Perkembangan
sistem pendidikan kebangsaan: selepas merdeka
Sistem pendidikan di Malaysia
mengalami banyak perubahan selepas
mencapai kemerdekaan terutamanya di sekitar tahun 1980-an. Berdasarkan
Laporan Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji perlaksanaan Dasar Pelajaran
Kebangsaan (1979), Rancangan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) mula
dilaksanakan di semua sekolah rendah di seluruh negara mulai tahun 1983.
Rancangan KBSR ini menekankan penguasaan terhadap kemahiran asas 3M iaitu
membaca , menulis dan mengira.Di samping itu juga, ia juga memberi tumpuan
terhadap perkembangan individu secara menyeluruh yang meliputi aspek jasmani,
emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS).Pada tahun 1989, Rancangan Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pula diperkenalkan di semua sekolah menengah.
KBSM ini dirancang untuk memperkembangkan potensi individu daripada aspek JERIS
secara menyeluruh dan bersepadu dalam usaha untuk melahirkan pelajar yang
berilmu, berakhlak mulia serta berupaya memberi sumbangan kepada kemajuan ,
kesejahteraan serta pembangunan negara.
Walaubagaimanapun, faktor utama yang menjadi tunjang ke arah pembentukan
sistem pendidikan negara selepas mencapai kemerdekaan ialah ‘Perpaduan’. Apabila
Tanah Melayu mencapai kemerdekaan daripada penjajah British pada tahun 1957, tugas
utamanya ialah untuk menyatukan kembali rakyatnya yang berbilang kaum supaya
dapat membina kembali sebuah negara yang aman dan maju serta bebas daripada
ancaman konflik antara kaum. Pada tahun 1959, sebuah Jawatankuasa Penyemak Matapelajaran
telah dibentuk yang dikenali sebagai Laporan Rahman Talib. Jawatankuasa ini
diketuai oleh Menteri Pelajaran ketika itu, iaitu Abdul Rahman Talib.Tujuan
perlantikan jawatankuasa ini untuk mengkaji semula polisi pendidikan kebangsaan
sebagaimana yang telah dicadangkan dalam Laporan Razak yang dibuat pada tahun
1956. Antara cadangan – cadangan yang dikemukakan dalam Laporan Rahman Talib
ialah yang pertama, menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di
setiap sekolah termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil.
Antara tindakan – tindakan yang diambil ialah mewajibkan semua murid
lulus dalam matapelajaran Bahasa Melayu dalam peperiksaan awam , kertas
peperiksaan ditulis menggunakan Bahasa Melayu dan sebagainya. Ini bertujuan untuk memupuk semangat perpaduan
dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum. Yang kedua, jawatankuasa ini
mencadangkan agar umur persekolahan murid – murid dinaikkan daripada 12 tahun
ke 15 tahun. Ia bertujuan untuk mengelakkan berlakunya masalah penggangguran
dan masalah sosial sekiranya murid –murid ini berhenti sekolah terlalu awal.Yang
ketiga pula, memberi bantuan kewangan kepada Sekolah Menengah Kebangsaan
(aliran Bahasa Melayu ) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan ( aliran Bahasa Inggeris).
Mana – mana sekolah yang ingkar terhadap sistem pendidikan kebangsaan, bantuan
kewangan terhadap sekolah tersebut akan ditarik balik. Di samping itu, Sekolah Menengah
Teknik dan Vokasional telah ditubuhkan bagi melahirkan pelajar yang mempunyai
kemahiran dalam pelbagai bidang dan jurusan. Laporan Rahman Talib ini
kemudiannya dibentangkan di Parlimen dan diluluskan yang mana kemudiannya
dikuatkuasakan dalam Akta Pelajaran 1961. Sejak itu, perkembangan pendidikan
kebangsaan selanjutnya adalah berdasarkan kepada polisi pendidikan kebangsaan
yang tercatat dalam Akta Pelajaran 1961 ini.
