Tingkah Laku Bermasalah Bilik Darjah
 Konsep Tingkah Laku Bermasalah
Perlakuan yang dimanifestasikan secara konsisten dalam satu jangka masa lama yang akan memberi kesan buruk dalam perkembangan pembelajaran murid dan seterusnya menghalang mereka terlibat secara aktif di dalam atau di luar bilik darjah.


Definisi Masalah Tingkah Laku
Masalah tingkah laku secara ringkasnya dapat didefinisikan sebagai perbuatan atau tindakan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh setiap pelajar semasa berada di dalam bilik darjah. Perlakuan ini jika dilakukan secara konsisten dan berterusan dalam jangka masa yang lama akan memberi kesan yang buruk dalam perkembangan pembelajaran murid dan seterusnya menghalang mereka terlibat secara aktif di dalan atau di luar bilik darjah.


1.1               Kategori Tingkah Laku Bermasalah
Terdapat ahli teoris yang membincangkan tingkah laku bermasalah dari segi kategori seperti yang ditunjukkan dalam rajah di bawah. Antara kategori yang disyorkan termasuk: bukan masalah; masalah ringan; masalah serius yang terhad skop dan kesan; masalah yang meningkat serius atau merebak.


1.1.1           Bukan masalah
Merangkumi tempoh ketidaktumpuan perhatian yang ringkas, percakapan ringkas semasa pertukaran waktu atau aktiviti kelas, berkhayal seketika, hentian singkat semasa membuat tugasan. Tidak ditakrifkan sebagai tingkah laku bermasalah. Disyorkan supaya tidak diendahkan.


1.1.2           Masalah ringan
Meliputi perbuatan yang melanggar peraturan dan prosedur bilik darjah. Misalnya, bangun dari tempat duduk tanpa kebenaran, menghantar nota, makan gula-gula, membuang kertas merata-rata dan bercakap tanpa berhenti semasa kerja individu. Tidak berterusan dan hanya terhad kepada sebilangan kecil murid sahaja.

1.1.3           Masalah serius yang terhad skop dan kesan
Termasuk tingkah laku yang mengganggu aktiviti pembelajaran. Tidak kerap berlaku dan hanya seorang atau dua orang murid sahaja. Misalnya, seorang murid yang tidak mahu memberi tumpuan langsung pada hari tersebut sahaja, jarang menyempurnakan tugasan, dan enggan membuat sebarang tugasan yang diberikan.

1.1.4           Masalah yang meningkat serius atau merebak
Termasuk segala masalah ringan yang telah menjadi amalan biasa atau rutin harian, mengancam kawalan murid dan persekitaran pembelajaran. Misalnya, ramai murid yang merayau-rayau dalam kawasan bilik darjah sambil memberi komen-komen yang bukan-bukan, percapakan sosial yang berterusan walaupun disuruh berhenti oleh guru, enggan bekerjasama dengan guru.


0 comments:

Post a Comment