Peranan Guru Dalam Pengurusan Bilik Darjah
Guru merupakan pengurus dalam bilik darjah kerana guru
yang bertanggungjawab merancang, melaksanakan, memimpin serta menilai para
pelajar di bilik darjah. Peranan guru sebagai pengurus bilik darjah amat
penting dalam pengurusan bilik darjah adalah efisien. Kajian mendapati bahawa guru yang menjadikan
pengurusan bilik darjah sebagai proses mewujudkan dan mengekalkan keberkesanan
persekitaran pembelajaran akan cenderung untuk berjaya berbanding guru yang
menekankan tugas sebagai guru dispin dan pentadbir semata-mata (Good &
Brophy; 1994, Jones & Jones, 2004).
Antara
peranan guru sebagai pengurus bilik darjah ialah mendapatkan kerjasama daripada
pelajar, mengurus persekitaran bilik darjah, guru sebagai role model, memastikan rutin bilik darjah berjalan dengan baik dan
mewujudkan hubungan interpersonal yang baik antara guru dan pelajar.
Peranan guru sebagai pengurus bilik
darjah yang utama ialah dalam mendapatkan kerjasama daripada pelajar. Kerjasama
daripada amat diharapkan agar segala yang dirancang dapat terlaksana dengan
baik. Ini disebabkan tanpa kerjasama pelajar, sesuatu perubahan yang dirancang
oleh guru tidak akan terlaksana. Oleh itu, guru seharusnya berusaha mendapatkan
kepercayaan pelajar agar pelajar sudi untuk memberikan kerjasama semasa berada
dalam bilik darjah. Guru harus bijak menarik perhatian pelajar agar mereka berkeinginan untuk mengikuti arahan daripada
guru.
Selain
itu, guru bertanggungjawab untuk mengurus persekitaran bilik darjah. Ini
disebabkan persekitaran bilik darjah yang kondusif mampu meransang suasana
pembelajaran yang optimum. Keselesaan amat penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran (P&P). Guru juga bertindak sebagai role model kepada pelajar.
Peribadi seorang guru seharusnya ideal khususnya semasa dalam bilik darjah
kerana menjadi ikutan pelajar. Jika seorang guru mempamerkan perlakuan negatif,
pelajar akan terdorong untuk mencontohi perlakuan negatif itu.
Guru
juga bertindak sebagai pengurus yang memastikan setiap rutin bilik darjah
berjalan dengan lancar. Rutin bilik darjah seperti peraturan dalam bilik darjah
dipastikan untuk berjalan seperti yang dirancang bagi memastikan tahap displin
pelajar dapat dipelihara. Jika rutin bilik darjah berjalan lancar, kelangsungan
proses P&P turut terpelihara.
Persekitaran pembelajaran yang
kondusif
0 comments:
Post a Comment