Implikasi
falsafah pendidikan Timur, Islam dan Barat terhadap perkembangan pendidikan di
Malaysia.
Konsep
falsafah pendidikan adalah suatu konsep penjelasan pemikiran dan
prinsip-prinsip yang memberi panduan serta masalah penjelasan halangan
terhadapnya. Falsafah pendidikan menggabungkan matlamat-matlamat pendidikan,
dasar-dasar dan amalan-amalan supaya menjadi sesuatu yang logis, tekal dan
jelas. Falsafah pendidikan di Malaysia telah dipengaruhi unsur-unsur
daripada falsafah lain dari pelbagai bidang. Antara falsafah yang
mempunyai hubung kait dengan falsafah pendidikan di Malaysia adalah falsafah
pendidikan Timur, Islam dan Barat.
Falsafah
pendidikan di Malaysia boleh dihayati daripada Falsafah pendidikan kebangsaan
yang telah diumumkan secara rasmi pada 1 988. Falsafah Pendidikan Kebangsaan
yang dinyatakan berikut akan menentukan arah haluan, asas dan sumber
inspirasi kepada semua usaha dan rancangan dalam bidang pendidikan.
“
Pendidikan di Malaysia adalah Suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan
lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan
yang harmonis dan seimbang dari intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
negara.”
Selaras
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, MatlaInat Pendidikan Negara ialah untuk
melahirkan rakyat Malaysia yang sempurna dan mempunyai nilai-nilai yang murni
seperti percaya kepada tuhan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, setia kepada
negara serta boleh memberi sumbangan untuk kemajuan negara dan memupuk
perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum. Program KBSR dan KBSM adalah
dirancang untuk mencerminkan Falsafah dan Matlamat Pendidikan Negara ini.
Pendidikan
di Malaysia merupakan suatu usaha yang berterusan di mana pernyataan diambil
ini daripada pendapat tokoh Barat iaitu John Jacques Rousseau (1712-1778)
yang menyatakan bahawa pendidikan merupakan satu proses berterusan yang bermula
semasa kecil. Pendidikan di Malaysia yang mengutamakan aspek JERI
merupakan implikasi daripada pendidikan barat.
Malaysia pernah dijajah
oleh kuasa Barat iaitu British dan telah memperkenalkan sisstem pendidikan
Barat suatu masa dahulu. Tenaga pengajarnya terdiri daripada pegawai
British. Mereka telah membawa masuk unsur-unsur yang terdapat dalam
pendidikan Barat seperti perenialisme, essensialisme, progresivisme dan
rekonstruktivisme. Unsur perenialisme dapat dilihat melalui mata
pelajaran kesusasteraan Melayu di mana pelajar mengkaji karya-karya yang
dihasilkan oleh sasterawan negara.
Jika
dibandingkan dengan falsafah-falsafah pendidikan sama ada di negara Barat,
Timur ataupun faIsafah pendidikan Islam, falsafah pendidikan di Malaysia
merupakan sesuatu falsafah pendidikan yang mempunyai ciri tersendiri.
Bagaimanapun, ia pula mengandungi sebahagian unsur yang terdapat dalam falsafah
pendidikan Barat, Timur dan juga falsafah pendidikan Islam.
Jika
ditinjau secara keseluruhan, falsafah pendidikan kebangsaan adalah lebih mirip
dengan falsafah pendidikan rekonstrruktivisme. Kedua-dua menekankan
matlamat pendidikan sebagai pencapaian kesejahteraan diri dan membentuk
masyarakat keharmonian dan kemakmuran.
Oleh
sebab falsafah pendidikan rekonstruktivisme adalah berasaskan falsafah
progresivisme, maka falsafah pendidikan di Malaysia pula mengandungi ciri-ciri
progresivisme dan pragmatisme. Ciri-ciri ini boleh dihayati daripada kurikulum
bersepadu sekolah rendah dan menengah yang menitikberatkan penggunaan kaedah
praktik dan kaedah inkuiri-penemuan serta strategi pemusatan pelajar untuk
membolehkan pelajar memperolehi ilmu pengetahuan dan menguasai kemahiran secara
individu. Di dalam tempat belajar, sekolah merupakan masyarakat kecil yang
bercorak demokratik, membolehkan pelajar berinteraksi, bekerja dan hidup secara
berkumpul. Selain daripada pengajian bidang kemanusiaan dan sains tulen,
kurikulum sekolah pula merangkumi pendidikan teknik dan vokasionaI, iaitu mata
pelajaran yang pula dititikberatkan mengikut tafsiran falsafah pendidikan
berlandaskan progresivisme.
Salah
satu Fungsi pendidikan di Malaysia ialah mengembangkan potensi pelajar secara
menyeluruh dan bersepadu. Demi membentuk insan yang harmonis dan
seimbang. Fungsi ini pula boleh dihayati daripada falsafah pendidikan
rekonstruktisme, konfusianisme, nasionalisme dan internasionalisme.
Mengikut
falsafah pendidikan Islam, perkembangan individu dari segi intelek, rohani,
emosi adalah berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Di dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula dapat dihayati daripada falsafah pendidikan
Islam ini. Tambahan pula Pendidikan Agama dan Pendidikan Moral dalam KBSR dan
KBSM mencerminkan ciri pembelajaran afektif untuk perkembangan individu,
khasnya dari segi
rohani, emosi dan agama.
rohani, emosi dan agama.
Oleh
sebab sistem pendidikan pula menitikberatkan pembelajaran 3M dan dikehendaki
mematuhi kewibawaan dan autoriti guru, falsafah pendidikan di Malaysia boleh
dikatakan pula mengandungi unsur essensialisme yang bercorak tradisional.