Sistem pendidikan negara terus mengalami perubahan di sekitar tahun 1963
hingga 1975 selaras dengan perlaksanaan rancangan lima tahun Malaysia.
Perkembangan sistem pendidikan negara pada tahun ini boleh dibahagikan kepada
tiga tahap iaitu Tahap Pertama (1963 -1965), Tahap Kedua (1966-1970) dan Tahap
Ketiga (1971-1975). Tahap pertama merupakan tahap perlaksanaan rancangan sistem
pendidikan yang telah dikuatkuasakan dalam Akta Pelajaran 1961. Tahap kedua
pula merupakan tahap perlaksanaan rancangan pendidikan di bawah Rancangan
Malaysia Pertama. Ia digubal dengan tujuan untuk menyelesaikan masalah ekonomi
dan sosial yang timbul dalam tempoh ini. Sistem pendidikan pada tahap ini bukan
hanya berorientasikan kepada pembasmian buta huruf tetapi juga untuk mencapai matlamat
ekonomi negara. Antara matlamat lain yang ingin dicapai ialah memperkukuhkan
sistem pendidikan kebangsaan bagi memupuk perpaduan sosial, kebudayaan dan
politik , menyediakan kemudahan pendidikan yang lebih bersistematik dan selesa
kepada para pelajar, meningkatkan taraf pendidikan di seluruh negara serta
melaksanakan pendemokrasian pendidikan tanpa mengira bangsa, kaum mahu pun
agama. Pada tahap ini, beberapa buah Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional telah
disediakan bagi melatih pelajar dalam bidang pertukangan, pertanian, sains
rumahtangga dan perdagangan agar pelajar dapat mengembangkan lagi bakat mereka
dalam bidang kemahiran yang telah disediakan.Perkembangan sistem pendidikan
dalam tahap ketiga pula ialah merupakan pengubahsuaian sistem pelajaran dan
latihan untuk memenuhi keperluan perkembangan ekonomi serta untuk menghasilkan
lebih ramai pekerja mahir bagi melaksanakan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Sistem pendidikan
pada tahap ini dirancang supaya memberi sumbangan penting bagi menggalakkan
perpaduan di kalangan rakyat berbilang bangsa. Perubahan – perubahan sistem
pendidikan ini adalah akibat dari konflik perkauman yang tercetus pada 13 Mei
1969. Kerajaan Malaysia
terpaksa mengkaji semula matlamat – matlamat pendidikan negara dan seterusnya
merancang suatu sistem pendidikan yang lebih sesuai dengan harapan boleh
menyatupadukan rakyat berbilang kaum dan dapat mengelakkan tragedi konflik
perkauman itu daripada berulang kembali.
Kesinambungan daripada Rancangan Malaysia yang pertama ini , sistem
pendidikan negara terus mengalami arus perubahan dan perkembangan pada
Rancangan Malaysia
yang kedua (1971-1975). Di bawah Rancangan Malaysia Kedua , rancangan
pendidikan negara ditumpukan pada tiga bidang yang berikut iaitu yang pertama ,
menyatukan sistem pelajaran bagi menggalakkan perpaduan negara. Yang kedua
memperluaskan rancangan pelajaran bagi mencapai keperluan negara mengenai
tenaga rakyat dan yang ketiga memperbaiki mutu pelajaran ke arah mecapai masyarakat yang maju berasaskan sains dan
teknologi moden. Antara strategi yang dilaksanakan untuk mencapai ketiga – tiga
hasrat ini ialah yang pertama melaksanakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar
