Download File |
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)
Nama Kursus
|
Falsafah dan Pendidikan Di Malaysia
(Philosophy and Education in
|
|
Kod Kursus
|
EDU3101
|
|
Kredit
|
3(3+0)
|
|
Jam Kontak
|
45 jam
|
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa
Melayu/ Bahasa Inggeris
|
|
Prasyarat
|
Tiada
|
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menghuraikan
sejarah perkembangan sistem
pendidikan di Malaysia.
2. Menilai
perkembangan falsafah pendidikan
Islam,
Barat dan Timur serta implikasi terhadap pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
3. Menjelaskan
kandungan kurikulum dan pelaksanaan KBSR.
4. Mengamal
dan menghayati prinsip-prinsip dan
kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) dan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dalam perkhidmatan perguruan.
5. Menghargai
perjuangan insan guru dengan mengamalkan budaya kerja guru sebagai ibadah.
|
|
Sinopsis
|
Kursus ini
merangkumi perkembangan falsafah pendidikan
Islam, Barat dan Timur serta sejarah perkembangan pendidikan di sumbangan tokoh-tokoh pendidik di
This
course consists of the development of
Islamic, Western
and Eastern philosophy of education; historical development of the Malaysian education system, the National Philosophy of Education, the Integrated Primary School Curriculum (KBSR) and contributions of teacher patrons in Malaysia. |
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1.
|
Perkembangan Sistem Pendidikan di Malaysia:
·
Sebelum
Merdeka
·
Selepas
Merdeka
·
Semasa
|
4
|
2.
|
Konsep Asas
Falsafah Dan Falsafah Pendidikan
·
Falsafah
·
Falsafah Pendidikan
|
2
|
3.
|
Falsafah Pendidikan Islam Dan Timur
·
Falsafah Pendidikan Islam
·
Falsafah Pendidikan
Timur
·
Implikasi terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia
|
5
|
4.
|
Perkembangan
Falsafah Pendidikan Barat :
·
Tradisional
( Perenialisme dan Esensialisme)
·
Moden/Progresif ( Progresivisme, Rekonstruktivisme dan
Eksistensialisme)
·
Implikasi terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia
|
5
|
5.
|
Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK)
Falsafah Pendidikan Guru(FPG)
|
5
|
6.
|
Konsep Modal Insan
Kerjaya guru sebagai ibadah:
·
Perspektif agama
·
Ahli falsafah
|
4
|
7.
|
Perjuangan
Insan Pendidik
·
Tokoh-tokoh pendidik Barat dan Timur
·
Tokoh-tokoh Pendidik Negara
-
Ciri-ciri tokoh Pendidik
-
Sumbangan
|
4
|
8.
|
Guru
Sebagai Pembentuk Insan
·
Peranan guru dalam merealisasikan FPK dan FPG
|
6
|
9.
|
Pembentukan dan Pelaksanaan Kurikulum KBSR
·
Pembentukan
Kurikulum
-
Teori dan Model Pembinaan kurikulum (Model Objektif dan Proses)
- Pembentukan Kurikulum KBSR
·
Proses
Pelaksanaan Kurikulum KBSR
|
10
|
JUMLAH
|
45
|
|
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus (50%)
Peperiksaan
Akhir (50%)
|
|
Rujukan Asas
|
Abdul Rahman Arof & Zakaria Kasa.(1995).Falsafah
dan
konsep
pendidikan (2nd ed.).Shah Alam: Penerbit Fajar
Bakti.
Barrow
& Woods.(2006). An introduction to philosophy of
education. (4th ed.).
Nodding, N.
(2006).Philosophy of education.(2nd ed.)
Westview Press.
|
|
Rujukan Tambahan
|
Armstrong,
D.G., Henson,K.T. & Salvage,T.V.(2001).Teaching
today
: An introduction to education(6th ed.).
Prentice Hall.
Dewey,J.(2005).Democracy
and education:An introduction to
the philosophy of education.New
Mohd Yusuf Ahmad.(2002).Falsafah dan sejarah
pendidikan
Islam. Kuala
Lumpur:Penerbit Universiti Malaya.
Pusat Perkembangan
Kurikulum.(2001).Falsafah pendidikan
kebangsaan:
Matlamat dan misi. Kuala Lumpur:
Kementerian Pendidikan Malaysia.
Pusat Perkembangan Kurikulum.(
2001 ).Kurikulum bersepadu
sekolah rendah Kuala
Lumpur: Kementerian Pendidikan
Winch,C.(1999).Key
concepts in the philosophy of education.
|
0 comments:
Post a Comment