Download File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)


Nama Kursus
Budaya Dan Pembelajaran
(Culture and Learning)
Kod Kursus 
EDU 3106
Kredit           
3(3+0)
Jam Kontak  
45 jam
Bahasa
Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris
Prasyarat    
Tiada
Semester      
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran          
  1. Menjelaskan konsep budaya dan kepelbagaian kelompok  di Malaysia.
  2. Menghuraikan konsep ketaksamaan peluang pendidikan
  3. Menganalisis kepelbagaian sosio-budaya dan implikasinya terhadap pengajaran- pembelajaran.
  4. Membina persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang mesra budaya.
  5. Mahir berkomunikasi untuk mendepani kepelbagaian kelompok.
  6. Menangani isu-isu kepelbagaian budaya dan bahasa di dalam bilik darjah.
  7. Mewujudkan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya.
Sinopsis         
Kursus ini merangkumi  aspek sosio-budaya pelbagai kelompok  di Malaysia; gaya pembelajaran berdasarkan aspek kepelbagaian budaya; kemahiran berkomunikasi; kemahiran hubungan kelompok  serta isu-isu kepelbagaian budaya.

This course encompasses  sociocultural aspects of various  groups in Malaysia; learning styles based on different multicultural  aspects; communications skills; multicultural relationship skills and  issues.
Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Budaya Dan Kepelbagaian  Kelompok Di Malaysia.
·         Pengertian dan konsep budaya serta  kepelbagaian  kelompok
·         Jenis dan demografi  kelompok
4

2.
Kesedaran Kepelbagaian Sosio-Budaya.
·         Bangsa
·         Struktur masyarakat/ kelas sosial
·         Kepercayaan
·         Bahasa
·         Adat resam
·         Jantina (gender)
6
3.
Implikasi Kepelbagaian Sosio-Budaya
·         Guru
·         Murid
·         Sekolah
·        Kurikulum tersirat
4
4.
Ketaksamaan  Peluang Pendidikan
·            Kelas sosial
·            Jantina
·            Kumpulan minoriti
·            Murid berkeperluan khas (exceptional students)
·            Isu-isu ketaksamaan peluang pendidikan
-          Orang Asli
-          Indigenous
-          Pedalaman
6
5.
Pembinaan Persekitaran Bilik Darjah Yang Mesra Budaya
·         Pengurusan persekitaran fizikal
·         Pengurusan persekitaran sosio-emosi
·         Perhubungan antara kelompok ethnik
·         Pengurusan pengajaran dan pembelajaran
·         Pedagogi relevan budaya dan kepelbagaian kelompok (Cultural and indigenous relevant pedagogy)
·         Pedagogi kelas bercantum
·         Sosiolinguistik
·         Penilaian berasaskan  budaya (Culturally  responsive  assessment)
15
6.
Kemahiran komunikasi guru
·         Lisan  dan bukan lisan
·         Laras bahasa
4
7.
Pelan Tindakan Mewujudkan Persekitaran Yang Mesra Budaya
·         Merancang dan melaksanakan pelan tindakan
-          Orang Asli
-          Indigenous
-          Pedalaman
6

                                    JUMLAH
45
Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                    (50%)
                                                                                                                           
Peperiksaan                                                                     (50%)                                                                                               
Rujukan Asas
Asma Abdullah & Pedersen,P.B.(2003).
Understanding multicultural Malaysia:Delights, puzzles and irritations. KL: Pearson Educational Sdn. Bhd.

Bennette,C.I.(2006).Comprehensive multicultural
        education:Theory and practice.(6th  ed.)
        Needham,MA:Allyn & Bacon.

Davis,B.M.(2006).How to teach students who don’t
 look like you:Culturally relevant teaching strategies.
CA:Corwin Press.


Rujukan
Tambahan
Dunn,R.S & Dunn,R.,Griggs,S.A.(2000). Practical
        approaches to using learning styles in higher
        education. Westport:Bergin & Garvey.

Good,T.L. & Brophy,J.E.(1997). Looking in classrooms. New York:Addison-Wesley Educational Pub.

Marshall,P.L.(2002).Cultural diversity  in our schools.,CA.:Wadsworth Publishing
Company.

Nieto,S.(2002).Language,culture and teaching: Critical perspective for a new century.New Jersey:Lawrence Erlbaum Associates.

Pang,V.C.(2001).Multicultural education:A caring-
       centered,reflective approach.Boston:McGraw Hill.

Sharifah Md. Nor(2000). Keberkesanan sekolah: Satu perspektif  sosiologi. Serdang:Universiti Putra Malaysia.

Woolfolk,A.E.(2004).Educational psychology, (9th ed). New Jersey :Prentice Hall.











0 comments:

Post a Comment