Download File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)




Nama Kursus
Murid dan Alam Belajar
(Learning and the Learner)

Kod Kursus  
EDU 3103

Kredit             
3(3+0)

Jam Kontak

45 jam


Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris

Prasyarat    
Tiada

Semester      
Pertama/Kedua

Hasil Pembelajaran          
  1. Menjelaskan konsep alam belajar dan pengajaran-pembelajaran.
  2. Menjelaskan kepentingan  alam belajar dalam
    perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak.
  3. Menghuraikan teori-teori pembelajaran utama dan
    implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran.
  4. Mengaplikasi pengetahuan tentang  perbezaan
    individu,  gaya pembelajaran dan motivasi dalam
    pengajaran dan pembelajaran.
  5. Memilih dan mengaplikasi pendekatan serta strategi pengajaran pembelajaran yang sesuai berdasarkan
    teori pembelajaran.
  6. Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang
    kondusif.

Sinopsis         
Kursus ini merangkumi konsep alam belajar kanak-kanak;
pelbagai teori pembelajaran; implikasi faktor perbezaan
individu, motivasi, gaya pembelajaran terhadap pemilihan
dan pengaplikasian pendekatan dan strategi pengajaran pembelajaran. 

This course encompasses  the child’s learning environment;
various learning theories; implications of individual
differences, motivation and learning styles towards selection
and application of approaches and strategies in  teaching and learning.

Tajuk
Kandungan
Jam

1.
Alam Belajar
·         Konsep alam belajar
-      Konteks belajar dan komuniti  pembelajaran
·         Pengalaman  belajar kanak-kanak
-      Pengalaman langsung (first  hand experience)
·         Peranan dan kepentingan main (play) dalam
proses pembelajaran kanak-kanak
·         Ciri-ciri dan jenis-jenis main
6

2.
Konsep Pengajaran dan Pembelajaran
·         Pengertian pengajaran dan pembelajaran
·         Prinsip-prinsip pembelajaran
·         Jenis-jenis pembelajaran
3

3.
Teori-teori Pembelajaran
·         Teori Behaviouris
·         Teori Kognitif dan Konstruktivis
·         Teori Pembelajaran Sosial
·         Pendekatan  Humanistik 
·         Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap
pengajaran-pembelajaran
·         Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap
pengajaran-pembelajaran kanak-kanak
berkeperluan khas.
12

4.
Model, Pendekatan, Strategi dan Kaedah Pengajaran
·         Model-model pengajaran seperti yang berikut:
-          Model Pemprosesan Maklumat
-          Model Behaviouris
-          Model Sosial
-          Model Personal 
·         Implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran
·         Pendekatan, strategi, kaedah dan teknik
berdasarkan model pengajaran – Pedagogi Bestari
15

5.
Perbezaan Individu Dan Pembelajaran
·         Kecerdasan
·         Pelbagai kecerdasan murid (Gardner)
·         Kecerdasan emosi (EQ)
·         Gaya  Berfikir
·         Gaya Pembelajaran
·         Implikasi  Perbezaan individu terhadap pengajaran
dan pembelajaran
3

6.
Motivasi  Dan Pembelajaran
·         Perspektif Behavioris
·         Perspektif Kognitivis
·         Perspektif Humanistik
·         Implikasi  motivasi terhadap pengajaran dan
pembelajaran
3

7.
Pembentukan Persekitaran Pembelajaran yang
kondusif
·         Mereka bentuk pelan tindakan persekitaran
pembelajaran kondusif

3




JUMLAH
45

Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                              (50%)
Peperiksaan                                                                               (50%)   
                                                                                                     

Rujukan Asas

Elizabeth,W. & Jane,A.(2005). Play, learning and the early
      childhood curriculum.(2nd ed.).London:Paul Chapman.

Joyce, B.R. (2000). Models of teaching. (6th ed).Boston:
       Allyn &  Bacon.

Woolfolk, A.E. (2004). Educational psychology, (9th ed.).
        New Jersey : Prentice Hall.

Rujukan Tambahan
Elias,M.J. & Arnold,H.(2006).The educator’s guide to
 emotional  intelligence and academic
 achievement:Social-emotional learning in the
 classroom.
CA:Corwin Press.

Ellington,H. & Earl,S.(1999).Facilitating student learning.
S
kudai: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

Noriati, Boon, Sharifah.(2009). Murid dan Alam Belajar. Shah
Alam: Oxford Fajar Sdn Bhd.

Rief,S.F.,Heimburge,J.A.(2006).How to reach and teach all
children in the inclusive classroom:Practical strategies,      lessons and activities.
(2nd ed.).Canada:John Wiley
& Sons.

Slavin, R.E. (2005). Educational psychology.Theory and
 practice
. (5th ed.).Boston:Allyn and Bacon.

Strong,R.W.,Silver,H. &Perini,M.J.(2000).So each may
 learn: Integrating learning styles and multiple
 intelligences.
U.S.: ASCD.

Tomlinson,C.A. & McTighe,J.(2006).Integrating
differentiated instruction and understanding by design:Connecting content and kids.
U.S.A.:ASCD.

Wood,E. & Attfield,J.(2005). Play, learning and the early 
        childhood curriculum.(2nd Ed.). London: Paul
Chapman.

0 comments:

Post a Comment