Download  File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional) 

Nama Kursus
Falsafah dan Pendidikan Di Malaysia
(Philosophy and Education in Malaysia)
Kod Kursus  
EDU3101
Kredit             
3(3+0)
Jam Kontak
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu/ Bahasa Inggeris
Prasyarat    
Tiada
Semester       
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran          
1.    Menghuraikan sejarah perkembangan sistem
pendidikan di Malaysia.
2.    Menilai perkembangan  falsafah pendidikan Islam,
Barat  dan Timur serta implikasi terhadap
pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
3.    Menjelaskan kandungan kurikulum dan pelaksanaan KBSR.
4.    Mengamal dan menghayati prinsip-prinsip dan
kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) dan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dalam perkhidmatan perguruan.
5.    Menghargai perjuangan insan guru dengan mengamalkan budaya kerja guru sebagai ibadah.
Sinopsis         
Kursus ini merangkumi perkembangan falsafah pendidikan
Islam, Barat dan Timur serta sejarah perkembangan
pendidikan di Malaysia; Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan
sumbangan tokoh-tokoh pendidik di Malaysia.

This course consists of  the development of Islamic, Western
and Eastern philosophy of education;  historical development
of the Malaysian education system, the National Philosophy
of  Education, the  Integrated Primary School Curriculum
(KBSR) and contributions  of  teacher patrons in Malaysia.
Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Perkembangan Sistem Pendidikan  di Malaysia:
·         Sebelum Merdeka
·         Selepas Merdeka
·         Semasa

4
2.
Konsep Asas  Falsafah Dan Falsafah Pendidikan
·         Falsafah
·         Falsafah Pendidikan
2
3.
Falsafah Pendidikan Islam Dan Timur
·         Falsafah Pendidikan Islam
·         Falsafah Pendidikan  Timur
·         Implikasi terhadap perkembangan pendidikan di   Malaysia
                       
5
4.
Perkembangan Falsafah Pendidikan Barat :
·         Tradisional ( Perenialisme dan Esensialisme)
·         Moden/Progresif ( Progresivisme, Rekonstruktivisme dan Eksistensialisme)
·         Implikasi terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia

5
5.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK)
Falsafah Pendidikan Guru(FPG)

5
6.
Konsep Modal Insan
Kerjaya guru sebagai ibadah:
·         Perspektif agama
·         Ahli falsafah
4
7.
Perjuangan Insan Pendidik
·         Tokoh-tokoh pendidik Barat dan Timur
·         Tokoh-tokoh Pendidik Negara
-          Ciri-ciri tokoh Pendidik
-          Sumbangan
4
8.
Guru Sebagai  Pembentuk Insan
·         Peranan guru dalam merealisasikan  FPK                       dan FPG

6
9.
Pembentukan  dan Pelaksanaan Kurikulum  KBSR
·         Pembentukan Kurikulum
-      Teori dan Model Pembinaan kurikulum      (Model Objektif dan Proses)
-      Pembentukan  Kurikulum KBSR
·         Proses Pelaksanaan Kurikulum KBSR

10





JUMLAH
45
Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                           (50%)                                                                                                                            

Peperiksaan Akhir                                                                 (50%)
                                                                                                         
Rujukan Asas
Abdul Rahman Arof & Zakaria Kasa.(1995).Falsafah dan
       konsep pendidikan (2nd ed.).Shah Alam: Penerbit Fajar
       Bakti.

Barrow & Woods.(2006). An introduction to philosophy of
       education. (4th ed.).London: Routledge.

Nodding, N. (2006).Philosophy of education.(2nd ed.) Colorado :
       Westview Press.


Rujukan Tambahan

Armstrong, D.G., Henson,K.T. & Salvage,T.V.(2001).Teaching
       today  : An introduction to education(6th ed.).New Jersey:
       Prentice Hall.

Dewey,J.(2005).Democracy and education:An introduction to
        the philosophy of education.New York:Cosimo Classics.

Mohd Yusuf Ahmad.(2002).Falsafah dan sejarah pendidikan
      Islam. Kuala Lumpur:Penerbit Universiti Malaya.

Pusat Perkembangan Kurikulum.(2001).Falsafah pendidikan
        kebangsaan: Matlamat dan misi. Kuala Lumpur:
        Kementerian Pendidikan Malaysia.

Pusat Perkembangan Kurikulum.( 2001 ).Kurikulum bersepadu
       sekolah rendah Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan
       Malaysia.

Winch,C.(1999).Key concepts in the philosophy of education.
       London:Routledge.


Next
Newer Post
Previous
This is the last post.

0 comments:

Post a Comment