AbduI
Rahman Aroff dan Zakaria Kasa (1994) merumuskan falsafah pendidikan di Malaysia
sebenarnya dikenali sebagai falsafah eklektisisme, iaitu sesuatu falsafah
yang dicipta daripada pelbagai falsafah yang sedia ada.
Selain
itu, konsep pendidikan Islam juga turut diterapkan ke dalam Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Islam mengatakan bahawa pendidikan merupakan satu proses
secara berterusan bagi memupuk seluruh potensi semulajadi manusia dari segi
intelek, akhlak, rohani dan jasmani secara bersepadu dan seimbang ke arah
pembentukan insan soleh yang membawa kepada kebaikan di dunia dan
akhirat. Ini dapat dilihat di mana Falsafah Pendidikan Kebangsaan turut
menyelitkan unsur intelek, akhlak, rohani, jasmani dan emosi.
Penerapan
ini menjadikan falsafah pendidikan Islam sebagai satu panduan asas kepada
pendidikan di Malaysia. Ini dapat dilihat sebahagian besar falsafah
pendidikan kebangsaan menggunakan isi utama dalam falsafah pendidikan
Islam. Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang mahu melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis di samping mempunyai kepercayaan kepada Tuhan. Pendidikan
bukan sekadar duniawi tetapi turut berlandaskan kepercayaan kepada Tuhan.
Pendidikan di Malaysia mencakupi aspek jasmani, emosi, intelek, rohani dan
akhlak. Hal ini merupakan impikasi pendidikan Islam terhadap pendidikan di
Malaysia. Pendidikan turut menyelitkan unsur kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan. Manusia harus menyedari bahawa mereka diwujudkan untuk memajukan alam
dan dan mengikuti ajaran agama. Oleh sebab itu, mata pelajaran pendidikan Islam
diwujudkan bagi mendedahkan kepda pelajar Islam tentang kewujudan Tuhan.
Pelajar yang tidak beragama Islam juga didedahkan dengan kewujudan Tuhan. Hal
ini menunjukkan pendidikan di Malaysia tidak mementingkan duniawi sahaja tetapi
turut menyelitkan ilmu akhirat yang diambil daripada Falsafah Pendidikan
Islam.
Falsafah pendidikan Timur bertujuan untuk mencapai kebijaksanaan, mengekalkan struktur kekeluargaan, menggubal undang-undang dan memenuhi kehendak sosial dan ekonomi. Mata pelajaran yang memfokuskan pendidikan moral,l politik, ekonomi, kebudayaan, muzik, kesusasteraan dan sejarah ada terdapat di dalam pendidikan di Malaysia di mana mata pelajaran seperti ini merupakan kurikulum pendidikan di China. Pendidikan di China menyatakan bahawa guru merupakan fasilitator dan penyampai ilmu yang mahir. Kerajaan telah mewujudkan Falsafah Pendidikan Guru untuk menghasilkan guru yang berkualiti dan berupaya mencapai kecemerlangan pendidikan. Pendidikan di India juga menekankan peranan guru sebagai fasilitator dan pemangkin bagi menggerakkan perbincangan murid serta menjadi penjana idea yang kreatif dan bernas dalam kalangan pelajar. Oleh sebab itu, pendidikan sekarang bukan sekadar berpusatkan guru sebaliknya boleh berpusatkan pelajar. Guru bertindak sebagai rujukan pelajar sekiranya mempunyai masalah. Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan proses komunikasi dua hala dan berkesan.
Pendidikan
di Malaysia sememangnya menerapkan fakta-fakta dari falsafah pendidikan yang
lain bagi mewujudkan satu sistem pendidikan yang mantap dan berkesan terhadap
para pelajar. Pendidikan di Malaysia mementingkan aspek-aspek JERI di
mana tata tertib, perlakuan dan pendidikan moral amat dititikberatkan bagi
mewujudkan sebuah masyarakat yang berpengetahuan tinggi di samping mempunyai
perwatakan yang sopan. Sukatan pelajaran sentiasa diubah supaya
bersesuaian dengan peredaran zaman yang berlaku secara pesat. Guru yang
merupakan fasilitator utama dalam mendidik anak bangsa sering kali menghadiri
kursus-kursus yang berkaitan dengan teknik-teknik pengajaran dan pembelajaran
yang berkesan untuk digunakan di sekolah.
Ibu
bapa juga telah menyedari pentingnya pendidikan pada masa kini. Ini
kerana sekiranya anak mereka tidak mendapat pendidikan yang secukupnya, mereka
akan ketinggalan zaman dan mengganggur kemudian hari. Ini juga
menyebabkan kadar penggangguran di negara akan bertambah kerana tiada sesiapa
yang mahu mengupah mereka sekiranyan mereka tidak mempunyai sebarang apa-apa
pengetahuan dalam diri mereka. Malahan banyak sekolah telah didirikan
bagi menampung bilangan murid yang bersekolah. Banyak sekolah didirikan
di luar-luar bandar. Pengajaran dan pembelajaran di luar bandar dengan di
dalam bandar diseragamkan.
Kesimpulannya,
pendidikan di Malaysia sememangnya merupakan suatu pendidikan yang berkesan
dalam melahirkan banyak insan yang Berjaya walaupun kebanyakannya berpandukan
daripada falsafah Barat, Timur dan Islam. Implikasi daripada falsafah tersebut
masih kekal dalam sistem pendidikan di Malaysia.
0 comments:
Post a Comment