Peranan
sekolah dalam merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
a) Pentadbiran
Pentadbiran sekolah yang
diketuai oleh guru besar merupakan orang penting dalam memajukan institusi
pelajaran di Malaysia. Mereka perlu berfikiran kreatif dalam pengurusan dan
berhubungan dengan guru dan juga murid. Mereka bertanggungjawab menetapkan
falsafah sekolah, membentuk wawasan sekolah, membentuk visi dan misi sekolah
yang berlandaskan FPK.
Sekolah yang berkesan
dapat dilihat berdasarkan stail kepemimpinan yang bukan sekadar mampu bertindak
sebagai pemimpin pengajaran dan pembelajaran yang berkesan tetapi juga harus
mampu membawa perubahan. Justeru itu, di mana-mana sekolah, guru besar
merupakan individu yang paling berpengaruh dan bertanggungjawab terhadap
sesuatu perubahan.
Di sekolah, banyak cara
boleh dijalankan untuk membentuk sifat kepimpinan di kalangan murid dan ia
termasuklah latihan formal dan latihan tidak formal. Latihan formal ialah
latihan yang diperolehi dari kursus, seminar, bengkel dan sebagainya yang
dianjurkan oleh pihak sekolah. Sebaliknya, latihan tidak formal boleh didapati
dari pengalaman aktitiviti atau kerja-kerja yang dibuat sehari-hari adalah
dipercayai latihan-latihan ini akan meningkatkan potensi memimpin seseorang
murid. Pihak sekolah boleh menggunakan perbelanjaan untuk program latihan
kepimpinan seperti kem persatuan, kem badan beruniform, seminar ataupun kursus
yang dapat mencungkil bakat kepimpinan murid.
b) Budaya Sekolah
Budaya sekolah
dibahagikan kepada tiga aspek iaitu fizikal, sosial dan penggunaan bahasa.
Namun, guru dan pihak sekolah memainkan peranan penting dalam membentuk budaya
sekolah. Dari segi fizikal, kebersihan dan keselamatan dipentingkan. Bangunan
dan kawasan sekolah yang bersih serta pakaian murid yang kemas dan keindahan
kawasan sekolah dengan adanya taman bunga atau hiasan lukisan dinding
memberikan keselesaan kepada orang. Keselesaan dapat diwujudkan dengan jadikan
gangguan-gangguan kepada proses pengajaran dan pembelajaran pada tahap minimum.
Malah, langkah-langkah keselamatan harus diambil dan peraturan keselamatan
harus sentiasa digubal demi menjaga keselamatan sekolah dan murid.
Dari segi aspek sosial
budaya sekolah pula, pelbagai nilai murni dapat dipupuk di kalangan murid.
Contohnya, guru boleh menerangkan kebaikan jika murid mengamalkan nilai murni
tersebut serta kepentingannya melalui sesi moral atau aktiviti kumpulan yang
dijalankan. Dari segi aspek penggunaan bahasa pula, bahasa-bahasa asas haruslah
diajar agar murid dapat menguasai asas bahasa untuk bertutur dan menulis.
Contohnya penggunaan Bahasa Melayu yang baik dan betul di dalam dan luar bilik
darjah mendatangkan faedah. Unsur intelek dapat diperkembangkan dengan budaya
sekolah di kalangan murid. Sebagai contohnya budaya membaca buku, membaca surat
khabar dan bahan rujukan luar, budaya kaunseling atau budaya sukan, ia dapat
membentuk kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira di kalangan murid.
Dengan mangamalkan amalan tersebut, mereka akan sering berusaha untuk
memperoleh dan mengembang ilmu pengetahuan.
c) Ko-Kurikulum
Ko-kurikulum merupakan
suatu program pendidikan yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma,
nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan, untuk membantu perkembangan seseorang
murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk
menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan
pengetahuan.
Penglibatan murid dalam
ko-kurikulum dapat memupuk perkembangan diri pelajar melalui aspek psikomotor,
kogmitif dan efektif. Ini juga dapat mengembangkan bakat, potensi dan minat
dalam bidang atau kegiatan yang dipilih. Selain itu, dalam objektif
perlaksanaan ko-kurikulum, ia dapat meningkatkan penguasaan kemahiran asas
murid dalam bidang-bidang yang dipilih, kebolehan mengurus dan kepimpinan.
