PERSPEKTIF
AHLI FALSAFAH
Socrates (469-399 SM)
- cenderung kpda penaakualan kritikal dan komitmen beliau trhadp ketelusan – rol model yg harus di contoh
- prnah mnjdi askar smasa perang Peloponnesian dn kerja sbgi pngukir batu
- menghbiskan msanya brsama gol muda
- berbincg mengenai isu2 yg berkaitan dgn:-
o ilmu
o nilai
o politik
- enggan menerima bayaran atas prkhidmatan yg diberi
- didapati brsalah ats tuduhan mrosakkn jiwa gol muda serta cmpur tgn dlm hal agama Athens
- minum hemlock utk bunuh diri
Socrates (469-399 SM)
- cenderung kpda penaakualan kritikal dan komitmen beliau trhadp ketelusan – rol model yg harus di contoh
- prnah mnjdi askar smasa perang Peloponnesian dn kerja sbgi pngukir batu
- menghbiskan msanya brsama gol muda
- berbincg mengenai isu2 yg berkaitan dgn:-
o ilmu
o nilai
o politik
- enggan menerima bayaran atas prkhidmatan yg diberi
- didapati brsalah ats tuduhan mrosakkn jiwa gol muda serta cmpur tgn dlm hal agama Athens
- minum hemlock utk bunuh diri
Plato
(427 – 347)
- anak murid socretes dan guru kpada Aristotle
- plato tlh mngmbil alih tmpt socretes stlh kematiannya sbgai sorng guru kpda penuntuk ilmu di Yunani
- 385 SM mnubuhkn sekolah kpunyaan sndiri – ACADEMY
- m/pljaran
o biologi
o matematik
o teori politik
o falsafh
- plato trknl dgn krya DIALOGUE
- kaedah socratiik menekankan aktiviti kumpulan – sesi soal jawab murid akn meningktkn pemhaman isu yg dibhskn
Peranan Guru mnurut PLATO
☘ perihatin trhdp anak murid masing2
☘ menjaga kebajikan demi masa dpn yg cerah
☘ pendidikan disiftkan sbgi satu entity moral
☘ mengenallpsti tahap dan had ilmu yg dimiliki oleh murid
- anak murid socretes dan guru kpada Aristotle
- plato tlh mngmbil alih tmpt socretes stlh kematiannya sbgai sorng guru kpda penuntuk ilmu di Yunani
- 385 SM mnubuhkn sekolah kpunyaan sndiri – ACADEMY
- m/pljaran
o biologi
o matematik
o teori politik
o falsafh
- plato trknl dgn krya DIALOGUE
- kaedah socratiik menekankan aktiviti kumpulan – sesi soal jawab murid akn meningktkn pemhaman isu yg dibhskn
Peranan Guru mnurut PLATO
☘ perihatin trhdp anak murid masing2
☘ menjaga kebajikan demi masa dpn yg cerah
☘ pendidikan disiftkan sbgi satu entity moral
☘ mengenallpsti tahap dan had ilmu yg dimiliki oleh murid
Aristotle
(384 – 322 SM)
- anak murid Plato dan guru Iskandar Dzulkarnain
- penulisan amat luas merangkumi sastera,fizik,metafizik,puisi,logic,retorik,politik,etika,biologi,zoology
- stlh mnghabiskan msa 20 thun mnuntu ilmu dibwh plato, beliau bertugas sbgi guru di ACADEMY – ajar m/p retorik (teknik memujuk)
- kuliah Aristotle dikategorikn 2 jenis :-
o prbincgn yg terperinci utk kuumpulan murid yg berada di peringkt lanjutan (pagi)
o prbincgn umum utk org awm (petang)
- smasa mngajar beliau akan berjalan2 ke sana sini
- x wujud persaingan antara budaya dgn Tuhan
Mahtma Ghandi (1869 – 1948)
- seorang yg telus dan tulus
- pemikiran beliau dianggp sbgai ajaran agama – MAHATMA
- berjuang dalam hidupnya demi kepentingan rkyt india
- dianggap suara golongn yg tertindas di india atupn di luar
- berkebolehn menyelesaikan malsh2 yg dihadapi rakyt india baik dri segi politik atau ekonomi
- prinsip hidup beliau
o ahimsa
o tidk bersift penetgn
o kebenrn
o kepercayaan
- anak murid Plato dan guru Iskandar Dzulkarnain
- penulisan amat luas merangkumi sastera,fizik,metafizik,puisi,logic,retorik,politik,etika,biologi,zoology
- stlh mnghabiskan msa 20 thun mnuntu ilmu dibwh plato, beliau bertugas sbgi guru di ACADEMY – ajar m/p retorik (teknik memujuk)
- kuliah Aristotle dikategorikn 2 jenis :-
o prbincgn yg terperinci utk kuumpulan murid yg berada di peringkt lanjutan (pagi)
o prbincgn umum utk org awm (petang)
- smasa mngajar beliau akan berjalan2 ke sana sini
- x wujud persaingan antara budaya dgn Tuhan
Mahtma Ghandi (1869 – 1948)
- seorang yg telus dan tulus
- pemikiran beliau dianggp sbgai ajaran agama – MAHATMA
- berjuang dalam hidupnya demi kepentingan rkyt india
- dianggap suara golongn yg tertindas di india atupn di luar
- berkebolehn menyelesaikan malsh2 yg dihadapi rakyt india baik dri segi politik atau ekonomi
- prinsip hidup beliau
o ahimsa
o tidk bersift penetgn
o kebenrn
o kepercayaan
0 comments:
Post a Comment