ESENSIALISME
-
dibentuk
oleh William C. Bagley pada tahun 1938
-
pendidik-pendidik
lain yang terlibat ialah Thomas Briggs, Frederick Breed dan Isaac L. Kandel
-
menjadi
amalan di kebanyakan sekolah di Amerika Syarikat dan juga seluruh dunia
-
ahli-ahli
esensialisme mengkaji semula perkara-perkara yang perlu dimasukkam ke dalam
kurikulum sekolah ; membezakan di antara program-program penting dan kurang
penting ; dan membentuk semula autoriti guru di dalam bilik darjah (Kneller,
1971)
-
falsafah
yang tradisional dan konservatif – dapat mengekalkan tradisi dan tamadun
sesuatu masyarakat serta menggalakkan perkembangan intelektual pelajar
-
Tumpuan
utama kurikulum – perkara-perkara yang dianggap penting dan benar-benar
diperlukan
-
Sekolah
rendah – penting: pembacaan, penulisan, percakapan, ejaan dan ilmu kira-kira. Kedua penting: sejarah, ilmu alam, sains
fizikal dan biological dan bahasa asing.
Kurang penting: kesenian, muzik, dan pendidikan jasmani
-
Sekolah
menengah – perkara penting sekolah rendah diperkembangkan menjadi lebih khusus
dan mencabar. Contoh: ilmu kira-kira- ilmu hisab (algebra, geometri,
trigonometri dan trigonometri dan kalkulus), sains fizikal- fizik, kimia dan
geologi. Kurang penting; kesenian, muzik, pendidikan jasmani, mata pelajaran
vokasional dan pra vokasional. Ko-kurikulum kurang diberi keutamaan.
-
Berpegang
kepada 3M (menulis, membaca, mengira)
-
Brickman
(1958) - Guru – (pusat) alam pendidikan, berpengetahuan, mendalami psikologi
kanak-kanak, berupaya menyampaikan fakta, unggul, menggunakan asas-asas
falsafah dan sejarah pendidikan, tekun.
-
Inisiatif
dlm pendidikan terletak di bahu guru
-
Kaedah
pengajaran: pembacaan, syarahan, ingatan, ulangan, penggunaan alat-alat
pandang- dengar dan peperiksaan
-
Pelajar
perlu berusaha bersungguh-sungguh dan disiplin-kendiri
-
Tumpuan
pendidikan- menyerap perkara-perkara yang telah ditetapkan – menyedari
keupayaan dan kemampuan
-
Tujuan
bersekolah – mengetahui kewujudan ala mini
-
Kandel
(1938) – pengetahuan mestilah diterangkan mengikut susunan yg logic supaya
mudah difahami
0 comments:
Post a Comment