utama di semua sekolah secara berperingkat. Kedua, mengurangkan jurang
perbezaan dalam memberikan peluang pelajaran di antara kawasan – kawasan dan
juga antara kaum melalui pembinaan sekolah dan kemudahan yang baru di sekolah
luar bandar serta melaksanakan pendemokrasian pendidikan. Yang ketiga,
meningkatkan mutu pelajaran. Dalam usaha untuk meningkatkan mutu pelajaran ini
antaranya melalui pengurangan bilangan pelajar yang terkandas dalam peperiksaan
awam, membuat penilaian secara sistematik, memperbaiki sukatan pelajaran serta
memperseimbangkan antara matapelajaran teras dengan matapelajaran elektif seperti sains dan teknologi. Pada tahun 1974,
kerajaan Malaysia
telah menubuhkan satu Jawatakuasa Kabinet untuk mengkaji pelaksanaan Dasar
Pelajaran Kebangsaan. Jawatankuasa ini telah mengkaji semula matlamat dan kesan
sistem pelajaran termasuk kurikulumnya untuk memastikan bahawa keperluan tenaga
rakyat negara ini dapat dipenuhi. Walaubagaimanapun, perkara yang lebih penting
ialah untuk memastikan bahawa sistem pelajaran ini dapat memenuhi matlamat
negara ke arah pembentukan masyarakat berbilang kaum yang bersatu padu,
berdisiplin dan terlatih. Antara aspek lain yang dikaji untuk penambah baikkan
terhadap sistem pendidikan di negara ini ialah menyeragamkan sukatan pelajaran
dan sistem peperiksaan di semua sekolah, menjadikan Bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan, menstrukturkan masa persekolahan, meningkatkan kecekapan
dalam sistem pentadbiran dan pengurusan serta memasukkan matapelajaran yang
baru dalam kurikulum sekolah iaitu matapelajaran Pendidikan Sivik, Pendidikan
Islam dan Moral serta memantapkan lagi pembentukan disiplin dikalangan para
pelajar.
Pengenalan
KBSR dan KBSM
Dalam usaha untuk meningkatkan kualiti
pendidikan agar setaraf dengan negara – negara maju yang lain, tahun
1986 hingga awal tahun 1991 adalah merupakan tahap terpenting dalam sejarah
pendidikan negara di mana pelbagai perubahan telah dilaksanakan dalam banyak
aspek, di samping berusaha untuk menangani cabaran perkembangan semasa yang
mana telah mula mengabaikan nilai kerohanian dan juga nilai murni dalam
kehidupan masyarakat pada waktu tersebut. Perlaksanaan kurikulum baru KBSR dan
KBSM adalah susulan daripada perubahan yang dilakukan oleh Laporan Jawatankuasa
Kabinet Mengenai Perlaksanaan Dasar Pelajaran yang dikeluarkan pada tahun 1979.
Berikutan itu, Kementerian Pendidikan pada ketika itu telah mengambil langkah
drastik dengan melaksanakan perakuan yang terkandung dalam laporan tersebut.
Oleh yang demikian, kurikulum di peringkat rendah dan menengah telah dikaji dan digubal semula
dengan tujuan untuk meningkatkan lagi mutu pendidikan negara. Oleh yang
demikian, segala perubahan dalam kurikulum, cita - cita FPN dan pendekatan yang
menekankan kesepaduan dalam kurikulum menengah perlu difahami oleh semua lapisan
masyarakat agar hasrat murni yang ingin dicapai melalui pendidikan dapat
dijayakan dengan berkesan dan sempurna.
