Download File |
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus
|
Perkembangan Kanak-kanak
(Child Development)
|
|
Kod Kursus
|
EDU3102
|
|
Kredit
|
3 (3+0)
|
|
Jam Kontak
|
45 jam
|
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa
Melayu/Bahasa Inggeris
|
|
Prasyarat
|
Tiada
|
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
|
Hasil Pembelajaran
|
5. Mengaplikasi teori-teori perkembangan dalam
pengajaran dan pembelajaran.
6. Mengenal pasti kategori dan ciri-ciri kanak-kanak berkeperluan khas.
7. Mempamerkan sifat-sifat bersyukur atas anugerah
Tuhan semasa melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. |
|
Sinopsis
|
Kursus ini merangkumi proses perkembangan kanak-kanak
dari sudut fitrah kejadian manusia menurut perspektif agama dan biologi; faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangannya; prinsip-prinsip asas perkembangan; peringkat-peringkat perkembangan dan teori-teori yang berkaitan; implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran serta ciri-ciri kanak-kanak berkeperluan khas.
This course encompasses the developmental process of
a
child, nature of human beings from the religious and biological perspectives; factors that influence the development of the child; basic principles of child development; different stages of development; the underpinning theories of child development; implications on teaching and learning; development of children with special needs. |
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1.
|
Fitrah Kejadian Manusia.
·
Perspektif agama
·
Perspektif
biologi
|
3
|
2.
|
Perkembangan Kanak-kanak
·
Konsep asas perkembangan kanak-kanak
·
Prinsip-prinsip asas
perkembangan kanak-kanak
·
Faktor-faktor yang
mempengaruhi
perkembangan kanak-kanak
- Baka dan Persekitaran (Nature and Nurture)
- Perbezaan Individu
|
6
|
3.
|
Peringkat-Peringkat
Perkembangan Kanak-Kanak
Dan Teori-Teori Perkembangan Yang Berkaitan
·
Perkembangan fizikal
-
Prenatal
-
Bayi
-
Kanak-kanak
-
Awal remaja
·
Implikasi terhadap pengajaran-pembelajaran
|
6
|
4.
|
Peringkat-Peringkat
Perkembangan Kanak-Kanak
Dan Teori-Teori Perkembangan Yang Berkaitan
·
Perkembangan Kognitif dan
Bahasa
- Prenatal
- Bayi
- Kanak-Kanak
- Awal remaja
·
Implikasi terhadap pengajaran
dan pembelajaran
|
6
|
5.
|
Peringkat-Peringkat
Perkembangan Kanak-Kanak
Dan Teori-Teori Perkembangan Yang Berkaitan
·
Perkembangan sosio-emosi
(rohani, sosial,
emosi dan moral)
- Prenatal
- Bayi
- Kanak-Kanak
- Awal remaja
·
Implikasi terhadap
pengajaran-pembelajaran
|
8
|
6.
|
Perkembangan Kendiri
·
Personaliti
- Teori dan konsep
- Klasifikasi personaliti
- Faktor-faktor yang mempengaruhi
personaliti
- Implikasi terhadap pengajaran dan
pembelajaran
·
Konsep Kendiri
- Teori dan pengertian konsep kendiri
- Jenis konsep kendiri
- Faktor-faktor yang mempengaruhi
pembentukan konsep kendiri
- Implikasi
terhadap pengajaran dan
pembelajaran |
6
|
7.
|
Kanak-Kanak Berkeperluan Khas
·
Kategori kanak-kanak
berkeperluan khas
·
Ciri-ciri kanak-kanak
berkeperluan khas
·
Implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran
|
10
|
JUMLAH
|
45
|
|
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus (50%)
Peperiksaan (50%)
|
|
Rujukan Asas
|
McDewitt,T.M. & Ormrod, J.E.(2004).Child development:
Educating and working with children and adolescents.
(2nd ed).
Santrock,J.W.(2004).Child development.(10th ed.).
Graw-Hill.
Woolfolk, A.E. (2004). Educational psychology(9th ed.).
|
|
Rujukan Tambahan
|
Berk,L.E.(2000).Child development. (5th
ed.).Boston, MA: Allyn
and
Bacon.
Gage, N.L & Berliner, D.C. (1999).Educational psychology.
Boston:Houghton Mifflin Co.
Keenan, T. (2002) An introduction to child
development.London:
Sage.
Sigelman, C.K. (1999) Life-span human development (9th ed).
Belmont, CA:Brooks/Cole.
Swanson,H.L.,Harris,K.R. &
Graham,S.(Eds.)(2005).Handbook of
learning disabilities.London:The
Guiford Press.
|
0 comments:
Post a Comment