PROGRESIVISME
-
dibentuk
di Amerika pd pertengahan tahun 1920-an
-
muncul
drpd pragmatisme, dan kemudian dibentuk untuk pendidikan oleh John Dewey
-
1915,
buku pertama, Schools of Tomorrow diterbitkan
-
Peringkat
awal, bersifat individualistik, hanya pd tahun 1930-an memberi perhatian kepada
perubahan social
-
Progresivisme
menentang autoritarianisme dan menyokong pengalaman manusia sebagai asas
mendapatkan pengetahuan
-
Pengetahuan
– penerangan tentatif yg sesuai dgn reality semasa dan tdk dianggap benar utk
selamanya
-
Guru
– pembimbing/penasihat
-
Pendekatan
induktif digunakan – tdk memberi penerangan am kpd pelajar tetapi pelajar
membentuk penerangan sendiri
-
Johnson
dan rakan-rakan (1969) – pelajar = individu berpengalaman, berfikiran dan suka
mengembara
-
Pelajar
didedahkan kpd perkara seperti sosial, kajian sosial, projek, masalah dan
eksperimen (kaedah saintifik)
-
Buku-alat
dlm proses pembelajaran
-
Tumpuan
diberikan kpd proses pembelajaran
-
Manusia
digambarkan pd dasarnya “baik” – pelajar diberi kebebasan memilih – dianggap
memilih opsyen yang berguna dan baik – dianggap pd dasarnya akan belajar
perkara yg berkaitan dgn minatnya
-
Pendidikan
– penghidupan
-
Dewey
– sekolah bkn shj tempat utk mendapatkan pengetahuan akademik, tetapi jg
merupakan tmpt belajar bekerja dan hidup bermasyarakat (Musa Daia, 1976)
-
Peranan
sekolah – menggalakkan kerjasama, menggalakkan demokrasi
-
Percintaan
dan persahabatan lebih sesuai utk pendidikan berbanding persaingan dan kepentingan
perseorangan
-
Pelajar
diberi kebebasan berbincang, perancangan bersama guru dan penglibatan
sepenuhnya dlm semua aktiviti pendidikan (Kneller, 1971)
Tahniah..page ini begitu informatif dan bermaklumat..
ReplyDelete
ReplyDeleteAnda ditugaskan melaksanakan kurikulum pendidikan alam sekitar di 20 sekolah rendah. Bincangkan halangan-halangan anda mungkin menghadapi dan langkah-langkah anda akan mengambil untuk mengatasi halangan-halangan tersebut