3.1.1
Latar belakang Kurikulum Bersepadu Sekolah
Rendah (KBSR)
Penggubalan semula Falsafah Pendidikan Negara yang dahulunya hanya
dikenali sebagai Falsafah Pendidikan, menyebabkan berlakunya keperluan untuk
mengkaji semula keseluruhan system dalam pendidikan kebangsaan. Kesinambungan
daripada perubahan ini, maka terhasilnya Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
yang telah dilancarkan sepenuhnya pada tahun 1983. Kurikulum ini digubal bagi
memastikan setiap murid diberi peluang untuk mendapatkan kemahiran,
pengetahuan, nilai, sikap dan amalan kehidupan yang diperlukan. Falsafah KBSR
ialah memberi pendidikan yang bercorak pendidikan asas dengan penegasan
terhadap kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. KBSR turut memberi
penekanan terhadap perkembangan individu secara menyeluruh dan seimbang dari
aspek JERIS serta pemupukan dan perkembangan bakat seseorang individu itu. Antara
objektif penting pembentukan KBSR yang perlu dicapai pula ialah yang pertama, murid dapat
menguasai dan menghargai Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan sebagai
alat perpaduan dengan baik dan memuaskan. Yang kedua, murid dapat menguasai
kemahiran asas bahasa iaitu kemahiran bertutur, membaca dan menulis dalam
bahasa pengantar sekolah rendah iaitu Bahasa Melayu. Seterusnya yang ketiga
pula ialah, melalui KBSR, pembinaan sikap dan perlakuan yang baik berpandukan
nilai – nilai kemanusiaan dan kerohanian yang berlandaskan RUKUN NEGARA dapat
dipupuk dikalangan murid. Yang keempat, murid dapat bergaul , menghargai hak
dan kebolehan orang lain serta mempunyai semangat kerjasama dan toleransi. Dan
yang kelima, murid dapat menambahkan ilmu pengetahuan, kefahaman, minat serta
kepekaan terhadap manusia dan alam sekitar.
KBSR dibahagikan kepada tiga
bidang asas iaitu bidang komunikasi, bidang kemanusiaan dengan persekitaran dan
bidang perkembangan diri individu. Bidang komunikasi pada asasnya terdiri daripada
komponen Kemahiran Asas yang mengandungi mata pelajaran Bahasa iaitu Bahasa
Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris serta matapelajaran Matematik. Bidang
Kemanusiaan dan Alam Sekitar pula terbahagi kepada dua komponen iaitu
Kerohanian, Nilai dan Sikap serta Komponen Kemanusiaan dengan Alam. Mata
pelajaran yang mewakili bidang ini ialah matapelajaran Pendidikan Islam dan
Pendidikan Moral. Bidang yang ketiga pula iaitu bidang perkembangan diri
individu terdiri daripada komponen Kesenian dan Reakreasi yang mengandungi
matapelajaran Muzik, Pendidikan Seni dan Pendidikan Jasmani. Berdasarkan perkara
yang berkaitan di atas, maka jelaslah bahawa matlamat pendidikan KBSR di
sekolah rendah untuk memastikan perkembangan murid secara menyeluruh dari aspek
intelek, rohani, jasmani, emosi, bakat, akhlak, nilai – nilai estetika dan
sosial selaras dengan falsafah dan dasar pendidikan negara iaitu untuk
membangunkan negara dan menyemai perpaduan kaum yang kukuh serta integrasi
nasional melalui sistem pendidikan yang tersusun dan bersistematik.
Latar Belakang Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
Matlamat utama pendidikan di Malaysia pada dasarnya adalah
menuju ke arah penambahan keperluan tenaga kerja serta mencapai perpaduan rakyat
melalui perkembangan individu yang menyeluruh. Oleh itu, untuk menjamin akan
wujudnya keseimbangan pembelajaran antara kedua – dua peringkat persekolahan
iaitu rendah dan menengah, beberapa perubahan terhadap kurikulum sekolah
menengah adalah amat diperlukan. Perubahan kurikulum yang menyeluruh bagi
peringkat menengah dikenali sebagai Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
yang mana mula dilaksanakan pada tahun 1988 secara berperingkat – peringkat. Matlamat
KBSM ini adalah berteraskan kepada perkembangan diri yang disepadukan dengan
orientasi kepada masyarakat dan negara. Perkembangan diri ditujukan kepada
kerohanian , pemikiran dan penaakulan, kesejahteraan diri, kemahiran hidup,
reakreasi, daya kreatif dan sikap yang positif. Orientasi kepada masyarakat pula
ditujukan kepada kemahiran berinteraksi, politik, perpaduan negara, sosio
budaya, ekonomi dan modenisasi. Bahkan KBSM digubal berlandaskan kepada konsep
pendidikan umum yang memberi penegasan kepada pendidikan yang seimbang dan
menyeluruh dalam usaha pemupukan nilai dan kemahiran untuk membolehkan
seseorang itu menjadi warganegara yang berguna, bersemangat patriotik, dan
bertanggungjawab. Oleh itu, tumpuan khas diberikan kepada pemupukan semangat
kewarganegaraan yang bertujuan untuk membina perasaan bangga terhadap bangsa
dan negara.
