Strategi membina hubungan positif guru-murid
1. Bertindak selaku ketua pegawai eksekutif (CEO)
Murid
akan mencari sebab untuk menghormati dan mematuhi guru. Oleh itu guru perlu
menyampaikan mesej bahawa gurulah yang sebenarnya mempunyai kuasa untuk
mengawal bilik darjah dan tingkahlaku murid serta layak dihormati. Walau
bagaimana pun mesej ini tidak seharusnya disampaikan kepada murid dalam nada
menyombong atau bongkak, autoritatif atau menggunakan pendekatan yang tidak
telus.
Untuk mendapatkan keseimbangan antara boleh didekati tanpa menjadi kawan
merupakan satu cabaran dan ia merupakan satu seni dalam bidang pengajaran.Guru
perlu memaklumkan kepada murid tentang hak mutlak dirinya sebagai guru.
Wujudkan sempadan hubungan tanpa kesediaan untuk melanggarnya. Guru perlu
menggunakan peluang untuk membentuk peraturan perhubungan sejak awal sesi
persekolahan setiap tahun. 2. Menerima keindividualan murid
Sekiranya
guru bersikap jujur terhadap diri sendiri pasti guru akan mengakui bahawa
dengan menerima murid sebagai dirinya dan sebagai individu merupakan satu lagi
cabaran yang sukar. Setiap seorang murid mempunyai ciri unik yang tersendiri
dan guru tidak seharusnya membuat generalisasi untuk mengatakan bahawa semua
murid adalah sama. Guru boleh cuba memahami dan menerima murid-murid melalui
pengumpulan maklumat menggunakan borang profil pada awal tahun. Maklumat yang
dikumpulkan meliputi hobi, keluarga, impian, bakat, minat, perkara yang disukai
dan tidak disukai. Gunakan masa untuk membaca profil murid dan gunakan maklumat
yang diperolehi untuk mewujudkan hubungan dan berbicara secara casual dengan
murid. Dengan cara
menunjukkan minat untuk mengenali kehidupan murid, kebiasaan mereka serta
membenarkan mereka “menari mengikut paluan gendang sendiri” merupakan strategi
paling berkesan yang boleh digunakan untuk sampai dan membuka pintu hubungan
dengan murid.
3. Wujudkan komuniti di dalam bilik darjah.
Bantu
murid untuk mengenali rakan mereka dan juga diri guru sendiri. Semakin cepat
guru dapat memberi kesedaran tentang banyaknya ciri kesamaan berbanding
perbezaan di antara ahli kelas, semakin selesa pula murid dengan keadaan serta
suasana bilik darjah dan kelas mereka.
4. Beri peluang kepada murid untuk mengenali diri guru.
Sesetengah
guru tidak bersetuju dengan konsep ini kerana khuatir persamaan mungkin
menyebabkan murid dan suasana jadi lebih tidak berdisiplin di dalam bilik
darjah. Faktanya ialah semakin murid merasa selesa dengan gurunya, mereka akan
merasa lebih selesa dan bersifat lebih terbuka dan boleh menerima. Beri peluang kepada murid untuk
mengemukakan soalan yang mereka ingin tanyakan tentang guru. Pilih
soalan-soalan yang boleh dikongsikan jawapannya. Gunakan sedikit waktu sebelum
waktu pembelajaran tamat untuk menjawab soalan-soalan secara rawak. Guru boleh
berseronok dengan aktiviti ini dan murid akan melihat guru sebagai seorang
manusia sebenar dan bukan berpura-pura.
Tidak menjadi
kesalahan sekiranya guru dapat meluangkan sedikit waktu untuk bersama dalam
aktiviti kokurikulum seperti perkhemahan, bermain bola di padang, menghias
sekolah dengan bunga-bungaan dan pokok hiasan sambil berhibur, berbual atau
berbincang atau memasukkan isi kandungan pelajaran secara santai. Bagi
sesetengah murid, aktiviti bersama di sekolah menjadi pendorong untuknya hadir
dan terus belajar di sekolah.