Penglibatan dalam ko-kurikulum turut membantu proses penyuburan diri bagi
menjadikan pelajar warganegara cemerlang yang berilmu pengetahuan, pengalaman,
kemahiran asas, kebolehan mengurus, dan kebolehan memimpin. Ini boleh memberi
kesempatan kepada murid-murid memperolehi pengetahuan, pengalaman, kemahiran
asas, keboleahan mengurus dan kebolehan memimpin.
Guru dan pihak sekolah
boleh menerapkan nilai murni dan melahirkan insan yang seimbang dan harmonis
melalui ko-kurikulum. Maka, mereka haruslah memberi tumpuan utama kepada
pengembangan watak, peribadi dan sahsiah murid. Ia juga diperlukan untuk
memupuk nilai-nilai kewarganegaraan supaya hasrat untuk mewujudkan perpaduan
rakyat dan identiti kebangsaan boleh dicapai. Malah, aktiviti lain yang
mencabar seperti berkhemah di hutan, berkayak dan sukan membolehkan murid
menguasai kemahiran tertentu, mengisi masa lapang dengan lebih berfaedah serta
mewujudkan perpaduan.
d) Guru
Perkhidmatan seseorang
guru adalah amat penting kepada masyarakat untuk mendidik generasi muda.
Seseorang guru haruslah sentiasa mementingkan perkhidmatannya lebih daripada kepentingan
diri sendiri. Contohnya ialah guru-guru sekolah rendah mengorbankan masa cuti
sekolah untuk menghadiri kursus KBSR serta menyediakan alat bantu mengajar
sehingga larut malam.
Sebagai seorang guru, dia
harus mengutamakan kebajikan dan keselamatan murid. Mereka seharusnya bersikap
adil terhadap murid tanpa mengira faktor-faktor jasmani, mental, emosi,
politik, keturunan dan agama. Malah, mereka juga haruslah menunjukkan cara berpakaian,
pertuturan dan tingkah laku yang dapat memberikan contoh yang baik kepada
murid.
Seseorang guru juga harus
menunjukkan tanggungjawab terhadap ibu bapa dengan berusaha mewujudkan hubungan
mesra dan kerjasama yang erat di antara institusi pendidikan dengan rumah
tangga. Tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara juga penting. Seseorang
guru haruslah memberi sumbangan cergas untuk meninggikan kehidupan moral,
kebudayaan dan kecendekiawan masyarakat.
Guru
bertanggungjawab dalam memupuk setiap murid dengan sikap dan nilai yang
dapat membimbing mereka untuk menjadi warganegara yang baik. Guru haruslah
banyak mendedahkan murid-muridnya kepada ilmu pengetahuan melalui buku atau
rujukan serta menerangkan kepada mereka tentang kepentingan ilmu pengetahuan. Malah,
guru juga boleh menceriakan suasana pembelajaran dengan menggunakan cara
mengajar atau alat bantu mengajar yang lebih menarik untuk menarik minat
membaca murid-murid.
e) Prasarana
Suasana sekolah yang
selesa, tenteram, mesra, riang di mana proses pengajaran dan pembelajaran boleh
dijalankan dengan lancar perlu diwujudkan dengan membekalkan prasarana yang
lengkap. Kemudahan prasarana yang sedia ada kini perlu diubahsuai atau
dinaiktaraf sesuai dengan keadaan masa kini. Perubahan kemudahan-kemudahan ini
perlu supaya murid-murid mendapat peluang mengembangkan potensi mereka dari
segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan juga sosial, secara menyeluruh dan
seimbang. Selain itu juga perubahan aktiviti budaya yang kondusif amat sesuai
dalam usaha untuk mewujudkan corak pembelajaran yang sihat dan bermakna kepada murid.
Perubahan iklim sekolah
yang kondusif untuk juga dapat melahirkan murid-murid yang mencintakan ilmu
sekiranya prasarana yang disediakan menarik minat mereka untuk membaca. Contohnya
menyediakan computer cyber yang dilengkapi dengan latihan atau nota yang
berkaitan dengan pelajaran. Secara tidak langsung, daripada kemudahan prasarana
yang disediakan dapat membentuk budaya membaca di kalangan mereka.
f) Kesimpulan
Sebagai kesimpulannya, Falsafah
Pendidikan Kebangsaan amat penting untuk dijadikan satu garis panduan dan
rujukan kaum pendidik semasa mereka melaksanakan tugas-tugas pendidikan serta
fungsi-fungsi pendidikan masing-masing. Akhirnya, setiap pendidik harus
berpegang kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam menjalankan tugas dan
tanggungjawab profession mereka.
0 comments:
Post a Comment