Aspek kewarganegaraan akan meliputi semua mata pelajaran serta kegiatan
kokurikulum dalam KBSM. Antara objekif – objektif yang terdapat dalam KBSM
ialah membolehkan pelajar menguasai kemahiran berinteraksi dalam situasi kehidupan
sebenar, menekankan pembelajaran ke arah memahami diri, mengembangkan bakat,
serta mempertingkatkan peribadi dan watak, memberi keseimbangan antara ilmu
pengetahuan dengan unsur nilai, amalan dan rekreasi serta memberi penekanan
terhadap kemahiran menyelesaikan masalah dalam situasi kehidupan harian. Unsur
– unsur penting yang terkandung dalam KBSM ini ialah yang pertama ‘Unsur ilmu
dan kemahiran’. Antara aspek yang terdapat dalam unsur ini ialah
memperkembangkan kemahiran belajar, psikomotor dan sosial, mengembangkan
intelek , kreativiti dan pemikiran serta kandungan kurikulum ini dapat
dikaitkan dengan kehidupan seharian. Unsur yang kedua pula ialah ‘Nilai – nilai
murni’ di mana penerapan nilai murni dalam kurikulum ini adalah yang bersifat
sejagat yang berteraskan kepada aspek kerohanian, kemanusiaan dan
kewarganegaraan seperti baik hati, bertoleransi, bekerjasama , rasional dan
sebagainya. Gerak kerja kokurikulum seperti aktiviti persatuan , unit
beruniform dan permainan adalah unsur ketiga yang terdapat dalam KBSM ini.
Antara tujuan gerak kerja kokurikulm ini dilaksanakan adalah untuk memupuk dan
mengeratkan hubungan antara murid, sekolah dan masyarakat, mengisi masa lapang
murid dengan aktiviti yang berfaedah, mengamalkan dan mengukuhkan ilmu pengetahuan yang
diperolehi dalam bilik darjah serta
memberi peluang untuk memupuk sikap yakin dan berdikari di kalangan para
pelajar.
Perpaduan dan Integrasi Nasional
Perpaduan menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (1994), membawa maksud “sesuatu perihalan atau proses penggabungan
dan kesepakatan untuk menjadi satu”.
Integrasi pula bermakna “penggabungan
atau pergabungan dua atau lebih
beberapa kaum menjadi satu kesatuan”. Integrasi Nasional pula membawa
maksud “satu proses yang menyatupadukan
pelbagai kelompok etnik dalam masyarakat melalui pengenalan atau pengwujudan
satu identiti yang sama”. Di dalam
konteks kehidupan masyarakat Malaysia
pada hari ini, pihak kerajaan amat menitikberatkan tentang soal perpaduan dan
integrasi nasional di kalangan masyarakat berbilang kaum di negara ini.
Ini
kerana sebagai sebuah negara yang bebas , merdeka dan berdaulat, unsur
perpaduan dikalangan rakyatnya adalah
amat penting sekali kerana tanpa perpaduan,sesebuah negara itu akan mudah
terdedah kepada pelbagai kelemahan dan juga ancaman anasir – anasir luar yang cuba mengambil
kesempatan atau berniat jahat terhadap kedaulatan negara ini. Perpaduan rakyat
Malaysia adalah satu isu yang amat penting ,wajar diberi perhatian dan perlu
dititikberatkan di dalam penyusunan pembangunan negara.Dengan ini, kemerdekaan
dan kedaulatan negara dapat dipertahankan dan dikekalkan serta untuk memastikan
supaya semua rakyat Malaysia dapat hidup dengan aman,tenteram,damai dan
harmoni.
Berikut adalah di antara petikan pendapat
tokoh-tokoh yang berkaitan dengan perpaduan dan integrasi nasional di Malaysia.
