Download File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)





Nama Kursus
Guru dan Cabaran Semasa
(Teacher and Current Challenges)

Kod Kursus 
EDU 3109

Kredit            
3 (3+0)

Jam Kontak
45 jam

Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris

Prasyarat    
Tiada

Semester       
Pertama/Kedua

Hasil Pembelajaran          
  1. Mengenal pasti isu dan cabaran semasa yang dihadapi oleh guru.
  2. Membuat refleksi tentang cara-cara menangani isu dan cabaran semasa.
  3. Mengenal pasti tanda-tanda awal gangguan emosi murid serta langkah menanganinya.
  4. Mengenal pasti tekanan emosi guru serta langkah menanganinya.
  5. Menyesuai dan menyediakan diri dengan perubahan  dalam bidang pendidikan.
  6. Menyediakan pelan tindakan untuk mengurus  perubahan.

Sinopsis         
Kursus ini membincangkan isu-isu pendidikan dan cabaran  semasa; tanda-tanda awal gangguan emosi dalam kalangan murid dan guru serta cara-cara menanganinya;
inovasi dalam pendidikan  serta pengurusan perubahan. 

This course discusses educational issues and current challenges; early symptoms of emotional disturbances amongst students;  teachers and ways to overcome; innovation and managing educational changes.

Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Isu Dan Cabaran Pendidikan Semasa
·         Integrasi nasional
·         Pendemokrasian pendidikan
·         Tonggak pendidikan UNESCO
·         Globalisasi dalam pendidikan
·         Kepelbagaian budaya
·         Pengaruh perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
·         Gejala sosial
12
2.

Guru Dan Perundangan
·         Peraturan-peraturan pegawai awam (kelakuan dan tatatertib) 1993 (Pindaan 2002)
·         Akta Pendidikan 1996
5
3.
Tekanan Emosi Dalam Kalangan Murid
·         Tanda-tanda awal gangguan emosi
·         Langkah-langkah menangani gangguan emosi
·         Hak asasi kanak-kanak
7
4.
Tekanan Emosi Dalam Kalangan Guru
·         Stres
·         Burn out
·         Langkah-langkah pengurusan tekanan emosi
7

5.
Inovasi Dan Perubahan Dalam Pendidikan
·         Strategi pengajaran inovatif
·         Penggunaan teknologi dalam pengajaran
·         Perkembangan persekitaran pembelajaran
·         Reka bentuk resos
·         Reka bentuk pentaksiran dan penilaian
8
6.
Pengurusan Inovasi Dan Perubahan  Pendidikan
·     Strategi pengurusan inovasi dan perubahan
·     Adaptasi pelbagai inovasi dan perubahan
·     Sistem Kualiti Pendidikan Malaysia

6

JUMLAH
45

Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                    50%
Peperiksaan                                                                     50%

Rujukan Asas
Fullan,M.(2003).Managing  change:With a vengeance. London: Falmer Press/Routledge.

Fullan.M.(2005).Fundamental change:International
 handbook of educational change.
Springer.

Kozma,R.B.(2003). Technology,innovation and educational
       change: A global perspective.USA:ISTE.

Rujukan Tambahan


Altricher,H. & Elliot,J.(2000).Images of educational change.
       Buckingham:Open University Press.

Fullan,M.(2001) The meaning of  educational change.(3rd ed.) New  York:Teacher College Press.

Hoban,G.J.(2002).Teaching learning for educational
 change.
Buckingham:Open University Press.

Liz Ozman Wan Oman.(2000).Mengurus agenda abad 21:
       Cabaran dan persiapan diri dalam era globalisasi.Kuala
       Lumpur:Golden Books Centre.

Shahril@Charil Marenki.(1999).Isu pendidikan di Malaysia:
       Sorotan dan cabaran.Kuala Lumpur:Utusan.

Universiti Kebangsaan Malaysia.(2000).Globalisasi:Implikasi dan cabaran.Bangi:Fakulti Sains
Pembangunan.

Zaid Ahmad et al.(2006).Hubungan etnik di Malaysia.
Shah Alam.Oxford Fajar Adn Bhd.







0 comments:

Post a Comment