FAKTOR-FAKTOR PEMBENTUKKAN FPK

1. Faktor agama: 
Agama Islam ialah agama rasmi bagi negara Malaysia. Di samping itu, Agama Kristian, Agama Budhha, Agama Hindu dan sebagainya juga bebas dianuti mengikiut undang-undang negara. Agama-agama ini, khasnya Agama Islam merupakan faktor-faktor yang penting sebagai pertimbangan asas dalam pembentukkan Falsafah Pendidikan Negara.


2. Faktor  sosial:
Masyarakat Malaysia terdiri daripada berbilang kaum. Keharmonian dan kemakmuran negara bergantung kepada amalan sikap toleransi, bekerjasama dan hormat-menghormati antara satu sama lain. Sikap yang positif ini adalah penting dalam usaha mencapai perpaduan kaum yang merupakan kriteria yang paling penting untuk  mewujudkan keadaan sosial yang stabil.

3. Faktor politik :
Sebagaimana yang diketahui umum, Falsafah Pendidikan Negara digubah berlandaskan kepada ideologi negara yang dicerminkan dalam dokumen-dokumen rasmi seperti Laporan Pendidikan, Rancangan Malaysia dan Rukun Negara. Di dalam usaha membentuk ideologi negara, pengaruh politik memainkan peranan penting dalam penentuan dasar pendidikan negara.

4. Faktor ekonomi:
Rakyat Malaysia yang terlatih dalam pelbagai kemahiran dapat membantu negara memperkembangkan  ekonomi dengan meningkatkan daya pengeluarannya. Tujuan ini dapat dicapai dengan melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, bertanggungjawab dan berupayaan untuk memberi sumbangan terhadap kemakmuran negara.

5. Faktor individu:
Potensi individu dapat dikembangkan melalui proses pendidikan. Potensi individu ini meliputi aspek-aspek intelek rohani, emosi dan jasmani. Perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu akan menjadi insan yang seimbang dan harmonis. insan yang seimbnag dan harmonis sentiasa mengamalkan sikap bersyukur, sentiasa menikmati ketenteraman jiwa serta bersedia meghadapi cabaran hidup dengan tenang.

6. Faktor sejagat:
Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula tidak terpengaruh daripada pengaruh perkembangan system pendidikan antarabangsa. Sehubungan ini, idea-idea yang dihasilkan daripada seminar pendidikan antarabangsa pula membawa pengaruhnya ke atas Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Perkembangan, kemajuan serta pembangunan negara Malaysia bergantung kepada kerjasama negara-negara antarabangsa. 

0 comments:

Post a Comment