KLASIFIKASI PERSONALITI
Menurut Carl Jung (1875-1961), manusia boleh diklasifikasikan kepada tiga kumpulan berdasarkan personaliti peribadi iaitu introvert, ekstrovert dan ambivert.
(i) Personaliti introvert
Seseorang yang mempunyai personaliti
ini mempunyai minat dan keupayaan yang tinggi menerokai dunia dalaman seperti
pemikiran, perasaan dan pengalaman seseorang. Ia sentiasa suka berseorangan,
merenung, memfokus terhadap dirinya, sukakan aktiviti solo, tekun, tegas, malu
dan mempunyai pandangan hidup yang pesimistik . Golongan ini sentiasa menyimpan
perasaan dan emosinya dalam situasi nyata, tidak banyak bercakap dan banyak
masanya ditumpukan untuk mendengar pertuturan orang lain.
(ii) Personaliti ekstrovert
Individu yang ekstrovert mempunyai
minat yang tinggi terhadap dunia luar dan orang. Golongan ini merupakan
individu yang ’out-going’, suka bercakap, peramah, mudah bergaul, tidak boleh
diharapkan, optimis dan sentiasa sukakan keceriaan. Mereka suka melibatkan diri
dalam aktiviti sosial kerana ini membolehkannya bergaul dengan orang ramai.
(iii) Personaliti ambivert
Individu daripada kumpulan ini
mempunyai trait daripada kedua-dua jenis personaliti. Mereka merupakan gabungan
kedua-dua personaliti ini dan berkemungkinan bersifat seperti aktif, sensitif,
optimistik dan suka kepada kehidupan teratur.
Teori personaliti lain yang mengkaji perkembangan personaliti manusia yang melambangkan diri setiap individu yang wujud di muka bumi ini. Teori psikoanalisis diasaskan oleh Sigmund Freud mempercayai personaliti manusia dibentuk semenjak manusia dilahirkan sehinggalah ke umur lima tahun. Terdapat tiga komponen personaliti iaitu id, ego dan superego untuk mengawal perlakuan
Freud juga mempercayai personaliti seseorang dipengaruhi oleh perkembangan psikososial seseorang. Teori yang bersifat biologi ini melibatkan perkembangan tenaga seksual (libido) dari satu peringkat ke peringkat yang lain. Perkembangan terencat apabila seseorang kanak-kanak mengalami trauma dan kesannya akan membuatkan mereka kurang berupaya berdepan dengan krisis dalam peringkat perkembangan seterusnya.
(i) Peringkat mulut / oral ( lahir- ½ tahun)
Pada peringkat ini, personaliti
lebih tertumpu pada id. Bayi dikawal oleh impuls biologi dan bersifat
mementingkan diri. Mereka dikuasai sepenuhnya oleh naluri mereka. Pada tahap
ini, kepuasan diperolehi oleh bayi pada bahagian mulut kerana bayi dikawal oleh
prinsip seperti menghisap, menggigit dan menelan. Jika bayi mendapat layanan
yang baik pada tahap ini, trait personalitinya sebagai optimistik, mesra dan
mudah bekerjasama dapat dilihat namun sekiranya dia tidak mendapat kepuasan
ini, personaliti individu yang pendiam, pasif dan suka merokok akan
ditonjolkan. Manakala bayi yang tidak dapat kepuasan menggigit akan kuat
bercakap, kasar, agresif, suka menggigit objek lain seperti kuku dan pensil.
(ii) Peringkat dubur ( 1 ½ - 3 tahun )
Pada usia ini, zon kelazatan beralih
ke kawasan dubur dan melibatkan latihan tandas. Maka, membuang dan menahan air
besar merupakan satu kepuasan. Kanak-kanak yang sering menahan dari membuang
air besar akan berpersonaliti kedekut, merendah diri dan terlalu pembersih
manakala kanak-kanak yang membuang air besar merata-rata akan berpersonaliti
agresif, zalim, pengotor, suka membuat bising dan bersikap pelampau.
