Download File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)


Nama Kursus
Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku
(Behaviour and Classroom Management)
Kod Kursus  
EDU 3104
Kredit             
3 (3+0)
Jam Kontak 
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris
Prasyarat   
Tiada
Semester      
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran          
  1. Menjelaskan konsep pengurusan bilik darjah sekolah
    rendah
  2. Mengaplikasikan pelbagai model pengurusan disiplin
    di dalam bilik darjah.
  3. Menganalisis  masalah  disiplin  bilik darjah  dan memilih pendekatan–pendekatan dalam menanganinya.
  4. Menghuraikan permasalahan pengurusan bilik darjah yang melibatkan murid-murid berkeperluan khas.
  5. Melaksanakan tugas dan tanggungjawab  guru dalam pengurusan bilik darjah.
  6. Menyediakan pelan perancangan pengurusan bilik darjah yang berkesan.
Sinopsis
Kursus ini membincangkan pengurusan bilik darjah sekolah rendah; peranan guru dalam mengurus bilik darjah;  model-model pengurusan disiplin; masalah disiplin murid-murid dan pengurusan murid-murid berkeperluan khas

This course discusses classroom management in primary schools, the roles of  teachers in classroom management;  models  of discipline management; issues regarding discipline problems of students and management of special need students.
Tajuk

Kandungan

Jam
1.
Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah
·         Konsep  pengurusan bilik darjah
·         Ciri-ciri guru yang efektif dalam pengurusan bilik darjah
-          kualiti peribadi
-          kompetensi pengajaran-pembelajaran
-          penghayatan dan amalan nilai
4
2.
Peranan Guru Dalam Pengurusan Bilik Darjah
·         Persekitaran pembelajaran yang kondusif
-          Persekitaran fizikal
-          Persekitaran psiko-sosial
-          Peraturan  bilik darjah
-          Rutin bilik darjah
·         Pengurusan pentaksiran dalam bilik darjah
-          Proses  penyediaan ujian dan peperiksaan
-          Pentadbiran  ujian dan peperiksaan
·         Pengurusan sumber maklumat murid
 -      Penyimpanan data maklumat peribadi murid
8










3.
Peranan Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah
·         Hubungan  Guru-Murid
-          Kepentingan  membina hubungan guru-murid
-          Faktor-faktor  yang mempengaruhi hubungan guru-murid
-          Strategi membina hubungan positif guru-murid
-          Amalan budaya penyayang
-          Dinamika bilik darjah
5
4.
Pengurusan Disiplin Bilik Darjah
·         Konsep disiplin bilik darjah
·         Pelbagai model disiplin dan aplikasinya
-          Modifikasi tingkah laku Skinner
-          Disiplin Asertif Canter
-          Akibat Logikal Dreikurs (Dreikurs Logical Consequences)
-          Pengurusan Kelompok Kounin
-          Terapi Realiti
6
5.
Masalah Disiplin Dan Tingkah Laku Bermasalah Bilik Darjah
·         Jenis-jenis masalah disiplin
·         Tingkah laku bermasalah bilik darjah
·         Sebab-sebab berlaku  masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah
6
6.
Pengurusan Masalah Disiplin Bilik Darjah
·         Peranan dan tindakan guru
·         Halangan pengurusan masalah disiplin
·         Intervensi dalam menangani masalah disiplin
-          Pastoral care
-          Bimbingan kaunseling
-          Teknik modifikasi tingkah laku
6
7.
Pengurusan Bilik Darjah Yang Melibatkan Murid Berkeperluan Khas
·         Disleksia
·         Autistik
·         Lewat perkembangan
·         Hiperaktif (ADHD, ADD)
·         Pintar cerdas dan berbakat

6
8.
Perancangan Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan
·         Menyediakan pelan perancangan pengurusan bilik darjah yang berkesan
4




JUMLAH
45

Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                 (50%)
                                                                                                                            
Peperiksaan                                                                  (50%)                                                                                                      
Rujukan Asas
Charles,C.M. & Senter,G.W.(2005).Elementary Classroom
       Management.(4th ed.)Boston: Pearson Educational Ltd.

Burden.P.(2003). Classroom management:Creating A
       Successful Learning Community.New York:John Wiley
& Sons.

Weinstein,C.S. & Mignano, A.J.(2003).Elementary Classroom Management: Lessons From Research
And  Practice.(
2nd ed).New York: McGraw Hill.

Rujukan Tambahan
Arends, R.L.  (2001).  Learn to teach. (5th ed).Boston: McGraw Hill.

Charles, C.M.(2001). Building Classroom Discipline. New York: Allyn and Bacon.

Edwards,C.H.(2000). Classroom discipline and management. (3rd ed).New York: John Wiley & Sons.

Good,T.L. & Brophy,J.E.(1997). Looking in classrooms. (7thed).New York:Addison-Wesley Educational Pub.Inc.

Hardin,C.J.((2004). Effective classroom management: Models and strategies for today’s classrooms.New Jersey: Pearson Educational Ltd.

Myint Swe Khine, Lourdusamy,A., Quek, C. L. & Wong, F.L.
(Eds).(2005).Classroom  management. Singapore: Pearson  Prentice Hall.

Swanson,H.L.,Harris,K.R. & Graham,S.(Eds.)(2005). Handbook of learning disabilities.London:The Guiford Press.

Wright,D.(2005).There’s no need to shout!:The primary  teacher’s guide to successful behaviour management.  London: Nelson Thornes Ltd.


0 comments:

Post a Comment