Kenyataan ini dipetik melalui ucapan Datuk
Seri Abdullah Ahmad Badawi, ketika merasmikan Konvensyen Pendidikan Umno Pulau
Pinang di Kepala Batas.Menurut beliau:
“kepimpinan
di Sekolah Kebangsaan(SK),hendaklah menghalusi implikasi senario ke arah
polarisasi sebagai satu ancaman kepada perpaduan nasional.Keyakinan warga
Malaysia terhadap SK perlulah dipulihkan dan ditingkatkan.SK perlu
mempelbagaikan kegiatan ko-kurikulum yang melambangkan kehidupan masyarakat
Malaysia yang berbilang kaum,agama,budaya dan bahasa.SK perlu wujudkan
persekitaran budaya yang mencerminkan masyarakat Malaysia yang sebenar.SK
sepatutnya merupakan miniature reality sebuah negara Malaysia”
Menurut pendapat Prof. Datuk Wan
Hashim,Pensyarah di Fakulti Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA),UKM
mengatakan
“
mereka yang menentang sekolah wawasan adalah mereka yang tidak ingin melihat
tercapainya cita-cita kerajaan dan rakyat Malaysia untuk membentuk sebuah
negara yang bersatu padu seperti yang tercipta dalam Wawasan 2020 apabila
rakyatnya hidup secara aman dan damai di mana tiada lagi fenomena pengenalan
kaum mengikut kegiatan ekonomi pada 2020 nanti”
Keberkesanan sistem pendidikan KBSR dan KBSM dalam
pembentukan Integrasi Nasional di Malaysia
Sememangnya KBSR dan KBSM dirancang untuk
mencerminkan keinginan Falsafah dan Matlamat Pendidikan Kebangsaan dalam usaha
untuk melahirkan masyarakat Malaysia yang sempurna dan mempunyai keperibadian
yang tinggi seperti percaya kepada Tuhan, berakhlak mulia, bertanggungjawab,
setia kepada negara, memberi sumbangan kepada kemajuan negara serta mempunyai
semangat perpaduan dan integrasi nasional yang tinggi antara kaum. Integrasi
nasional antara kaum adalah antara aspek penting yang perlu ditekankan dalam
masyarakat Malaysia
yang berbilang bangsa ini. Tanpa semangat perpaduan dan kejelekitan antara
kaum, kemajuan dan pembangunan negara pasti akan terjejas dan akhirnya akan
menyebabkan berlakunya konflik dan perpecahan kaum. Untuk memupuk perpaduan
dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum ini, prasangka yang bersifat
perkauman atau prejudis ini seharusnya dikikis dan dihapuskan daripada diri
setiap masyarakat Malaysia .
Dalam hal ini, sikap toleransi harus sentiasa diamalkan. Di samping itu,
perbezaan kebudayaan, pendidikan, sosial dan ekonomi tidak harus dibiarkan
berlarutan atau menjadi batu penghalang terhadap usaha kerajaan untuk memupuk
semangat perpaduan di kalangan warganegaranya. Malah, sebagai rakyat Malaysia , kita
harus berusaha untuk merapatkan jurang perbezaan ini untuk mewujudkan
masyarakat Malaysia
yang bersatu padu, harmonis dan sejahtera.
Dalam usaha untuk membina suatu sistem pendidikan yang berdasarkan
perpaduan ini, kelima – lima
prinsip Rukun Negara perlu diterapkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Semua
perancangan kurikulum sekolah seperti KBSR dan KBSM adalah mempunyai perkaitan
dengan prinsip Rukun Negara. Penerapan prinsip Rukun Negara dalam KBSR dan KBSM
adalah atas kesedaran bahawa sekolah merupakan agen yang boleh menjalankan
tugas penyebaran ilmu pengetahuan dan pembentukan akhlak yang sempurna dalam
proses pendidikan serta murid dapat mengamalkannya dalam kehidupan harian mereka
demi mewujudkan perpaduan antara kaum. Oleh yang demikian, semua aktiviti
pengajaran dan pembelajaran termasuk aktiviti kokurikulum harus menekankan
unsur integrasi nasional , iaitu kepatuhan terhadap ideologi Rukun Negara.
