CARA GURU MENANGANI MASALAH PERBEZAAN
INDIVIDU DALAM BILIK DARJAH
Rohayaty Mohd. Majzub (2008) menjelaskan satu aspek
perkembangan yang ketara ialah aspek perbezaan individu. Perbezaan individu
merupakan ketidaksamaan beberapa aspek perkembangan di antara individu.
Perbezaan ini mungkin secara fizikal seperti tinggi dan berat badan. Amatlah
penting bagi para pendidik memahami bagaimana individu berbeza di antara satu
dengan lain dan kepentingan perbezaan tersebut dalam melaksanakan tugas
pendidikan. Perbezaan individu boleh dilihat dari segi beberapa aspek seperti
jantina, fizikal, kognitif / mental, sosial, kesihatan,personaliti dan
lain-lain. Jadi, pendidik perlu bersedia menghadapi perbezaan individu supaya
dapat mengelakkan situasi di mana kanak-kanak diabaikan atau di mana
kanak-kanak lain yang cerdas terlalu menerima perhatian guru. Beberapa cara
boleh diambil oleh guru bagi mengatasi perbezaan individu dalam bilik darjah.
Antaranya ialah dengan melaksanakan pendidikan pemulihan. Dalam
situasi ini, kanak-kanak yang lemah dalam pelajaran mereka akan diberi
pengajaran pemulihan sama ada secara formal atau tidak formal.
Amalan ini sangat bermanfaat bagi kanak-kanak bermasalah dalam menguasai
satu-satu kemahiran asas dalam pembelajarannya. Cara ini bertujuan mengurangkan
masalah pembelajaran yang dihadapi murid serta mengembangkan minat mereka
terhadap pelajaran ke tingkat keperluan yang memuaskan. Langkah kedua ialah
dengan mengadakan aktiviti pengayaan. Pengayaan merupakan sejenis aktiviti yang
memberi peluang kepada murid mengembangkan sifat ingin tahu, semangat
berdikari, daya cipta serta bakat kepimpinan. Aktiviti ini selalunya ditawarkan
kepada murid selepas mereka berjaya menguasai satu-satu kemahiran asas
tertentu. Pengayaan juga bersifat afektif, iaitu menyemaikan sifat berdikari
dan minat belajar dalam aktiviti berkumpulan.
Seterusnya, dengan menggunakan kaedah Dalton. Kanak-kanak akan
digerakkan dalam pembelajaran mereka dengan terlebih dahulu mengetahui apa yang
patut dibuatnya. Dalam kaedah Dalton, guru menjadi pembimbing dan perujuk
kepada kanak-kanak. Selain itu, guru juga perlu membina suasana pembelajaran
positif dalam bilik darjah. Dalam kaedah ini guru akan menyimpan draf kemajuan
harian murid. Langkah yang keempat yang boleh diambil ialah dengan membuat
pengumpulan mengikut kebolehan antara kelas. Tujuan pengumpulan tersebut supaya
setiap kelas mengandungi murid yang homogennya mengikut markah ujian
pencapaian. Rasional mengumpulkan murid sedemikian adalah agar memperbaiki
kecekapan dan keberkesanan guru kerana pengajaran guru akan selaras dengan
ciri-ciri kebolehan murid. Langkah yang terakhir ialah menggunakan kaedah gerak
balas. Kaedah ini melibatkan penglibatan aktif murid dalam suasana
pembelajaran. Murid-murid tidak bersifat pasif atau menerima sahaja maklumat
daripada pengajaran guru. Sebaliknya digalakkan merancang projek , menyusun dan
membuat demonstrasi serta melaporkan hasilnya.
0 comments:
Post a Comment