Download File |
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus
|
Bimbingan dan
Kaunseling Kanak-Kanak
(Guidance and Counseling for
Children)
|
||||
Kod Kursus
|
EDU
3107
|
||||
Kredit
|
3(3+0)
|
||||
Jam Kontak
|
45 jam
|
||||
Bahasa Pengantar
|
Bahasa
Melayu/Bahasa Inggeris
|
||||
Prasyarat
|
Tiada
|
||||
Semester
|
Pertama/Kedua
|
||||
Hasil Pembelajaran
|
|
||||
Sinopsis
|
Kursus ini merangkumi konsep asas,
matlamat, keperluan dan jenis-jenis perkhidmatan bimbingan dan kaunseling;
peranan guru biasa sebagai pembimbing; aplikasi teori-teori dan kemahiran
kaunseling dalam pengendalian kaunseling
individu dan kelompok; penggunaan pelbagai terapi dalam kaunseling kanak-kanak.
This
course encompasses the basic concepts of guidance and counseling goals,
needs, types of guidance and counseling services; roles of ordinary teachers
as guidance teachers; application of
theories and basic counseling skills in conducting individual and group counseling and various
types of therapy in child counseling.
|
||||
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
|||
1.
|
Bimbingan Dan Kaunseling
·
Konsep asas bimbingan,
kaunseling dan psikoterapi
·
Matlamat bimbingan dan kaunseling
·
Prinsip dan falsafah bimbingan dan kaunseling
·
Kepentingan bimbingan dan kaunseling
|
2
|
|||
2.
|
Perkhidmatan
Bimbingan Dan Kaunseling
·
Jenis
perkhidmatan bimbingan
·
Jenis
kaunseling
·
Etika
kaunselor
|
2
|
|||
3.
|
Peranan Guru Biasa Sebagai Guru Pembimbing
·
Pengumpulan maklumat murid
·
Mengenal pasti masalah kanak-kanak
|
5
|
|||
4.
|
Teori-teori
Kaunseling
·
Teori
Behavioris
·
Teori
Pemusatan Perorangan (humanistik)
·
Terapi Rasional Emotif ( Pendekatan kognitif)
|
6
|
|||
5.
|
Kemahiran
Asas Kaunseling
·
Tahap-tahap
dalam kaunseling
·
Kemahiran
melayan dan mendengar
·
Kemahiran mengintepretasi tingkah laku bukan lisan
·
Kemahiran
memberi tindak balas
·
Kemahiran
mengenal pasti masalah
·
Kemahiran
melaksana intervensi
|
9
|
|||
6.
|
Intervensi
Kaunseling Kanak-Kanak
·
Terapi
bermain
·
Terapi
bercerita
·
Terapi
seni (art therapy)
·
Terapi
muzik
·
Kaunseling
biblio
|
6
|
|||
7.
|
Kaunseling
Kelompok
·
Asas
kelompok
·
Pemilihan
ahli kelompok
·
Jenis-jenis kelompok
·
Proses
kaunseling kelompok
·
Peranan
kaunselor sebagai pemudahcara
·
Dinamika
dalam kelompok
|
9
|
|||
8.
|
Asas Kerjaya Dan Memahami Diri Pelajar
·
Konsep
membina
·
Penerokaan minat kerjaya dan nilai kerjaya
·
Penilaian
individu dengan aplikasi inventori psikologi
|
6
|
|||
JUMLAH
|
30
|
||||
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus (50%)
Peperiksaan
Akhir (50%)
|
||||
Nama Kursus
|
Budaya Dan Pembelajaran
(Culture and Learning)
|
||||
Kod Kursus
|
EDU
3106
|
||||
Kredit
|
3(3+0)
|
||||
Jam Kontak
|
45 jam
|
||||
Bahasa
Pengantar |
Bahasa
Melayu/Bahasa Inggeris
|
||||
Prasyarat
|
Tiada
|
||||
Semester
|
Pertama/Kedua
|
||||
Hasil Pembelajaran
|
|
||||
Sinopsis
|
Kursus ini merangkumi aspek sosio-budaya pelbagai kelompok di Malaysia; gaya pembelajaran berdasarkan
aspek kepelbagaian budaya; kemahiran berkomunikasi; kemahiran hubungan kelompok serta isu-isu kepelbagaian budaya.
