REKONSTRUKSIONISME
-
Bermula
tahun 1920-an – John Dewey mencadangkan istilah reconstructionism dlm tajuk
bukunya, Reconstruction in Philosophy
-
Pengasas
dan jurucakap utama (rekonsruksionisme social) ialah ahli kump.pprogresivisme
radikal – George Counts, Harold Rugg, W.H. Kilpatrik, John Child dan Theodore
Bremald
-
persamaan
– kedua-duanya bersetuju kpd kepercayaan bahawa nilai adlh hasil ciptaan
manusia dan relative mengikut kepercayaan, masa, dan tempat serta pengalaman
manusia menimbulkan nilai-nilai asas
-
matlamat
(kebenaran) – pendekatan non-empirikal
-
bergantung
atas kaedah saintifik utk mendapat kebenaran, dan mengakui bhw matlamat atau
kebenaran tersebut akan berubah apabila masalah-masalah berubah dan juga
apabila penyelesaian baru kepada masalah tersebut ditemui (Johnson dan
rakan-rakan, 1969)
-
berpegang
kpd falsafah pragatisme dan prinsip-prinsip progresivisme serta pembentukan
semula masyarakat yg eksplisit
-
masyarakat
yg unggul mesti dijadikan asas utk menentukan program-program pendidikan;
sekolah mestilah berusaha mendidik rakyat masa dpn utk suatu masyarakat akan
datang – diutarakan oleh George Counts di dlm satu ucapan bertajuk “Dare the
School, Build a New Social Order?” di Konvensyen Kebangsaan Pertubuhan Pendidikan
Progresif pd tahun 1932; sekolah boleh menjadi institusi pembentukan semula masyarakat
dan agen perubahan sesuatu masyarakat (Van Scottes, kraft dan Haas,1979)
-
Theodore
Bremald – falsafah krisis – saripati masyarakat demokratik
-
Alam
baru – tumpuan kpd perkembangan ekonomi, kebajikan masyarakat dan membuat
keputusan secara demokrasi
-
Sekolah-
mentediakan pelajar kpd perubahan utk membentuk semula masyarakat supaya dpt
disesuaikan dgn keadaan yg berubah
-
Peranan
guru – menimbulkan isu-isu sosial yg dianggap penting serta menerang dan
mencadangkan kpd pelajar bentuk masyarakat demokrasi
0 comments:
Post a Comment