Kanak-kanak pada peringkat ini perlu diberi peluang untuk berdikari, mempunyai
autonomi dan tahu mengawal diri sendiri.
(iii) Peringkat qubul ( 3 - 6 tahun )
Pada peringkat ini, sumber kepuasan
libido berpindah kepada organ kejantinaan.
Keadaan ini dapat dilihat apabila
pada peringkat ini, kanak-kanak suka memegang organ seksnya . Ibu bapa yang
selalu menghukum dan terlalu melarang anak-anak dari memegang organ seksnya
akan menyebabkan anaknya pasif, pendiam, penakut, terlalu bergantung dan
menurut perintah. Ibu bapa yang tidak melarang langsung akan menyebabkan
anaknya berpersonaliti agresif, tidak bersopan santun, agresif dan kasar.
Kanak-kanak juga akan menumpukan kasih sayang kepada insan yang berlainan
jantina. Misalnya, anak lelaki dengan ibunya manakala anak perempuan dengan
ayahnya. Oleh itu, ibu bapa harus peka terhadap perasaan anak. Mereka perlu
membahagikan kasih sayang dan perhatian yang rata dan perlekatan pada tahap ini
akan merenggangkan hubungan antara bapa dengan anak lelaki dan ibu dengan anak
perempuan.
(iv) Peringkat latency
Peringkat ini bermula apabila
kanak-kanak mula bersosial dan mengalihkan perhatian kepada orang lain selain
daripada ibu bapa dan keluarga. Mereka perlu diberi peluang bergaul bagi memenuhi
keperluan sosial mereka namun masih dalam kawalan ibu bapa. Kanak-kanak yang
tidak merasai kepuasan berkawan akan menunjukkan tingkah laku yang negatif
apabila dewasa kelak. Mereka sukar bergaul, mengasingkan diri, suka menyendiri
dan terkongkong.
(v) Peringkat genital (selepas baligh hingga dewasa)
Tahap kejantinaan ini menampakkan
semula kemunculan kecenderungan seks yang dialami semasa individu itu berada
pada zaman kanak-kanak. Pada peringkat ini, remaja mula mengambil tahu dan
menaruh minat terhadap rakan sebaya yang berlainan jantina. Pada waktu ini
juga, remaja juga mula memikirkan isu berpasangan, perkahwinan dan masa depan.
Individu pada peringkat ini akan cuba memuaskan segala apa yang tidak dapat
dicapai pada masa zaman kanak-kanak dahulu seperti kepuasan seks pada zon
mulut, dubur dan qubul. Ini akan mengakibatkan pembentukan personaliti yang
dihasilkan oleh konflik-konflik yang berlaku pada zaman kanak-kanak menonjol
dan menjadi dominan.
Kesimpulannya, dalam membentuk personaliti yang diinginkan, Freud percaya cara didikan dan layanan yang diterima oleh individu semenjak kecil sangat mempengaruhi personaliti seseorang. Oleh itu, ibu bapa, guru dan masyarakat sekeliling perlu membantu perkembangan kendiri kanak-kanak supaya mereka dapat mengatasi konflik-konflik yang timbul pada setiap peringkat perkembangan.
Teori trait iaitu personaliti, bentuk badan dan perlakuan juga menyumbang kepada pembentukan personaliti. Wiiliam Sheldon (1942) mengklasifikasikan tiga bentuk tubuh atau somatotip dengan tiga set personaliti.
Kesimpulannya, dalam membentuk personaliti yang diinginkan, Freud percaya cara didikan dan layanan yang diterima oleh individu semenjak kecil sangat mempengaruhi personaliti seseorang. Oleh itu, ibu bapa, guru dan masyarakat sekeliling perlu membantu perkembangan kendiri kanak-kanak supaya mereka dapat mengatasi konflik-konflik yang timbul pada setiap peringkat perkembangan.
Teori trait iaitu personaliti, bentuk badan dan perlakuan juga menyumbang kepada pembentukan personaliti. Wiiliam Sheldon (1942) mengklasifikasikan tiga bentuk tubuh atau somatotip dengan tiga set personaliti.
0 comments:
Post a Comment