Download File |
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus
|
Pengurusan
Bilik Darjah dan Tingkah Laku
(Behaviour and
Classroom Management)
|
|
Kod Kursus
|
EDU
3104
|
|
Kredit
|
3 (3+0)
|
|
Jam Kontak
|
45 jam
|
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa
Melayu/Bahasa Inggeris
|
|
Prasyarat
|
Tiada
|
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
|
Hasil Pembelajaran
|
|
|
Sinopsis
|
Kursus ini membincangkan pengurusan
bilik darjah sekolah rendah; peranan guru dalam mengurus bilik darjah; model-model pengurusan disiplin; masalah disiplin
murid-murid dan pengurusan murid-murid berkeperluan khas
This
course discusses classroom management in primary schools, the roles of teachers in classroom management; models
of discipline management; issues regarding discipline problems of students
and management of special need students.
|
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1.
|
Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah
·
Konsep
pengurusan bilik darjah
·
Ciri-ciri guru yang efektif dalam pengurusan bilik
darjah
-
kualiti peribadi
-
kompetensi pengajaran-pembelajaran
-
penghayatan dan amalan nilai
|
4
|
2.
|
Peranan Guru Dalam Pengurusan Bilik Darjah
·
Persekitaran pembelajaran yang kondusif
-
Persekitaran
fizikal
-
Persekitaran
psiko-sosial
-
Peraturan bilik
darjah
-
Rutin bilik darjah
·
Pengurusan
pentaksiran dalam bilik darjah
-
Proses penyediaan ujian dan peperiksaan
-
Pentadbiran ujian dan peperiksaan
·
Pengurusan
sumber maklumat murid
-
Penyimpanan data maklumat peribadi murid
|
8
|
3.
|
Peranan Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah
·
Hubungan Guru-Murid
-
Kepentingan membina
hubungan guru-murid
-
Faktor-faktor
yang mempengaruhi hubungan guru-murid
-
Strategi membina hubungan positif guru-murid
-
Amalan budaya penyayang
-
Dinamika bilik darjah
|
5
|
4.
|
Pengurusan
Disiplin Bilik Darjah
·
Konsep
disiplin bilik darjah
·
Pelbagai
model disiplin dan aplikasinya
-
Modifikasi
tingkah laku Skinner
-
Disiplin
Asertif Canter
-
Akibat
Logikal Dreikurs (Dreikurs Logical Consequences)
-
Pengurusan
Kelompok Kounin
-
Terapi Realiti
|
6
|
5.
|
Masalah Disiplin Dan Tingkah Laku Bermasalah Bilik
Darjah
·
Jenis-jenis masalah disiplin
·
Tingkah laku bermasalah bilik darjah
·
Sebab-sebab berlaku
masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah
|
6
|
6.
|
Pengurusan Masalah Disiplin Bilik Darjah
·
Peranan dan tindakan guru
·
Halangan pengurusan masalah disiplin
·
Intervensi
dalam menangani masalah disiplin
-
Pastoral
care
-
Bimbingan
kaunseling
-
Teknik
modifikasi tingkah laku
|
6
|
7.
|
Pengurusan Bilik Darjah Yang Melibatkan Murid
Berkeperluan Khas
·
Disleksia
·
Autistik
·
Lewat perkembangan
·
Hiperaktif (ADHD, ADD)
·
Pintar cerdas dan berbakat
|
6
|
8.
|
Perancangan Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan
·
Menyediakan pelan perancangan pengurusan bilik darjah
yang berkesan
|
4
|
JUMLAH
|
45
|
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus (50%)
Peperiksaan (50%)
|
Rujukan Asas
|
Charles,C.M. &
Senter,G.W.(2005).Elementary Classroom
Management.(4th ed.)
Burden.P.(2003). Classroom
management:Creating A
Successful Learning Community.New York:John Wiley
& Sons.
Weinstein,C.S. &
Mignano, A.J.(2003).Elementary Classroom Management: Lessons From Research
And Practice.(2nd ed).New |
Rujukan Tambahan
|
Arends, R.L.
(2001). Learn to teach.
(5th ed).Boston: McGraw Hill.
Charles, C.M.(2001). Building
Classroom Discipline.
Edwards,C.H.(2000). Classroom
discipline and management. (3rd ed).New
Good,T.L. &
Brophy,J.E.(1997). Looking in classrooms. (7thed).New
Hardin,C.J.((2004). Effective
classroom management: Models and strategies for today’s classrooms.New
Myint Swe Khine, Lourdusamy,A., Quek, C.
L. & Wong, F.L.
(Eds).(2005).Classroom management.
Swanson,H.L.,Harris,K.R. & Graham,S.(Eds.)(2005). Handbook of learning
disabilities.London:The Guiford Press.
Wright,D.(2005).There’s
no need to shout!:The primary
teacher’s guide to successful behaviour management.
|
0 comments:
Post a Comment