Rutin
Bilik Darjah
Rutin bilik darjah merupakan aktiviti pengurusan bilik
darjah. Penekanan terhadap rutin bilik darjah yang sistematik amat penting
kerana dapat mewujudkan bilik darjah yang kondusif. Rutin bilik darjah akan
diterangkan oleh guru pada setiap awal sesi persekolahan. Ini penting agar
pelajar tahu mengenai peraturan dan rutin bilik darjah.
4.1 Jenis-jenis Rutin
Terdapat enam jenis rutin yang terlibat dalam pengurusan
bilik darjah:
4.1.1 Rutin Kelas
Rutin kelas boleh dimaksudkan dengan peraturan dan prosedur
semasa berada bilik darjah yang bertujuan mewujudkan proses P&P yang
berkesan. Kajian mendapati bahawa guru yang efektif mengambil masa pada awal
tahun persekolahan untuk mengembangkan peraturan dan prosedur bilik darjah
untuk menghasilkan perjalanan bilik darjah yang lancar dan meminimakan gangguan
serta memaksimakan masa pembelajaran pelajar (Jones & Jones, 2004).
Peraturan
dan prosedur bertindak sebagai agen pencegahan tingkahlaku yang negatif dalam
bilik darjah. Prosedur adalah untuk melatih pelajar untuk melaksanakan tugasan
rutin dalam bilik darjah (Bianco, 2002). Contoh rutin kelas yang terdapat di
bilik darjah ialah aspek kebersihan, jadual bertugas dan sebagainya. Jika semua
pelajar menjalankan tugas mengikut jadual bertugas, maka bilik darjah akan
berada dalam keadaan bersih dan guru tidak perlu memberikan arahan untuk
membersihkan bilik darjah sebaliknya terus fokus kepada proses P&P.
4.1.2 Rutin Pentadbiran
Rutin pentadbiran melibatkan peranan guru dalam mengurus
dan mentadbir bilik darjah. Guru perlu cekap mentadbir bilik darjah untuk
memastikan bilik darjah adalah kondusif. Rutin pentadiran adalah seperti guru
mengurus kehadiran pelajar, pungutan yuran sekolah, menyediakan laporan
akademik pelajar (buku laporan prestasi), menyediakan kad 001 dan kad kesihatan
pelajar (Pengurusan Bilik Darjah,
n.d.). Ini amat penting dalam pengurusan bilik darjah. Jika guru mengambil
sikap sambil lewa dalam hal pentadbiran, pengurusan bilik darjah berada dalam
tahap minima dan kucar kacir kerana tidak ada rekod yang dibuat oleh guru
mengenai pelajar.
4.1.3 Rutin Pergerakan Pelajar
Rutin pergerakan pergerakan ialah peraturan pergerakan
murid di bilik darjah. Rutin pergerakan meliputi
peraturan untuk bergerak ke luar atau masuk bilik darjah secara teratur dan
tertib. Guru menekankan untuk beratur semasa pergerakan tersebut kerana pelajar
cenderung untuk berebut-rebut semasa aktiviti yang melibatkan pergerakan
pelajar khususnya yang melibatkan aktiviti bilik darjah ke luar bilik darjah.
Contohnya, aktiviti kelas ke aktiviti kumpulan, pergerakan pelajar ke
perhimpunan, pergerakan pelajar ke makmal dan juga pergerakan pelajar semasa
latihan kebakaran.
4.1.4 Rutin Pengurusan Tugas
Rutin pengurusan tugasan ialah persediaan, perancangan
dan pengurusan guru terhadap proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Guru
perlu menyediakan sumber P&P, aktiviti P&P dan persediaan untuk
P&P. Persediaan penting dalam memastikan proses P&P berjalan lancar.
Guru perlu menetapkan objektif pembelajaran memulakan persediaan proses P&P
agar setiap langkah perancangan dapat dirancang. Hasil pembelajaran yang
diharapkan daripada pelajar perlu dinyatakan dengan jelas. Selain itu, guru
perlu memantau akitviti bilik darjah dan menjalankkan proses penilaian ke atas
pencapaian pelajar. Penilaian akan menentukan kekuatan dan kelemahan proses
P&P tersebut.
4.1.5 Rutin Pembelajaran
Guru perlu memastikan pelajar melibatkan diri secara
aktif dalam P&P. Pembabitan pelajar secara aktif dalam P&P penting
dalam memastikan proses pembelajaran itu berlaku (Norasiah Abdullah, Nor Risah
Jamilah Binti Mat Lazim & Rosnah Ahmad Zain, 2009). Guru memainkan peranan
penting dalam memastikan rutin pembelajaran itu berlaku. Guru boleh menyediakan
aktiviti seperti perbincangan, gerak kerja berkumpulan, latihan dan latih tubi.
4.1.6 Rutin Interaksi
Proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan menekankan
aktiviti yang berpusatkan pelajar. Aktiviti berpusatkan pelajar melibatkan
interaksi antara pelajar, guru dan bahan. Oleh itu, guru harus menggalakkan
interaksi tersebut berlaku mengikut prosedur dan bersopan. Hubungan personal atau
interaksi antara pelajar dengan pelajar adalah sama penting dengan hubungan guru dengan pelajar. Guru
boleh memainkan peranan dengan mewujudkan hubungan (Wragg, 2001). Contohnya,
aktiviti yang melibatkan perbincangan, eksperimen, kerja lapangan dan projek.
0 comments:
Post a Comment