Download File |
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus
|
Budaya Dan Pembelajaran
(Culture and Learning)
|
|
Kod Kursus
|
EDU
3106
|
|
Kredit
|
3(3+0)
|
|
Jam Kontak
|
45 jam
|
|
Bahasa
Pengantar |
Bahasa
Melayu/Bahasa Inggeris
|
|
Prasyarat
|
Tiada
|
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
|
Hasil Pembelajaran
|
|
|
Sinopsis
|
Kursus ini merangkumi aspek sosio-budaya pelbagai kelompok di Malaysia; gaya pembelajaran berdasarkan
aspek kepelbagaian budaya; kemahiran berkomunikasi; kemahiran hubungan kelompok serta isu-isu kepelbagaian budaya.
This
course encompasses sociocultural
aspects of various groups in Malaysia;
learning styles based on different multicultural aspects; communications skills;
multicultural relationship skills and
issues.
|
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1.
|
Budaya Dan Kepelbagaian Kelompok Di Malaysia.
·
Pengertian dan konsep budaya serta kepelbagaian kelompok
·
Jenis
dan demografi kelompok
|
4
|
2.
|
Kesedaran
Kepelbagaian Sosio-Budaya.
·
Bangsa
·
Struktur masyarakat/ kelas sosial
·
Kepercayaan
·
Bahasa
·
Adat resam
·
Jantina (gender)
|
6
|
3.
|
Implikasi Kepelbagaian Sosio-Budaya
·
Guru
·
Murid
·
Sekolah
·
Kurikulum
tersirat
|
4
|
4.
|
Ketaksamaan
Peluang Pendidikan
·
Kelas sosial
·
Jantina
·
Kumpulan minoriti
·
Murid berkeperluan khas (exceptional students)
·
Isu-isu ketaksamaan peluang pendidikan
-
Orang Asli
-
Indigenous
-
Pedalaman
|
6
|
5.
|
Pembinaan Persekitaran Bilik Darjah Yang Mesra Budaya
·
Pengurusan persekitaran fizikal
·
Pengurusan persekitaran sosio-emosi
·
Perhubungan antara kelompok ethnik
·
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran
·
Pedagogi
relevan budaya dan kepelbagaian kelompok (Cultural and indigenous relevant
pedagogy)
·
Pedagogi
kelas bercantum
·
Sosiolinguistik
·
Penilaian
berasaskan budaya (Culturally responsive
assessment)
|
15
|
6.
|
Kemahiran komunikasi guru
·
Lisan dan
bukan lisan
·
Laras
bahasa
|
4
|
7.
|
Pelan Tindakan Mewujudkan Persekitaran Yang
Mesra Budaya
·
Merancang dan melaksanakan pelan tindakan
-
Orang Asli
-
Indigenous
-
Pedalaman
|
6
|
JUMLAH
|
45
|
|
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus (50%)
Peperiksaan
(50%)
|
|
Rujukan Asas
|
Asma Abdullah &
Pedersen,P.B.(2003).
Understanding multicultural
Bennette,C.I.(2006).Comprehensive
multicultural
education:Theory and practice.(6th ed.)
look like you:Culturally relevant teaching strategies. CA:Corwin Press. |
|
Rujukan
Tambahan
|
Dunn,R.S &
Dunn,R.,Griggs,S.A.(2000). Practical
approaches to using learning styles
in higher
education.
Good,T.L. & Brophy,J.E.(1997). Looking
in classrooms.
Company.
Nieto,S.(2002).Language,culture
and teaching: Critical perspective for a new century.New Jersey:
Pang,V.C.(2001).Multicultural
education:A caring-
centered,reflective approach.Boston:McGraw Hill.
Woolfolk,A.E.(2004).Educational psychology,
(9th ed).
|
0 comments:
Post a Comment