5. Ingat nama kesemua murid dalam kelas dalam tempoh 48 jam.
Kebanyakan
murid merasakan diri mereka seumpama tidak wujud semasa berjalan di koridor
sekolah tanpa berkomunikasi dengan seseorang. Lazimnya apabila berselisih
dengan guru, muridlah yang memulakan komunikasi. Bagi murid yang pemalu,
komunikasi permulaan ini tidak mungkin berlaku. Apabila guru boleh menegur
murid, khususnya mereka yang pemalu dan pendiam dengan menggunakan nama mereka
dan menunjukkan hubungan yang baik, murid akan merasa diri mereka wujud dan
dihormati. Murid pula tidak akan merasakan guru sebagai seorang superior yang sombong
atau autoriti yang menakutkan mereka. Setelah
mengenali dan menghafal nama-nama murid, guru boleh gunakannya di mana-mana dan
tidak lagi menggunakan gantinama ketika memulakan komunikasi seperti “Hei awak!
boleh tolong cikgu angkatkan buku ini tak?”Sebaliknya penghormatan akan wujud
apabila guru mengatakan “Qatratun Nada, boleh tolong saya bawakan buku ini ke
kelas?”. Sesetengah murid akan merasa sungguh seronok apabila guru berupaya
memanggil mereka menggunakan nama-nama mereka setelah dua hari berjumpa.
Kesannya adalah amat besar terhadap perhubungan yang positif dan harga diri
murid-murid.
6. Perhatikan dan perbaiki elemen komunikasi bukan lisan.
Kita
semua tahu bahawa betapa lemah dan mengecewakan apabila seorang penceramah atau
pembentang gagal menggunakan komunikasi bukan lisan dan bercakap umpama
sebatang tiang yang tidak menarik minat serta terasing dan tidak ada hubungan
dengan pendengar. Seorang guru yang mengajar dan memberikan penerangan umpama
sebatang tiang yang tidak menimbulkan rasa ingin tahu, motivasi dan minat untuk
memberikan perhatian kepada murid adalah seorang guru yang gagal dalam
profesionnya. Bahasa badan, nada dan intonasi suara, kekuatan volume suara,
mimik wajah dapat menyampaikan mesej tentang kesungguhan, keseronokan dan
kepuasan murid. Sesetengah gerak bahasa badan dapat memudahkan kefahaman
tentang perkara yang dibincangkan.
Senyuman
adalah sedekah dan tenaga yang digunakan untuk senyum adalah lebih kecil
berbanding tenaga yang digunakan untuk menunjukkan raut wajah marah, bermuka
masam dan merunsingkan. Senyuman merupakan satu petanda kesediaan untuk
menerima dan bertenaga. Murid, khususnya mereka yang datang dari latar belakang
sosioekonomi yang rendah, bergantung tinggi kepada komunikasi bukan lisan dan akan
mendapatkan isyarat bukan lisan di sekeliling mereka.
7. Layan semua murid dengan hormat sepanjang waktu.
Apakah
yang akan dirasakan oleh guru sekiranya bilik darjah menjadi sebuah tempat yang
bebas daripada bising, jeritan dan laungan? Sebagai seorang dewasa yang matang
guru boleh berperanan sebagai rol model kepada murid-muridnya. Walau bagaimana
kecewa sekali seorang guru di dalam bilik darjah, guru tidak seharusnya
menjerit atau merendah-rendahkan martabat murid dengan suara yang lantang dan tinggi.
Apabila seorang guru menyelitkan adab dan akhlak yang baik dalam bilik darjah
dan mengekalkan sikap secara konsisten, guru sebenarnya menunjukkan rasa hormat
dan membantu murid untuk memahami kuasa positiviti dan interaksi yang sihat.
0 comments:
Post a Comment