This
course encompasses sociocultural
aspects of various groups in Malaysia;
learning styles based on different multicultural aspects; communications skills;
multicultural relationship skills and
issues.
|
||||
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
|||
1.
|
Budaya Dan Kepelbagaian Kelompok Di Malaysia.
·
Pengertian dan konsep budaya serta kepelbagaian kelompok
·
Jenis
dan demografi kelompok
|
4
|
|||
2.
|
Kesedaran
Kepelbagaian Sosio-Budaya.
·
Bangsa
·
Struktur masyarakat/ kelas sosial
·
Kepercayaan
·
Bahasa
·
Adat resam
·
Jantina (gender)
|
6
|
|||
3.
|
Implikasi Kepelbagaian Sosio-Budaya
·
Guru
·
Murid
·
Sekolah
·
Kurikulum
tersirat
|
4
|
|||
4.
|
Ketaksamaan
Peluang Pendidikan
·
Kelas sosial
·
Jantina
·
Kumpulan minoriti
·
Murid berkeperluan khas (exceptional students)
·
Isu-isu ketaksamaan peluang pendidikan
-
Orang Asli
-
Indigenous
-
Pedalaman
|
6
|
|||
5.
|
Pembinaan Persekitaran Bilik Darjah Yang Mesra Budaya
·
Pengurusan persekitaran fizikal
·
Pengurusan persekitaran sosio-emosi
·
Perhubungan antara kelompok ethnik
·
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran
·
Pedagogi
relevan budaya dan kepelbagaian kelompok (Cultural and indigenous relevant
pedagogy)
·
Pedagogi
kelas bercantum
·
Sosiolinguistik
·
Penilaian
berasaskan budaya (Culturally responsive
assessment)
|
15
|
|||
6.
|
Kemahiran komunikasi guru
·
Lisan dan
bukan lisan
·
Laras
bahasa
|
4
|
|||
7.
|
Pelan Tindakan Mewujudkan Persekitaran Yang
Mesra Budaya
·
Merancang dan melaksanakan pelan tindakan
-
Orang Asli
-
Indigenous
-
Pedalaman
|
6
|
|||
JUMLAH
|
45
|
||||
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus (50%)
Peperiksaan
(50%)
|
||||
Rujukan Asas
|
Asma Abdullah &
Pedersen,P.B.(2003).
Understanding multicultural
Bennette,C.I.(2006).Comprehensive
multicultural
education:Theory and practice.(6th ed.)
look like you:Culturally relevant teaching strategies. CA:Corwin Press. |
||||
Rujukan
Tambahan
|
Dunn,R.S &
Dunn,R.,Griggs,S.A.(2000). Practical
approaches to using learning styles
in higher
education.
Good,T.L. & Brophy,J.E.(1997). Looking
in classrooms.
Company.
Nieto,S.(2002).Language,culture
and teaching: Critical perspective for a new century.New Jersey:
Pang,V.C.(2001).Multicultural
education:A caring-
centered,reflective approach.Boston:McGraw Hill.
Woolfolk,A.E.(2004).Educational psychology,
(9th ed).
|
||||
Rujukan Asas
|
Abdul Rashid
Hj.Mohamad.(2000) Bimbingan dan Kaunseling. Petaling Jaya:Pearson
Education
Geldard,K. &
Geldard,D.(2003).Counseling
children:A practical introduction.(2nd ed.).
Hornby,G.(2003).Counseling
skills and strategies for teachers:
|
|
Rujukan Tambahan
|
Carkhuff,R.R.(2000).
The art of helping in the 21st century. Massachusett:London:Human
Resource Development Press,Inc.
Corey,G.(2003).Theory and practice of counseling and Psychotheraphy.(6th.ed.).
McLaughlin,C.,
McLeod.(2003).An introduction to
counseling.
Nystul,M.S.(2003).Introduction to counseling-An art and
science Perpective (2nd
ed.).
Pandey,V.C.(2004).Child
counseling and education.
Zuraidah Ab. Rahman.(2004). Pengenalan
kaunseling kelompok. Petaling Jaya: IBS Buku Sdn Bhd.
|
0 comments:
Post a Comment