Download File |
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus
|
Murid dan Alam Belajar
(Learning and the Learner)
|
||
Kod Kursus
|
EDU
3103
|
||
Kredit
|
3(3+0)
|
||
Jam Kontak
|
45 jam
|
||
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu/Bahasa
Inggeris
|
||
Prasyarat
|
Tiada
|
||
Semester
|
Pertama/Kedua
|
||
Hasil Pembelajaran
|
|
||
Sinopsis
|
Kursus ini
merangkumi konsep alam belajar kanak-kanak;
pelbagai teori pembelajaran; implikasi faktor perbezaan individu, motivasi, gaya pembelajaran terhadap pemilihan dan pengaplikasian pendekatan dan strategi pengajaran pembelajaran.
This
course encompasses the child’s
learning environment;
various learning theories; implications of individual differences, motivation and learning styles towards selection and application of approaches and strategies in teaching and learning. |
||
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
|
1.
|
Alam
Belajar
·
Konsep alam belajar
- Konteks belajar dan
komuniti pembelajaran
·
Pengalaman
belajar kanak-kanak
- Pengalaman langsung
(first
hand experience)
·
Peranan dan
kepentingan main (play) dalam
proses pembelajaran kanak-kanak
·
Ciri-ciri dan
jenis-jenis main
|
6
|
|
2.
|
Konsep
Pengajaran dan Pembelajaran
·
Pengertian pengajaran dan pembelajaran
·
Prinsip-prinsip pembelajaran
·
Jenis-jenis pembelajaran
|
3
|
|
3.
|
Teori-teori
Pembelajaran
·
Teori Behaviouris
·
Teori Kognitif dan Konstruktivis
·
Teori Pembelajaran Sosial
·
Pendekatan Humanistik
·
Implikasi teori-teori
pembelajaran terhadap
pengajaran-pembelajaran
·
Implikasi teori-teori
pembelajaran terhadap
pengajaran-pembelajaran kanak-kanak berkeperluan khas. |
12
|
|
4.
|
Model, Pendekatan, Strategi dan
Kaedah Pengajaran
·
Model-model pengajaran
seperti yang berikut:
-
Model Pemprosesan
Maklumat
-
Model Behaviouris
-
Model Sosial
-
Model Personal
·
Implikasi terhadap
pengajaran dan pembelajaran
·
Pendekatan, strategi,
kaedah dan teknik
berdasarkan model pengajaran – Pedagogi Bestari |
15
|
|
5.
|
Perbezaan Individu Dan
Pembelajaran
·
Kecerdasan
·
Pelbagai kecerdasan murid (
·
Kecerdasan emosi (EQ)
·
·
·
Implikasi Perbezaan individu terhadap pengajaran
dan pembelajaran |
3
|
|
6.
|
Motivasi Dan Pembelajaran
·
Perspektif Behavioris
·
Perspektif Kognitivis
·
Perspektif Humanistik
·
Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan
pembelajaran |
3
|
|
7.
|
Pembentukan Persekitaran
Pembelajaran yang
kondusif
·
Mereka bentuk pelan
tindakan persekitaran
pembelajaran kondusif |
3
|
|
JUMLAH
|
45
|
||
Pentaksiran
|
Kerja Kursus (50%)
Peperiksaan
(50%)
|
Rujukan Asas
|
Elizabeth,W.
& Jane,A.(2005). Play, learning and the early
childhood curriculum.(2nd ed.).
Joyce, B.R. (2000). Models
of teaching. (6th ed).Boston:
Allyn & Bacon.
Woolfolk, A.E. (2004). Educational psychology,
(9th ed.).
|
Rujukan Tambahan
|
Elias,M.J.
& Arnold,H.(2006).The educator’s guide to
emotional intelligence and academic achievement:Social-emotional learning in the classroom. CA:Corwin Press.
Ellington,H. & Earl,S.(1999).Facilitating
student learning.
Skudai: Penerbit Universiti Teknologi
Noriati, Boon, Sharifah.(2009). Murid dan Alam Belajar. Shah
Alam:
Rief,S.F.,Heimburge,J.A.(2006).How
to reach and teach all
children in the inclusive classroom:Practical strategies, lessons and activities.(2nd ed.). & Sons.
Slavin, R.E. (2005). Educational psychology.Theory and
practice. (5th ed.).
Strong,R.W.,Silver,H.
&Perini,M.J.(2000).So each may
learn: Integrating learning styles and multiple intelligences.U.S.: ASCD. differentiated instruction and understanding by design:Connecting content and kids.
Wood,E. & Attfield,J.(2005). Play,
learning and the early
childhood curriculum.(2nd Ed.).
Chapman. |
0 comments:
Post a Comment