Kerjaya guru sebagai ibadah
Konsep kerjaya guru
Menurut Akta Pendidikan 1996, “Guru” bererti seseorang yang
mengajar murid di suatu institusi pendidikan atau menyediakan atau mengeluarkan
bahan pelajaran atau memeriksa jawapan yang dikembalikan di, bagi atau melalui
pusat pendidikan jarak jauh, dan termasuklah guru besar atau pengetua.
Menurut Kamus Dewan 1992, guru bermaksud pendidik atau pengajar
atau pengasuh. Menurut Kamus Dewan Online Merrian-Webster, “guru” didefinisikan
sebagai “seorang yang mengajar”. Sinonim-sinonim yang disenaraikan bagi
perkataan guru termasuk “pendidik”, “instruktur”, “ahli pedagogi”, “jurulatih “
dan “tutor”.
H. Syamsul Bahri Tanrere (1993) menyatakan guru adalah salah satu
faktor yang sangat penting dalam pendidikan dan pengajaran, kerana gurulah yang
akan bertanggungjawab dalam membentuk peribadi seorang murid. Menurut Kamus
Besar Bahasa Melayu Utusan, pendidik ialah guru, pengasuh, wali, pemimpin
pengelola, pelatih, penyelenggara, pengajar dan pemelihara.
Kerjaya sebagai seorang guru merupakan satu kerjaya yang unik. Hal
ini kerana, kerjaya sebagai seorang guru ini memainkan benyak peranan dalam
berkhidmat menjadi seorang pendidik yang berjaya. Sesetengah guru ada
mengatakan bahawa pekerjaaan sebagai satu kerjaya yang mulia. Mereka mampu
memikul tanggungjawab yang berap dalam mendidik anak bangsa serata membentuk
murid-murid mereka dari segi fizikal, emosi, rohani, intelek selaras dengan
matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Peranan guru sebagai tunjang utama dalam memperkasakan dan
memajukan bidang pendidikan di negara ini sememangnya tidak dapat dinafikan
lagi. Fungsi dan peranan guru dipandang tinggi dan diiktiraf bukan sahaja
sebagai penyampai ilmu, jurutera sosial, penyubur perpaduan, pencorak minda,
pembangun sahsiah malah sebagai agen perubahan.
Menurut Datuk Abd. Ghafar Mahmud,Ketua Pengarah Pelajaran, guru
bertindak sebagai pencetus dan penggerak kepada proses transformasi sistem
pendidikan negara dalam usaha melahirkan generasi masa depan yang intelek,
berdaya saing, berjati diri kukuh dan berpegang teguh kepada ajaran agama dan
nilai sejagat.
Tanpa komitmen dan usaha gigih para guru, semua pelan yang
direncanakan pasti sukar untuk dijayakan dan ia jelas menunjukkan betapa besar
peranan para guru yang berupaya mencorak dan membentuk generasi masa muka.
Daoed Yoesoef (1980) menyatakan bahwa seorang guru mempunyai tiga
tugas utama yaitu tugas profesional, tugas manusiawi, dan tugas kemasyarakatan
(sivic mission). Jika dikaitkan pembahasan tentang kebudayaan, maka tugas
pertama berkaitan dengar logika dan estetika, tugas kedua dan ketiga berkaitan
dengan etika. Tugas-tugas profesional dari seorang guru yaitu meneruskan atau
transmisi ilmu pengetahuan, keterampilan dan nilai-nilai lain yang sejenis yang
belum diketahui anak dan seharusnya diketahui oleh anak.
Tugas manusiawi adalah tugas-tugas membantu anak didik agar dapat
memenuhi tugas-tugas utama dan manusia kelak dengan sebaik-baiknya. Tugas-tugas
manusiawi itu adalah transformasi diri, identifikasi diri sendiri dan
pengertian tentang diri sendiri. Usaha membantu kearah ini seharusnya diberikan
dalam rangka pengertian bahwa manusia hidup dalam satu unit organik dalam
keseluruhan integralitasnya seperti yang telah digambarkan di atas. Hal ini
berarti bahwa tugas pertama dan kedua harus dilaksanakan secara menyeluruh dan
terpadu.
