Download File |
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus
|
Asas
Kepemimpinan dan Perkembangan Profesional Guru
(Leadership and
Teacher Professional Development)
|
||
Kod Kursus
|
EDU
3108
|
||
Kredit
|
3(3+0)
|
||
Jam Kontak
|
45 jam
|
||
Bahasa Pengantar
|
Bahasa
Melayu/Bahasa Inggeris
|
||
Prasyarat
|
Tiada
|
||
Semester
|
Pertama/Kedua
|
||
Hasil Pembelajaran
|
|
||
Sinopsis
|
Kursus ini membincangkan konsep
profesion; ciri-ciri guru sebagai seorang profesional; etika, akauntabiliti dan kesantunan guru; peringkat
perkembangan guru; kepemimpinan dan peranan guru; kemahiran profesional
dan tanggungjawab guru dalam pelbagai aspek kepemimpinan di sekolah.
This course discusses the concept of a
profession; characteristics of a
teacher as a professional; ethics
accountability and teacher politeness; stages of teacher development; leadership and roles of teachers; professional skills and responsibilities of teachers in various aspects of leadership in schools. |
||
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
|
1.
|
Konsep Mengajar Sebagai Satu Profesion
·
Konsep
profesion dan profesionalisme
·
Ciri-ciri guru sebagai seorang profesional
|
4
|
|
2.
|
Kod Etika Dan Akauntabiliti Keguruan
·
Konsep etika
·
Kod Etika Keguruan Malaysia
·
Akauntabiliti Keguruan
·
Integriti guru
|
5
|
|
3.
|
Isu-isu Etika Guru
·
Kesantunan guru
·
Kepedulian guru
·
Penampilan guru
·
Berniaga di sekolah
·
Kerjaya sambilan
·
Pengurusan masa
·
Pengurusan kewangan
|
4
|
|
4.
|
Peringkat
Perkembangan Guru
·
Guru permulaan (novice)
·
Guru cekap (competent)
·
Guru berkesan (effective)
·
Guru mahir (expert)
·
Guru pakar (master)
|
4
|
|
5.
|
Peranan Guru Sekolah Rendah
·
Pengamal ilmu dan kemahiran
·
Pembimbing
·
Pengamal reflektif
·
Penyelidik
·
Agen sosial
·
Agen perubahan
·
Pengganti ibu bapa
·
Pembentuk tingkah laku
·
Pengurus pembelajaran
|
6
|
|
6.
|
Kepemimpinan Guru
·
Asas
kepemimpinan
·
Jenis-jenis
kepemimpinan
·
Teori
kepemimpinan guru
·
Kepemimpinan
sekolah
·
Cabaran kepemimpinan
|
6
|
|
7.
|
Struktur
Organisasi Pendidikan
·
Struktur organisasi Kementerian Pelajaran Malaysia
·
Struktur organisasi sekolah-sekolah
·
Tugas dan tanggungjawab guru
·
Jangkaan guru
|
6
|
|
8.
|
Perkembangan Profesional Guru: Pembelajaran
Sepanjang Hayat
·
Pelan pembelajaran peribadi
·
Budaya membaca
·
Budaya menyelidik
·
Budaya berfikir/reflektif
-
penulisan jurnal reflektif
-
pengurusan portfolio
·
Budaya musyawarah/berbincang
·
Budaya kolaborasi dan koperatif
·
Pembelajaran autentik (hands-on)
·
Latihan dalam perkhidmatan
·
Akses maklumat
pelbagai sumber
|
10
|
|
JUMLAH
|
45
|
||
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus (50%)
Peperiksaan (50%)
|
Rujukan Asas
|
Cunningham,W.G. & Cordeiro,P.A.(2005). Educational leadership:A problem-based approach.(3rd ed.).
Hurst,B. & Reding,G. (2006).Professionalism
in teaching.
(2nd ed).
Juzzar,M. & Algozzine,R.(2005).Critical
issues in
educational leadership.London: Allyn & Bacon. |
Rujukan Tambahan
|
Day, C. (1999). Developing
teachers: The challenges of lifelong learning.
Fullan,M.(2000).Educational
leadership.San Francisco:John
Wiley & Sons,Inc.
Johns,C.(2004).Becoming a
reflective practioner.(2nd ed.).
Kendall-Seatler,S.(2005).Reflective
readers:Primary professional studies.Exeter,
Universiti Kebangsaan
Malaysia.(2002). Profesion
perguruan: Cabaran pendidikan masa kini. Bangi:Universiti Kebangsaan
Schon,D.A.(1983).The reflective practitioner:How
professionals think in action.
Schon,D.A.(1987).Educating the
reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the
professions.
|
0 comments:
Post a Comment