Dalam situasi ini, pemilihan matapelajaran yang terkandung dalam KBSR dan KBSM
seperti matapelajaran Bahasa Melayu, Pendidikan Moral , Sejarah dan Aktiviti Ko-kurikulum
adalah sangat penting dalam usaha untuk mencapai cita – cita yang termaktub
dalam Rukun Negara.
Bahasa Melayu merupakan bahasa
pengantar yang menjadi nadi penghubung interaksi sosial antara kaum di negara
ini. Bahasa Melayu adalah lambang kepada pengenalan identiti bangsa Malaysia yang
dikongsi bersama sejak sekian lama dan ia merupakan aspek utama yang menyumbang
ke arah pembentukan integrasi nasional di negara ini. Oleh yang demikian, dalam
kurikulum KBSR dan KBSM, kedudukan Bahasa Melayu adalah sangat tinggi nilainya
dalam sistem pendidikan di negara ini agar setiap kaum memperoleh pengetahuan,
nilai dan kefahaman yang saksama dan adil.
Bagi matapelajaran Sejarah yang terkandung dalam KBSM dan matapelajaran
Sivik Kewarganegaraan dalam KBSR, ia secara tidak langsung dapat mengukuhkan
semangat patriotisme dan cintakan negara dalam kalangan kanak – kanak. Pembentukan
semangat kenegaraan ini adalah sangat penting untuk pembangunan negara di mana
para pelajar dapat menyedari pentingnya sikap kenegaraan dalam diri untuk
memajukan negara, memupuk perasaan cinta dan bangga terhadap negara, serta
menyedari akan kepentingan bersikap toleransi sebagai asas kehidupan dalam
masyarakat yang berbilang kaum. Peneguhan pembentukan sikap kenegaraan di bawah
rancangan KBSR dan KBSM ini boleh dilaksankan secara tidak langsung melalui
aktiviti berkumpulan di mana murid – murid akan dilatih mengamalkan sikap
seperti kerjasama, bertoleransi, hormat menghormati dan juga bertanggungjawab.
Sikap – sikap seperti ini adalah penting dalam usaha untuk membentuk integrasi
nasional di kalangan pelajar yang berbilang kaum. Melalui aktiviti kokurikulum
KBSR dan KBSM, ianya meliputi aktiviti kelab, persatuan, permainan serta unit
beruniform. Melalui aktiviti – aktiviti yang dijalankan ini, pelajar mendapat
peluang berinteraksi dengan pelbagai kaum, memahami budaya kaum lain,
mendisiplinkan diri, serta dapat mengamalkan sikap toleransi dan kerjasama
dengan rakan – rakan yang lain. Penerapan nilai – nilai murni ini adalah
penting dalam pemupukan individu ke arah mencapai integrasi nasional.
Seterusnya, integrasi nasional
dalam KBSR dan KBSM dapat dicapai melalui “Aktiviti Budaya Sekolah”. Aktiviti
budaya sekolah ini merangkumi aktiviti seperti menyanyikan lagu kebangsaan,
lagu sekolah dan lagu patriotik secara bersama dalam perhimpunan sekolah, membaca ikrar dalam upacara rasmi seperti hari
sukan, mengibarkan bendera kebangsaan pada setiap pagi hari persekolahan dan
melaksanakan program Minggu Bahasa Melayu peringkat sekolah. Oleh yang
demikian, tidak dapat dinafikan aktiviti – aktiviti budaya sekolah yang
dijalankan ini dapat menyumbang ke arah pembentukan integrasi nasional melalui
pemupukan semangat patriotisme dan kenegaraan dalam kalangan para pelajar
sekolah rendah mahu pun di sekolah menengah.
0 comments:
Post a Comment