Guru seharusnya dengan melalui pendidikan mampu membantu anak
didik untuk mengembangkan daya berpikir atau penalaran sedemikian rupa sehingga
mampu untuk turut serta secara kreatif dalam proses transformasi kebudayaan ke
arah keadaban demi perbaikan hidupnya sendiri dan kehidupan seluruh masyarakat
di mana dia hidup.
Ketiga tugas guru itu harus dilaksanakan secara bersama-sama
dalam kesatuan organis harmonis dan dinamis. Seorang guru tidak hanya mengajar
di dalam kelas saja tetapi seorang guru harus mampu menjadi katalisator,
motivator dan dinamisator pembangunan tempat di mana ia bertempat tinggal.
Ketiga tugas ini jika dipandang dari segi anak didik maka
guru harus memberikan nilai-nilai yang berisi pengetahuan masa lalu, masa
sekarang dan masa yang akan datang. Pengetahuan yang kita berikan kepada anak
didik harus mampu membuat anak didik itu pada akhimya mampu memilih nilai-nilai
hidup yang semakin kompleks dan harus mampu membuat anak didik berkomunikasi
dengan sesamanya di dalam masyarakat, oleh karena anak didik ini tidak akan
hidup mengasingkan diri.
Konsep ibadah
Ibadah berasal dari perkataan Arab yang membawa maksud merendah
diri, tunduk, patuh, taat, menghina diri dan memperhambakan diri kepada yang
lain.
Menurut istilah syarak ibadah ialah taat, patuh dan merendahkan
diri sepenuhnya kepada Allah swt mengikut peraturan dan suruhan Allah
sebagaimana ditetapkan di dalam Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw. Kepatuhan
ini hendaklah dilakukan secara berterusan setiap masa hingga ke akhir hayat. Ia
merangkumi makna ketundukan dan kecintaan kepada Allah swt.
Ketundukan di dalam konsep ibadah ialah menurut, mengikut dan
mendekatkan diri dengan segala perintah yang disyariatkan Allah. Ketundukan ini
berasaskan kepada perasaan sedar terhadap keesaan Allah dan kekuasaanNya ai
atas segala sesuatu dibandingkan dengan kedaifan dan kekerdilan diri sendiri.
Manakala kecintaan di dalam konsep ibadah pula ialah kepatuhan ini
hendaklah juga lahir dari rasa cinta kepada Allah. Ia berdasarkan kesedaran
manusia terhadap limpah kurnia Allah, nikmat-nikmat dan rahmatNya. Kesedaran
ini juga lahir daripada rasa kagum terhadap kemuliaan dan kesempurnaan Allah.Di
antara keutamaan ibadah bahwasanya ibadah mensucikan jiwa dan membersihkannya,
dan mengangkatnya ke derajat tertinggi menuju kesempurnaan manusiawi.
Menurut Mok Soon Sang (1988), guru ialah orang yang berperanan
sebagai tenaga pengajar dengan merancang aktiviti pelajar berdasarkan sukatan
pelajaran dan melaksanakannya dalam bilik darjah mengikut strategi pengajaran
yang sesuai. Guru juga sebagai pengarah pembelajaran dengan membimbing pelajar
supaya mereka berusaha belajar secara individu atau berkumpulan. Selain itu,
guru juga bertindak sebagai pengurus bilik darjah seperti menyusun rutin bilik
darjah, menentu corak penyusunan meja dan sebagainya.
Guru berperanan sebagai pendisiplin yang bertanggungjawab menjaga
disiplin pelajar serta membantu mereka membentuk sahsiah dan kelakuan yang
sejajar dengan nilai dan norma masyarakat. Sebagai contoh model hidup di mana
tingkah laku guru menjadi contoh teladan kepada pelajar. Nilai-nilai murni yang
ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat diterapkan dalam jiwa pelajar.
0 comments:
Post a Comment