengurusan IPT (JPIPT) dan Jabatan
Pengurusan Politeknik & Kolej Komuniti . JPIPT pula terdiri dari dua sektor
pengurusan iaitu Sektor Pengurusan IPTA & Sektor Pengurusan IPTS. Sementara
agensi-agensi di bawah Kementerian Pengajian Tinggi ialah LAN, PTPTN,Yayasan
TAR dan 20 Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) iaitu :
Objektif
Objektif
§
Memastikan supaya
sekurang-kurangnya 2 universiti negara disenaraikan sebagai antara 200
universiti terbaik di dunia dan salah sebuah universiti berkenaan disenaraikan
di kalangan 50 universiti terbaik dunia.
§
Membangunkan sekurang-kurangnya
10 pusat kecemerlangan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dari segi hasil
penyelidikan, hakcipta, penerbitan, kerjasama penyelidikan dan pengkomersilan
hasil penyelidikan.
§
Memastikan sekurang-kurangnya
75% pensyarah institusi pengajian tinggi awam mempunyai kelayakan ijazah Doktor
Falsafah atau setaraf dengannya dan 30% pensyarah politeknik dan kolej komuniti
mempunyai kelayakan ijazah Sarjana, Doktor Falsafah atau setaraf denganya.
§
Menghasilkan graduan-graduan
yang kompeten untuk memenuhi keperluan guna tenaga negara dan antarabangsa
dengan sasaran 75% graduan mendapat pekerjaan dalam bidang relevan dalam tempoh
enam bulan selepas tamat pengajian.
§
Menggalakkan pengantarabangsaan
pengajian tinggi negara dengan menarik pelajar-pelajar dari luar negara
bersamaan dengan 10% dari keseluruhan jumlah pelajar pengajian tinggi di
peringkat diploma, ijazah dan lepasan ijazah
§
Mempertingkatkan kohort (17-23
tahun) yang mempunyai akses pengajian tinggi kepada 40% dan memperluaskan
peluang pembelajaran sepanjang hayat bagi semua bentuk pengajian tinggi yang
konvensional dan bukan konvensional
§
Memastikan terdapat peningkatan
secara berterusan dari sumber-sumber lain dalam pembiayaan universiti awam
dengan nisbah 30% ditanggung oleh universiti dan 70% oleh kerajaan.
§
Menyediakan kemudahan prasarana
pengajian tinggi yang mencukupi, setanding dengan amalan yang terbaik digunakan
di peringkat antarabangsa
§
Menyediakan kemudahan pembiayaan
untuk pelajar yang berpotensi dan layak mendapat akses kepada pengajian tinggi.
§
Meningkatkan jalinan hubungan
strategik diantara institusi pengajian tinggi tempatan dengan institusi
pengajian tinggi luar negara, serta institusi penyelidikan ternama dalam dan
luar negara dalam bidang penyelidikan, pembangunan dan pengkomersilan.
Lima
Teras Utama
§
Mewujudkan perancangan
pengajian tinggi yang strategik dan sistematik.
§
Mengukuhkan pengurusan
pengajian tinggi negara.
§
Menambah kapasiti, akses dan
penyertaan dalam bidang pengajian tinggi.
§
Meningkatkan kualiti pengajian
tinggi negara setanding di peringkat antabangsa.
§
Mengantarabangsakan pengajian
tinggi negara.
0 comments:
Post a Comment