Punca-punca
Masalah Disiplin
1. Kaedah serta bahan pengajaran yang tidak sesuai
Bahan pengajaran yang digunakan gagal menarik minat
pelajar atau isi pelajaran itu tidak bersesuaian dengan mereka. Mereka merasa
bosan sekiranya isi pelajaran tidak mencabar atau terlalu mudah. Kesukaran
memahami isi pelajaran yang disampaikan juga menjadikan mereka bosan dan
gelisah.
2. Keadaan fizikal bilik darjah
Ketidakselesaan di bilik darjah boleh menggalakkan
timbulnya masalah disiplin. Faktor seperti panas, terlalu sesak, gelap atau
tidak cukup cahaya boleh mengganggu pelajar untuk memberi tumpuan kepada
pengajaran guru.
3.Suasana sosioemosi yang kurang sihat
Amalan budaya autokratik dan dominan yang diamalkan guru
akan menekan emosi pelajar untuk merasa bimbang dan takut. Kesannya, penerimaan
pelajar terhadap pengajaran akan terganggu. Persahabatan yang tidak sihat juga
menimbulkan masalah disiplin.
4.Kesihatan murid
Pelajar yang mempunyai masalah kesihatan selalunya gagal
memberi tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran guru. Keadaan ini boleh
mengganggu kawalan guru di bilik darjah. Pelajar tersebut tidak dapat menerima
arahan guru yang diberikan dan secara tidak langsung menimbulkan masalah
disiplin.
5.Persekitaran sekolah
Bilangan pelajar yang ramai secara langsung mewujudkan
suasana yang membenarkan berlakunya masalah disiplin. Keadaan ini merumitkan
tugas guru bagi mengawal disiplin mereka. Di samping itu terdapat pelajar yang
tidak mendapat layanan guru. Golongan itu akan berasa kecewa dan seterusnya
berusaha untuk mendapat p[erhatian guru. Mereka tidak menghiraukan tindakan
yang diambil.
6.Keluarga
Ibu bapa perlu memainkan peranan dalam membentuk sikap
anak-anak. Tingkah laku pelajar dipengaruhi juga oleh faktor keluarga. Didikan
dan asuhan yang bermula di rumah merupakan asas atau acuan untuk membentuk
sikap anak-anak. Kegagalan ibu bapa untuk menunaikan tanggungjawab yang
diperlukan kanak-kanak, boleh mendatangkan maslah disiplin ketika melangkah ke
alam persekolahan. Seterusnya menimbulkan masalah kepada pihak sekolah dan
guru.
7.Rakan sebaya
Sikap rakan sebaya mempengaruhi tingkah laku dan perwatakan
pelajar tersebut. Rakan sebaya yang baik boleh membantu seseorang pelajar
menjadi insan yang mempunyai sifat-sifat sosial yang positif.
8.Kualiti guru
Kesediaan guru juga menjamin ketenteraman dan disiplin
pelajar. Guru yang kreatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran mampu
menarik minat pelajar untuk terus memberi perhatian sekaligus mengurangkan
masalah disiplin.
0 comments:
Post a Comment