1.1
: Prasekolah
Prasekolah (bahasa Inggeris: pre-school) merupakan pilihan pendidikan bagi
kanak-kanak sebelum memasuki sekolah.
Prasekolah merupakan sebahagian daripada sistem pendidikan Malaysia.
Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan pendidikan prasekolah bagi
membolehkan kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun memasuki persekolahan
lebih awal, terutamanya kanak-kanak daripada golongan berpendapatan rendah.
Latar belakang
18 Disember 1991 - Mesyuarat Jemaah Menteri mengarahkan Kementerian Pelajaran
Malaysia melaksanakan program prasekolah.
27 Januari 1992 - Mesyuarat antara Kementerian. - Projek Rintis Pendidikan
Prasekolah KPM (1,131 kelas).
Akta Pendidikan 1996
Pendidikan Prasekolah dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan.
Mesyuarat Jemaah Menteri pada 6 Jun 2001 mengarahkan dilaksanakan peluasan
program Prasekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Matlamat pendidikan prasekolah
Pendidikan prasekolah bertujuan menyuburkan potensi kanak-kanak dalam semua
aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai
persediaan untuk masuk ke sekolah rendah.
Konsep
Pendidikan prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman
pembelajaran kanak-kanak yang berumur 4-6 tahun dalam jangka masa satu tahun
atau lebih sebelum masuk ke Tahun Satu di sekolah formal. Konsep yang digunakan
ialah "Belajar Sambil Bermain" dengan menekankan "Pembelajaran
Bertema". Kaedah pembelajaran ialah meliputi aktiviti kelas, aktiviti
kumpulan dan aktiviti individu.
Keunikan prasekolah yang dianjurkan Kementerian Pelajaran Malaysia ialah
aktiviti kumpulan yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi dan
intelektual. Pendedahan terhadap aktiviti ini adalah bagi menyediakan asas yang
kukuh bagi pembelajaran berkonsepkan sekolah bestari.
Objektif
Menyediakan pengalaman pembelajaran kepada murid-murid yang berumur antara 4
hingga 6 tahun bagi menyuburkan potensi mereka dalam semua aspek perkembangan,
menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke
sekolah rendah
Lokasi
Bangunan prasekolah anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia terletak di kawasan
sekolah rendah.
Pengurusan
Setiap kelas prasekolah diurus oleh seorang guru dan seorang pembantu yang
dilantik oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Gred jawatan bagi guru prasekolah
ialah DG29 atau DG41 manakala gred jawatan bagi pembantu prasekolah ialah N17,
yakni setaraf dengan jawatan Pembantu Tadbir.
Murid
Setiap kelas mestilah tidak melebihi 25 orang kanak-kanak berumur 5 dan/atau 6
tahun. Kelayakan untuk memasuki prasekolah dikira berdasarkan pendapatan
keluarga iaitu di bawah RM500. Walau bagaimanapun had itu boleh dinaikkan
sekiranya masih terdapat kekosongan.
Kurikulum
Kurikulum Pendidikan prasekolah dirangka dengan teliti bagi memenuhi keperluan
dan tahap keupayaan kanak-kanak berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Mulai tahun 2002, semua pusat pembelajaran kanak-kanak samada diuruskan oleh
Kementerian Pelajaran mahupun dikelolakan oleh pihak swasta mestilah mengikut
sukatan pelajaran yang telah ditetapkan dan disediakan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia.
Kriteria Pemilihan Sekolah
Tiada operator tadika lain. Pihak kementerian mendapati di
satu-satu kawasan itu tidak atau kurang mempunyai tadika/prasekolah samada oleh
pihak swasta atau badan berkanun lain.
Kriteria Pemilihan Murid
Warganegara Malaysia. Berumur 5 dan 5+ tahun. Setiap kelas 25
orang murid.
Home
»
»Unlabelled
» Pendidikan Pra Sekolah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Labels
- EDU3101 Falsafah dan Pendidikan Di Malaysia
- EDU3102 Perkembangan Kanak-kanak
- EDU3103 Murid dan Alam Belajar
- EDU3104 Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku
- EDU3105 Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
- EDU3106 Budaya Dan Pembelajaran
- EDU3107 Bimbingan dan Kaunseling Kanak-Kanak
- EDU3108 Asas Kepemimpinan dan Perkembangan Profesional Guru
- EDU3109 Guru dan Cabaran Semasa
- FPK
- Frog VLE
- Isu semasa pendidikan
- Nota Temuduga SPP
- Penyelidikan Tindakan / AR
- Pro forma
0 comments:
Post a Comment