KONSEP PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Manusia adalah
merupakan makhluk yang diciptakan oleh Allah dengan sebaik-baik
kejadian.Manusia pertama yang hidup di muka bumi ini adalah Nabi Adam dan Hawa.
Secara realiti dan hakikinya, setiap manusia pasti akan mengalami perubahan
diri dan cara hidup dengan melalui proses pertumbuhan dan perkembangan mereka.
Sifat perubahan ini tidak dapat diukur, tetapi jelas kelihatan berubah mengikut
peredaran masa.Perkembangan berlaku daripada peringkat permulaan percambahan
sel sehingga akhir hayat organisma.
Menurut Shaffer (1999)
seperti yang ditulis oleh Kamarulzaman Kamaruddin(2009) dalam buku bertajuk
Psikologi Perkembangan : Panduan Untuk Guru, perkembangan merupakan satu proses
perubahan yang berlaku secara kompleks. Menurut beliau, perubahan secara
kuantitatif adalah perubahan yang dapat diukur secara konkrit seperti
pertambahan saiz, tinggi dan berat. Perubahan ini adalah perubahan kuantiti
kerana ia dapat ditentukan dengan ukuran pada satu peringkat ke satu peringkat
yang lain.
Santrock (2008)
mentafsirkan perkembangan sebagai perubahan dalam corak biologi, kognitif dan
sosioemosi individu yang bermula daripada peringkat percambahan sehingga ke
akhir hayat.
Menurut Crow dan Crow
(1980), perkembangan merupakan perubahan secara ‘kualitatif’ serta cenderung ke
arah yang lebih baik dari segi pemikiran, rohani, moral dan sosial. Pandangan
ini turut disokong oleh Atan Long (1980).
Menurut Karl E.
Garrison pula, perkembangan terhasil daripada tindakan yang saling berkait
antara perkembangan jasmani dan pembelajaran. Semua perkembangan itu sama ada
berbentuk struktur, kemahiran tingkah laku ataupun sahsiah, adalah mengikut
beberapa aturan semula jadi dan bersifat sejagat.
Selain itu, Paul Eggan
dan Don Kauchak pula berpendapat perkembangan adalah perubahan yang berurutan
dan kekal dalam diri seseorang hasil daripada pembelajaran, pengalaman dan
kematangan.
Secara ringkasnya, Mok
Soon Sang(2008) menjelaskan bahawa perkembangan ialah perubahan kualitatif yang
tidak dapat diukur secara kuantitatif tetapi dapat dilihat daripada sifat baru
yang berlainan daripada peringkat lebih awal.
0 comments:
Post a Comment